جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

وضعیت پرتلاطم بازار برنج، نیازمند طراحی و تدبیر مناسب

اخبار کشاورزی:  وضعیت پرتلاطم بازار برنج، نیازمند طراحی و تدبیر مناسب

28/6/1400

کاج پرس/ انتشار خبر واردات برنج طی هفته‌های گذشته سبب فروکش کردن تلاطم بازار این محصول و افت قیمت شلتوک در شالیکوبی‌ها شد اما با این وجود، شالی‌کاران گلستانی از شرایط فعلی به دلیل تحمل خسارت ناشی از جبران نشدن هزینه تولید با قیمت فعلی، گلایه دارند.

برخی شالیکاران گلستان که از آب نسق برای تولید این محصول استفاده می‌کنند معتقدند که استمرار این رویه و بی توجهی به آسیب مالی مکرر کشاورزان، آنان را از ادامه کشت این محصول در سال‌های آینده رویگردان خواهد کرد.

با وجود خشکسالی شدید سال‌های اخیر و تاثیر آن بر کشاورزی، از مجموع سه میلیون تن نیاز برنج کشور حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برنج سفید از مزارع ۱۹ استان کشور تولید شد که ۹۰ درصد آن مربوط به سه استان شمالی گلستان، گیلان و مازندران بوده است.

بررسی میدانی در خصوص قیمت برنج در گلستان نشان می‌دهد قیمت این محصول در استان طی هفته گذشته حرکت سینوسی داشته به گونه ای که در برخی روزها به اوج رسیده و در روزهای دیگر با کاهش قیمت، موجب نگرانی شالیکاران شده است.

بر این اساس، قیمت شلتوک برنج (شالی و برنجی که هنوز از پوست برنیاورده باشد) هفته گذشته کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی را تجربه کرد و این نوسانات قیمت در کمترین شوک بازار به دلایل مختلف وجود خواهد داشت.

به عنوان نمونه قیمت شلتوک فجر، فجر سوزنی، شیرودی و ندا به عنوان رقم‌های پرمحصول و از حدود ۱۶۵ هزار ریال به ۱۴۵ هزار ریال رسید و شلتوک برنج‌های با کیفیت تر مانند طارم هاشمی و طارمم کاهش حدود ۲۰ هزار ریالی را تجربه کرد.

کاهش قیمت برنج در شالیکوبی‌ها و بازار گلستان نیز محسوس شده و برنج‌های پرمحصول از محدوده ۳۹۰ تا ۴۰۰ هزار ریال به رقمی در حدود ۳۵۰ تا ۳۶۰ هزار ریال و برنج‌های با کیفیت تر از محدود ۴۶۰ تا ۴۷۰ هزار ریال به رقمی در حدود ۴۲۰ هزار ریال رسید. بازاریان و فعالان حوزه برنج معتقدند که انتشار خبر واردات چند کشتی برنج به ایران سبب متعادل تر شدن قیمت شلتوک برنج و برنج در روزهای گذشته شد.

با وجود اینکه شهروندان از این رویه استقبال می‌کنند اما هزاران خانوار شالیکار گلستانی معتقدند که واردات برنج در اوج برداشت شالی زیان هنگفتی به آنان وارد خواهد کرد.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی هم معتقد است که واردات اخیر برنج برخلاف توافق سال گذشته مجلس با دولت است چرا که سال گذشته مقرر شده بود از ابتدای مرداد تا اواخر آبان واردات برنج انجام نشود.

رحمت اله نوروزی بیان کرد: شالیکاری در گلستان به صورت دستی و غیرمکانیزه با دشواری و هزینه فراوان انجام می‌شود و واردات برنج زحمت چند ماهه کشاورزان را به باد خواهد داد. نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی ادامه داد : ‌گونه‌های مختلف برنج ایرانی مانند طارم هاشمی، فجر و ندا کیفیت بهتری در مقایسه با برنج‌های وارداتی چین، پاکستان و تایلند دارند. وی گفت: مدیران بخش کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت باید راهکار مناسبی طراحی کنند تا هم بازار متعادل شود و هم حقی از کشاورزان ضایع نشود.

نماینده مردم گمیشان، بندرترکمن، بندرگز و کردکوی در مجلس شورای اسلامی هم وضعیت پرتلاطم بازار برنج را نگران کننده دانست و از دولت خواست با اتخاذ رویکرد مناسب مانع از وارد شدن خسارت به شالیکاران شود.

عبدالجلال ایری اظهار داشت: در اتخاذ تدابیر برای کنترل بازار باید رویکردهای دوسویه ترسیم شود به نحوی که علاوه بر حمایت از شالیکاران و حوزه تولید در حق مصرف کننده هم اجحاف نشود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر رویه غلط واردات محصولات کشاورزی در زمان برداشت رواج یافته که باید از تکرار این کار اشتباه جلوگیری کرد.

ایری افزود: برنج جایگاه ویژه ای در سبد خانوار ایرانی دارد و هر تصمیم اشتباهی در این بخش، میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

نماینده مردم گمیشان، بندرترکمن، بندرگز و کردکوی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد : باید رویه ای انتخاب شود تا ضمن افزایش قیمت منطقی برنج به منظور حمایت از شالیکاران، جلوی دلال بازی و افزایش بی رویه قیمت گرفته شود.

نماینده مرم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی هم به خبرنگار ایرنا گفت : باید بپذیریم که برنج تولید داخل، کفاف نیاز بازار داخلی را نمی‌دهد و در این شرایط واردات این محصول در حد ضرورت و تامین نیاز بازار دچار اشکال نیست.

غلامرضا منتظری ادامه داد : قیمت زیاد برنج در بازار به نحوی است که قشر متوسط کشور توان خرید آن را ندارند و در این شرایط با واردات برنامه ریزی شده می‌توان مانع حذف این محصول از سبد خوراک این قشر شد.

وی گفت :‌ اگر هدف گذاری واردات برنج برای تنظیم قیمت در بازار باشد در حد ضرورت قابل پذیرش است اما نباید تصمیماتی گرفته شود که انگیزه کاشت این محصول در کشاورزان از بین برود.

وی ادامه داد : در صورت نیاز باید ساز و کاری ترسیم شود تا دولت برنج را با قیمت مناسب از کشاورزان بخرد و با اعمال یارانه آن را برای جامعه کم برخوردار توزیع کند.

 

وضعیت پرتلاطم بازار برنج، نیازمند طراحی و تدبیر مناسب

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان گفت که در سال جاری حدود ۶۷ هزار هکتار شالی در استان کشت شده است.

محمدرضا عباسی گفت : به دلیل کاهش ۴۰ درصدی بارندگی به کشاورزان توصیه شده بود که سطح زیر کشت شالی خود را تا ۵۰ درصد کاهش دهند و محصولاتی با نیاز آبی کمتر مانند سویا و کنجد بکارند اما این خواسته مورد قبول قرار نگرفت.

وی بیان کرد: از مجموع شالیزارهای گلستان، ۱۲ هزار هکتار که به صورت مستقیم از سردهنه رودخانه‌ها مشروب می‌شوند وضعیت مناسب تری برای کشت برنج دارند. ده‌ها هزار خانوار گلستانی چشم انتظار تصمیم مدیران هستند تا جلوی توقف برنج به کشور گرفته شود.

هر چند واردات برنج به عنوان تنها اهرم مدیران برای کنترل قیمت این محصول در بازار است اما شالیکاران انتظار دارند که حداقل در زمان برداشت محصول این اتفاق نیفتد.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، جو روانی ناشی از واردات برنج دست آویزی برای دلالان این محصول می‌شود تا دسترنج چند ماه کشاورزان را با حداقل قیمت خریداری کنند.

گلستان با بیش از یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت در شمال کشور قرار دارد و اقتصاد اصلی ساکنان آن بر پایه کشاورزی استوار است......کدB157

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

کانال تلگرام: https://t.me/kajpress00

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .