جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

سهم ایران در تولید زرشک جهان بالغ بر ۹۴ درصد می باشد؛ باید از ضرر و زیان تولیدکنندگان این محصول جلوگیری کرد

 

 

کاج پرس 27/ 06/ 1400

سازمان مرکزی تلاش خواهد کرد با کمک شرکت ها و اتحادیه های تحت پوشش خود نسبت به بازارگردانی از طریق خریدهای توافقی و اختصاص غرفه های عرضه مستقیم در کلان شهرها به تشکل ها و تولید کنندگان، اقدام نماید

حمایت از زرشک‌کاران خراسان جنوبی با هدف پیشگیری از ضرر و زیان به تولید کنندگان که عمدتاً اعضای تعاونی های ما هستند


سید محمد موسوی، رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در خصوص مشکلات تولید کنندگان زرشک استان خراسان جنوبی گفت: این استان قطب تولید زرشک ایران محسوب می‌شود که حدود
۱۵ هزار کشاورز در آن به تولید زرشک اشتغال دارند.

به گزارش کاج پرس به نقل از پات، سید محمد موسوی رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران میزان تولید زرشک تر در استان خراسان جنوبی را حدود ۱۲۰ هزار تن پیش بینی کرد و افزود: با حذف بخش تازه خوری از محصول تولید شده، حدود ۲۰ هزارتن زرشک خشک تولید می شود (از خشک کردن هر ۵ کیلو زرشک تر مقدار یک کیلو گرم زرشک خشک پفکی بدست می آید).

موسوی سهم خراسان جنوبی را تولید حدود ۹۵ درصد زرشک کشور اعلام کرد و افزود: سهم ایران در تولید زرشک جهان بالغ بر ۹۴ درصد می باشد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در ادامه گفت: آنالیز هزینه های تولید نشان می دهد که قیمت تمام شده هر کیلو زرشک تر برای کشاورزان حدود ۷۱هزار ریال می باشد که با احتساب هزینه های فرآوری، قیمت تمام شده هرکیلو زرشک خشک تولید شده به شکل پفکی با احتساب سود تولید کننده حدود ۳۹۵ هزار ریال می شود.

وی افزود: تعداد ۴۱ بارگاه دارای مجوز و به طور تخصصی ویژه زرشک خشک کنی در سطح استان وجود داشته و علاوه بر آن بخشی از زرشک تولیدی به صورت سنتی توسط کشاورزان خشک می‌گردد در زمینه صنایع تبدیلی زرشک، تعداد ۶ واحد صنعتی در استان وجود دارد که در تولید انواع نوشیدنی ها، لواشک، مربا و کنسانتره زرشک فعالیت می نمایند، همچنین تعداد ۲۳ واحد زرشک پاک کنی و بسته بندی زرشک با ظرفیت سالانه حدود ۹ هزار تن در استان فعالیت می نمایند که سهم شبکه تعاون روستایی ۴ واحد با ظرفیت حدود هزار تن می باشد.

موسوی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه تعداد کارگاه های فرآوری و صنایع تبدیلی تکافوی تولید روز افزون زرشک استان را نمی نماید و در این زمینه به تناسب افزایش تولید زرشک، صنایع تبدیلی توسعه نیافته اند و این تهدیدی برای تولید و اقتصاد خانواده کشاورزان استان مذکور می باشد. بر این اساس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ایجاد ۳ واحد صنعتی را در تعاونی های خود هدف گذاری نموده و در صدد تامین تسهیلات مورد نیاز برای ایجاد صنایع تبدیلی مورد نیاز منطقه می باشد.

عالی‌ترین مقام سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان این مطلب که فقط یک کارگاه زرشک پاک کنی و بسته بندی توسط شبکه تعاونی روستایی طی این سالیان فعال شده است گفت: افزایش بارگاه ها و کارگاه های زرشک پاک کنی را از اولویت های سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بر شمرد و در این خصوص دستورات لازم به معاونت امور فنی و بازرگانی سازمان داده شده تا پیگیری های لازم را به عمل آورد.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران عمده مشکلات بازار زرشک را ناشی از شیوع ویروس کرونا برشمرد و اعلام نمود: عمده بازار مصرف زرشک مشهد مقدس است که قبل از شیوع ویروس کرونا سالیانه بیش از ۲۰ میلیون زائر به این شهر سفر می کردند و زرشک و زعفران را به عنوان سوغاتی خریداری می‌کردند.

وی افزود: قبل از شیوع ویروس کرونا زرشک تولیدی استان خراسان جنوبی حتی تکافوی نیاز داخلی کشور را نمی داد و به همین دلیل قیمت تمام شده زرشک در سال ۱۳۹۷ حدود ۲۵ هزار تومان و قیمت بازار حدود ۹۰ هزار تومان بود، کاهش مصرف داخلی ناشی از تعطیلی حرم مطهر رضوی، رستوران ها و مجالس می‌باشد که با شدت گرفتن واکسیناسیون در کشور امید می رود ایام پایانی سال جاری و بخصوص سال آینده سال خوبی برای بازار مصرف این محصول و رشد مناسب قیمت آن باشد.

موسوی آغاز برداشت زرشک را از ۵ مهر ماه و پایان آنرا آبان ماه اعلام نمود و افزود: قیمت فعلی زرشک پفکی در بازار داخلی بسته به کیفیت بین ۵۲ هزار الی ۶۰ هزار تومان می باشد که این قیمت، مناسب کشاورزان نیست و باید اقدامات لازم برای ممانعت از افت قیمت همزمان با ورود زرشک تازه در بازار اندیشیده شود.

سید محمد موسوی اعلام کرد: سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تلاش خواهد کرد با کمک شرکت ها و اتحادیه های تحت پوشش خود نسبت به بازارگردانی از طریق خریدهای توافقی و اختصاص غرفه های عرضه مستقیم در کلان شهرها به تشکل ها و تولید کنندگان، اقدام نماید تا حتی الامکان ضرر و زیانی متوجه تولید کنندگان که عمدتاً اعضای تعاونی های ما هستند نشود.

موسوی افزود: عمده بازار بین المللی زرشک کشورهای ترکیه، آلمان، آسیای میانه و مقدار کمی کشور امارات می باشند میزان صادرات زرشک در بهترین شرایط ۵۰۰ تن در سال بوده و در سال ۱۳۹۹ در حدود ۲۵۰ تن زرشک صادر گردیده است که امید می رود با اقدامات انجام شده برای بازار یابی در کشورهای اوراسیا میزان صادرات زرشک در سال جاری تا ۳ برابر میزان فعلی افزایش یابد.

------------------------------------

به شبکه های اجتماعی ما بپیوندید:

کانال تلگرام: http://www.t.me/kajpress00

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .