پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی: عبور ۲۲۰ کامیون کالا از مرز آستارا

اخبار کشاورزی:
عبور روزانه۲۲۰ کامیون کالا از مرز آستارا

 

29/4/1400 ساعت: 12:38
کاج پرس:
سخنگوی گمرک گفت: در سال  گذشته با وجود بحران کرونا و جنگ قره باغ، صادرات ایران به آذربایجان و روسیه افزایش یافت. سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت: با توجه به سیاست توسعه روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه بر اساس منافع مشترک، با وجود بحران کرونا و توقف فعالیت تجاری در اکثر مرزهای کشور در سال 99 صادرات کشورمان به آذربایجان و روسیه افزایش پیدا کرد.
وی افزود: در سال 99 بیش از یک میلیون و 51 هزار تن کالا به ارزش 504میلیون و 575هزار دلار به روسیه صادر شد که 604هزار و 587تن کالا که 57درصد کل صادراتمان به روسیه بود از خاک آذربایجان به این کشور صادر شده است.

لطیفی توضیح داد:34درصد به وزن 360هزار و 53تن از طریق مسیر جاده ای از مرزهای آستارا و بیله سوار با عبور از جمهوری آذربایجان از طریق مرز سامور وارد روسیه شدند، 23درصد به وزن 244هزار و 534تن از طریق راه آهن جمهوری آذربایجان از مرز آستارا به سمت روسیه منتقل شد و 446هزار تن که 42درصد صادرات کشورمان به روسیه بود از طریق بنادر امیرآباد، فریدون کنار، نوشهر، انزلی و آستارا منتقل شد.
به گزارش کاج پرس به نقل از ایلنا؛ سخنگوی گمرک افزود: با وجود بحران کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن در سال 99 نسبت به سال 98 بیش از 14 درصد در وزن و حدود 10 درصد در ارزش کالاهای صادراتی ایران به روسیه رشد داشته است که بدون تعامل سازمان‌های مرتبط با تجارت خارجی و همکاری دستگاه دیپلماسی به ویژه اقدامات سازنده سفارت کشورمان در باکو امکان پذیر نبود.
لطیفی در خصوص افزایش صادرات ایران به آذربایجان نیز توضیح داد:درسال 99 یک میلیون و سه هزار و 87تن کالا به ارزش 510میلیون و 987هزار دلار به آذربایجان صادر شد که نسبت به سال 98از لحاظ وزنی 11درصد و از لحاظ ارزش 18 درصد افزایش صادرات داشتیم. وی افزود: 396هزار تن کالااز مسیر زمینی و مابقی از مسیر ریلی و دریایی به جمهوری آذربایجان صادرات کالای ایرانی صورت گرفته است.
لطیفی تاکید کرد: تهران - باکو با پیگیری سفارت کشورمان و تمام دستگاههای مرتبط با تجارت به سمت توسعه روابط اقتصادی و افزایش همکاری‌های اقتصادی پیش می‌روند که در راستای منافع متقابل نه تنها بر دو کشور تاثیر مثبت گذاشته است بلکه بر روابط تجاری و ترانزیتی کشورمان با روسیه و سایر کشورهای حوزه قفقاز و دریای مازندران نیز موثر بوده است.
سخنگوی گمرک در خصوص مسیر ترانزیتی آذربایجان به روسیه ضمن رد ادعای خروج روزانه 30 کامیون از آستارا گفت: در سال گذشته حدود صدهزار کامیون کالای ایرانی را به کشور آذربایجان و یا از طریق این کشور به روسیه و سایر کشورها از مرزهای آستارا و بیله سوار منتقل کردند که سهم گمرک آستارا 80هزار کامیون بود که روزانه به طور متوسط 219 کامیون از این مرز در رویه‌های ورود موقت(77کامیون)، صادرات (121کامیون)، ترانزیت خارجی (17کامیون) و خروج موقت (5کامیون) کالا خارج شد و این میزان خروج در سه ماهه نخست امسال با عبور 21هزار و 753 کامیون به متوسط 233 کامیون در روز رسید که به طور متوسط 90 کامیون در رویه ورود موقت، 115کامیدن رویه صادرات، 25 کامیون کامیون در رویه ترانزیت خارجی و چهار کامیون در رویه خروج موقت از گمرک مرزی آستارا بوده است.

وی افزود: از آنجا که روسیه و آذربایجان تنها یک گذرگاه مرزی فعال دارند بنابراین در اندک روزهایی با محدودیت‌هایی برای عبور کامیون‌ها از این مسیر کوهستانی مواجه بودند که باشدت گرفتن کرونا و همزمانی ساخت و ساز در گذرگاه سامور روسیه، بعضا تراکم کامیون‌ها پشت این مرز افزایش می‌یافت که به صورت غیر مستقیم بر ورودی مرز آستارا نیز اثر می‌گذاشت تا کامیون‌ها در کشور مقابل و تا باز شدن مرز مشترک روسیه و آذربایجان سرگردان نشوند، البته همزمان توسعه مسیر ریلی توسط کشور آذربایجان در جبران این محدودیت نقش به سزایی ایفا کرد. لطیفی افزود: صادرات کشورمان در سه ماهه نخست سال 1400 با روسیه 300هزار و 941تن به ارزش 135میلیون و 392هزار دلار و به کشور آذربایجان 194هزار و 807هزار تن به ارزش 86میلیون و 395هزار دلار بوده است.
دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک گفت: روسیه و آذربایجان در سال 98 رتبه 11و 13مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی را داشتند که در سال 99 این رتبه به ترتیب به دهم و نهم رسید.
لطیفی ضمن رد ادعای فساد 300 کانتینر میوه و تره بار در آذربایجان توضیح داد: این ادعا نه توسط سازمان‌های دخیل در حوزه تجارت تایید شده است و نه مستنداتی در این خصوص به سفارت و دستگاههای ذیمدخل ارائه شده است. بنابراین ضمن رد این ادعا به صاحبین کالا و فعالان حمل و نقل توصیه می‌شود که با تنوع بخشی به مسیرهای حمل به ویژه بهره مندی از حمل و نقل چند وجهی و حمل ونقل دریایی و ریلی با کانتینرهای یخچال دار از مزیت دریا و حنل ترکیبی برای صادرات به روسیه و اعضای اتحادیه اوراسیا استفاده کنند.A225
ادامه مطلب در لینک زیر بخوانید:
https://b2n.ir/g01870
در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:
کانال تلگرام: https://t.me/kajpress00
پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .