پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبرداد:

صادرات پسته ۲۰ درصد درآمدهای نفتی ارزآوری داشت

اخبار کشاورزی:  معاون وزیر جهاد کشاورزی خبرداد:  صادرات پسته ۲۰ درصد درآمدهای نفتی ارزآوری داشت

کاج پرس: 20/7/1400

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: صادرات محصول پسته به تنهایی معادل ۲۰ درصد درآمد نفتی برای کشور ارزآوری داشته است.

استان همدان، "محمد مهدی برومندی" در بازدید از طرح‌های باغبانی شهرستان تویسرکان افزود: با همت باغداران و کشاورزان با وجود مشکلات و گرفتاری‌های متعدد توانستیم در بخش کشاورزی ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی داشته باشیم.

وی عنوان کرد: محصول پسته به تنهایی توانست معادل ۲۰ درصد درآمد نفتی کشور، درآمد ارزی داشته باشد و تخصیص اعتبار به بخش کشاورزی یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است که استقلال کشور، اشتغال و امنیت غذایی به آن وابسته است.

وی با بیان اینکه امنیت غذایی مهم‌ترین مولفه قدرت است، گفت: از ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی سال گذشته در بخش کشاورزی، بیش از سه میلیارد دلار در حوزه باغبانی بود. معاون وزیر جهادکشاورزی افزود:در شرایط سخت تحریم تنها بخشی که مقتدرانه مقاومت کرد بخش کشاورزی بود.

وی اظهار داشت: کشاورزان در این شرایط سخت علاوه بر تامین امنیت غذایی، محصولاتی را مازاد بر مصرف تولید کردند و از طریق صادرات موجب ارزآوری شدند وی ادامه داد: شرایط اقلیمی کشور مزیت ایران در باغبانی است اما باغداران با محدودیت‌های جدی نسبت به سایر بخش‌ها روبرو بودند.

برومندی با بیان اینکه تولید محصولات باغبانی صادرات محور است، گفت: ما چهار محصول باغبانی را وارد می‌کنیم که شامل موز، انبه، نارگیل و آناناس است. وی عنوان کرد: این چهار محصول سالانه بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه از کشور خارج می‌کند.

وی ادامه داد: موز به تنهایی باعث خروج ۴۰۰ میلیون دلار ارز از کشور می‌شود. وی ادامه داد: اگر تویسرکان گردو تولید نمی‌کرد مقدار بسیار زیادتری به این مبالغ جهت ورود این محصول صرف می‌شد.

به گفته وی، سال گذشته از ۲۶۰ هزار تن گردوی تولید شده در کشور کمتر از هزار تن صادر شده و مابقی به مصرف داخلی رسیده است.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: سال گذشته چهار میلیون و ۱۲۰ هزار تن سیب در کشور تولید شده است که ۸۰ هزار تن از این میزان صادر شده است. وی خاطرنشان کرد: این اعداد نشانگر زحمات باغداران در تامین امنیت غذایی کشور است و از ۲۴ میلیون تن محصولی که در کشور در حوزه باغبانی تولید می‌شود، بخش قابل توجهی در مسیر صادرات قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: این موضوع نشانگر اهمیت باغبانی در کشور است و ما باید علاوه بر توسعه و تولید پایدار در کشور، متناسب با پیشرفت‌های دنیا، در حوزه باغبانی ورود دانش داشته باشیم و تولید را در واحد سطح در باغبانی افزایش دهیم.

وی افزود: برآورد کردیم بر اساس برنامه تدوین شده، می‌توان طی سالهای آتی (حدود ۴ تا ۵ سال)، درآمد ارزی ۳.۲ میلیارد دلاری کشور را به حدود بیش از ۱۰ میلیارد دلار برسانیم.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: در کشور حدود سه میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به باغ‌ها اختصاص دارد که علاوه بر تامین میوه‌های مورد نیاز سبد غذایی کشور، بخشی از سبد صادراتی را تشکیل می‌دهد.

به گزارش کاج پرس به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی، معاون وزیر جهاد کشاورزی امروز در سفر یک روزه به تویسرکان گلخانه سبزی و صیفی روستای امیر آباد در این شهرستان را افتتاح کرد.....کدC48

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

کانال تلگرام: https://t.me/kajpress00

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .