پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

آغاز کشت پاییزه در ۶۸ هزار هکتار از اراضی کلاله

اخبار کشاورزی:  آغاز کشت پاییزه در ۶۸ هزار هکتار از اراضی کلاله

کاج پرس: 18/7/1400

مدیر جهادکشاورزی کلاله واقع درشرق استان گلستان از آغاز کشت محصولات پاییزه در بیش از ۶۸ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان خبر داد و گفت: نخستین کشت این فصل مربوط به دانه روغنی کلزا و چغندرقند است که تاکنون در سطح ۱۱ هکتار کشت شد.

علی علیزاده در گفت و گویی اظهارداشت: در سال زراعی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ برنامه ریزی برای کشت ۱۹ هزار هکتار کلزا در کلاله انجام شده و بذر ارقام هایولا ۵۰، دلگان، ار جی اس، هایولا ۵۵۹ و ارقام زمستانه گارو و روهان به مقدار کافی تهیه و درحال توزیع است.

وی استفاده از کودهای فسفاته و پتاسه را در زمان کشت دانه روغنی کلزا مهم دانست و از کشاورزان خواست زراعت‌های پاییزه امسال را حتی المقدور به صورت کشت حفاظتی و به‌صورت مستقیم (بدون خاک ورزی) انجام دهند.

علیزاده افزود: امسال طرح جهش تولید کلزا در دیم‌زارهای کلاله در سطح ۱۳ هزار هکتار با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و کشت قراردادی کلزا در مزارع آبی این شهرستان به مقدار سه هزار هکتار با همکاری آستان قدس رضوی اجرا خواهد شد.

مدیر جهادکشاورزی کلاله اضافه کرد: مطابق برنامه‌ریزی انجام شده و سهمیه ابلاغی امسال ۴۹ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان از نیمه دوم آبان زیر کشت محصول استراتژیک گندم و جو می‌رود و در همین ارتباط انواع بذرهای گواهی شده مانند بذر کوهدشت، لاین۱۷، قابوس، آسمان و کریم برای مزارع دیم و ارقام تیرگان، احسان و کلاته برای مزارع آبی تهیه و آماده توزیع است.

وی در خصوص توزیع بذر گندم بیان داشت که در کلاله ۲ مرکز فرآوری با ظرفیت حدود ۶ هزار تن بذر گواهی شده و مادری فعال است و در صورت نیاز قابلیت افزایش حجم فرآوری بذر گندم را نیز دارند.

علیزاده اضافه کرد: امسال کشت ۷۰۰ هکتار چغندرقند به‌صورت قراردادی با همکاری کارخانه قند جوین خراسان شمالی در مزارع کلاله هدف گذاری شده و کشاورزان در حال عقد قرارداد و آماده سازی زمین‌های خود برای کشت این محصول هستند.

وی بابیان اینکه عقد قرارداد زراعت پاییزه در مراکز جهاد کشاورزی کلاله درحال انجام است و همزمان کود ازته نیز توزیع می‌شود، از کشاورزان این شهرستان خواست تا اصول کشت حفاظتی شامل تناوب، کم خاکورزی و حفظ بقایا را رعایت و از انجام شخم به‌وسیله گاوآهن جدا خودداری کنند. مدیر جهاد کشاورزی کلاله همچنین گفت که تا کنون ۴۵ درصد کود یارانه‌ای ازته مورد نیاز کشاورزان شهرستان از طریق کارگزاری‌های مجاز توزیع شده است.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، به گفته علیزاده، علاوه بر چهار محصول اصلی زراعت پاییزه (کلزا، چغندرقند، گندم و جو)، درسال زراعی جاری برخی ارقام زراعی مانند "کینوا، کاملینا، چغندر علوفه‌ای، ماشک علوفه‌ای، تریتیکاله (علوفه) و گیاهان دارویی" به‌عنوان کشت جایگزین برنامه‌ریزی شده است.

شهرستان کلاله با ۱۳۰ هزار نفر جمعیت ۶۸ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که ۹ هزار و ۴۳۲ هکتار آن به صورت آبی و بقیه دیم کشت می‌شود.......................کدC27

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

کانال تلگرام: https://t.me/kajpress00

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .