پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

«ارائه روشهای كنترل‌ گل‌ جالیز، ‌علف هرز مهم ‌مزارع ‌كلزا» توسط محققان موسسه تحقیقات گیاه پزشكی كشور

اخبار کشاورزی:  «ارائه روشهای كنترل‌ گل‌ جالیز، ‌علف هرز مهم ‌مزارع ‌كلزا» توسط محققان موسسه تحقیقات گیاه پزشكی كشور

کاج پرس: 19/7/1400

با توجه به ایجاد محدودیت تولید پایدار کلزا در مزارع آلوده به گیاه انگلی گل جالیز، دکتر مهدی مین باشی و خانم دکتر نوشین نظام آبادی اعضای هیات علمی بخش تحقیقات علف هرز موسسه با اجرای چندین پروژه تحقیقاتی مبادرت به ارائه روشهای کنترل‌ شیمیایی، غیر‌شیمیایی‌ و تلفیقی گل‌ جالیز، معرفی ‌ارقام‌ متحمل‌ کلزا ‌و‌ استفاده از ‌گیاه‌ تله‌ برای‌ کاهش ‌بانک ‌بذر‌ این علف هرز در‌ مزارع ‌کلزا نمودند.

دکتر مین باشی معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته‌های موسسه در خصوص استفاده از روشهای غیرشیمیایی در کنترل گل جالیز گفت: کشت شبدر برسیم به عنوان گیاه زراعی تله برای کاهش بانک بذر گل جالیز درخاک توصیه می‌شود. این گیاه باعث تحریک جوانه‌زنی بذر گل جالیز شده، اما توانایی اتصال و رشد روی ریشه شبدر برسیم را ندارد. کشت مخلوط 4 کیلوگرم شبدر برسیم با 5 کیلوگرم بذرکلزا در هکتار باعث کاهش خسارت حداقل 80 درصدی گل جالیز در مزارع کلزا می‌شود.

وی از تناوب در کشت به عنوان یکی از روشهای موثر مدیریت این علف هرز مهم در مزارع کلزا یاد کرد و افزود: اجتناب از کاشت مداوم کلزا و گیاهان زراعی که گل جالیز توانایی رشد و تولیدمثل بر روی آنها را دارد مثل باقلا، شبدر قرمز، ماش و ماشک گل‌خوشه‌ای، نیز یکی دیگر از روشهای موثر در مدیریت این علف هرز می‌باشد. چنانچه گیاهانی که میزبان گل جالیز مزارع کلزا نیستند مانند پنبه، سیر، کتان، لوبیا چشم بلبلی در مناطقی که خاک آن‌ها آلوده به گل جالیز است کاشته شوند، گل جالیز توانایی اتصال به ریشه این گیاهان را نخواهد داشت. این گیاهان می‌توانند در تناوب با کلزا نیز مورد استفاده قرار گیرند.

خانم دکتر نظام آبادی برای کنترل شیمیایی گل جالیز مصرف علفکش گلایفوسیت به میزان80 میلی لیتر در هکتار به همراه سولفات آمونیوم یک درصد را توصیه نمود. وی تاکید کرد، استفاده از ترکیب فوق برای ارقام پاییزه کلزا، در سه مرحله (اوایل رشد مجدد کلزا از روزت، 20 و 40 روز بعد از آن و برای ارقام بهاره کلزا مثل هایولا50، در مرحله 5 برگی کلزا، 20 و 40 روز بعد باید صورت گیرد.

وی تصریح کرد: برای سمپاشی مرحله دوم و سوم در صورت عدم امکان ورود به مزرعه، می‌توان با رعایت ترافیک مزرعه از سمپاش با بوم بلند (مثلاً 30 متری) استفاده کرد. باید توجه داشت، وقوع بارندگی 6 تا 24 ساعت پس از سمپاشی، کارایی علفکش را کاهش می‌دهد. در زمان بروز سرما کمتر از 10 درجه سانتی گراد و بر روی کلزا تحت تنش خشکی سمپاشی توصیه نمی‌شود.

رییس بخش تحقیقات علف هرز ضمن اشاره به کنترل تلفیقی به عنوان یکی از روشهای مفید در مدیریت علف هرز گل جالیز در مزارع کلزا گفت: می‌توان در زمان کشت در مزارع آلوده به گل جالیز، از کشت مخلوط 4 کیلوگرم شبدر برسیم با 5 کیلوگرم بذرکلزا در هکتار (مقدار بذر توصیه شده مناسب در هکتار برای کلزا) به همراه علف کش گلایفوسیت 80 میلی لیتر در هکتار با سولفات آمونیوم یک درصد طبق دستورالعمل کنترل شیمیایی استفاده نمود. به گزارش کاج پرس به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور، خانم دکتر نظام آبادی افزود: در مناطق با دوره طولانی سرمای زمستان زیر 5- درجه سانتی گراد امکان کشت شبدر برسیم وجود ندارد......................کدC28

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

کانال تلگرام: https://t.me/kajpress00

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .