جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

مدیر کل دفتر آبخوانداری سازمان جنگل ها خبرداد:

لزوم تشکیل ستاد ملی احیای قنوات کشور با محوریت وزارت جهاد کشاورزی

اخبار کشاورزی:  مدیر کل دفتر آبخوانداری سازمان جنگل ها خبرداد:  لزوم تشکیل ستاد ملی احیای قنوات کشور با محوریت وزارت جهاد کشاورزی

27/6/1400

کاج پرس:

مدیر کل دفتر آبخوانداری سازمان جنگل‌ها با تأکید بر ضرورت تشکیل ستاد ملی احیای قنوات گفت: احیای قنوات با آبخیزداری در قانون برنامه هفتم توسعه برجسته شود.

قنات یکی از پیچیده‌ترین فناوری‌های سنتی چندین هزار ساله است. قنات‌ها به عنوان شاهکار به جا مانده از اجداد و نیاکان ما در مدیریت آب و با هدف شناخت عمیق از دانش آب زیرزمینی شکل گرفته است و توانسته در طول دوره‌های چندین‌هزار ساله در استفاده از آب زیر‌زمینی بسیار موفق عمل کند، با این حال این علم نسل به نسل انتقال یافته است و به دوره کنونی رسیده است اما در کمال تاسف در طول دهه‌های اخیر مورد نهایت بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گرفته و این فناوری سازگار با طبیعت، کم‌کم در حال فراموشی و منسوخ شدن است و ضرورت احیای این میراث ملی که شهرت جهانی یافته، بیش از پیش حائز اهمیت است.

در این باره ابوالقاسم حسین پور مدیرکل دفتر آبخوانداری و کنترل سیل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به سخنان مهم رئیس جمهور در سفر اخیرشان به استان خراسان جنوبی مبنی بر ضرورت احیای قنوات در کشور و نقش موثر آبخیزداری و آبخوانداری در این باره گفت: احیای هر قنات، احیای یک روستا و در حقیقت احیای زندگی در اقلیم خشک و نیمه خشک ایران است و در این باره نقش آبخیزداری و آبخوانداری بعنوان مهمترین عامل پایدارساز و تقویت کننده آبدهی قنوات حائز اهمیت است.

او افزود: آبخیزداری و آبخوانداری در مناطق بالادست قنوات، موضوعی است که اجرای آن همواره مورد درخواست کشاورزان، مالکین و بهره برداران آب قنوات بوده است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد قنواتی که حوزه آبخیز آن بطور کامل تحت پوشش طرح آبخیزداری و آبخوانداری قرار گرفته است، بطور متوسط بیش از 3 برابر افزایش آبدهی داشته اند. لذا لازم است همه موارد ضروری از جمله اجرای طرح آبخیزداری و آبخوانداری در حوزه بالادست قنوات، مرمت و لایروبی قنات، کنترل سیل و ایمن سازی قنوات در برابر خسارات سیل و حفظ حریم قنات با حمایت دولت و مجلس در اولویت و دستور کار دست اندرکاران ذیربط قرار گیرد.

همچنین مدیرکل دفتر آبخوانداری و کنترل سیل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تأکید بر ضرورت تشکیل ستاد ملی احیای قنوات در کشور با محوریت وزارت جهاد کشاورزی افزود: پیشنهاد می‌شود ستاد احیای قنوات کشور در سطح ملی با محوریت وزارت جهادکشاورزی و با دستور رئیس جمهور تشکیل شود و با تدوین طرح جامع احیای قنوات این موضوع مهم با پیش بینی‌های لازم در برنامه هفتم توسعه کشور از طریق ارتقای بند ث ماده 35 قانون برنامه ششم و همچنین اختصاص ردیف بودجه مستقل در قانون بودجه سال 1401 مصوب و ابلاغ شود.

به گزارش کاج پرس به نقل از مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل‌ها، در پایان باید گفت بدون تردید یکی از مهمترین بخش‌های برنامه مدیریت آب در کشور با هدف رفع مشکلات خشکسالی و کم آبی به خصوص در مناطق خشک و نیمه خشک کشور، احیای قنوات با انجام عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در حوزه بالادست آن با بهره برداری از ظرفیت بارش‌ها و سیلاب‌های حوزه آبخیز بالادست است که می‌تواند نقش موثری در افزایش امید به زندگی و توقف مهاجرت روستاییان به شهرها و بهبود معیشت روستاییان داشته باشد و ضمن تعادل بخشی به سفره‌های آب زیرزمینی، میلیاردها متر مکعب آب را به ظرفیت آبی کشور اضافه نماید......کدB145

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

کانال تلگرام: https://t.me/kajpress00

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .