جمعه, ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

واکسینه ۷۳۰ هزار دام سبک علیه بیماری طاعون در تهران

اخبار کشاورزی:  واکسینه ۷۳۰ هزار دام سبک علیه بیماری طاعون در تهران

 

کاج پرس: 21/7/1400

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران با بیان اینکه بیماری طاعون یک بیماری ویروسی واگیردار است که فقط نشخوارکنندگان کوچک یا دام سبک شامل گوسفند و بز به آن مبتلا می‌شوند، گفت: ۷۳۰ هزار دام سبک علیه بیماری طاعون در استان واکسینه شده اند.

مهدی سلوکانه در گفت و گویی اظهار کرد: بهترین راه مقابله با بیماری‌های ویروسی، پیشگیری از طریق واکسیناسیون به موقع و دقیق نشخوارکنندگان کوچک یا دام‌های سبک قبل از شروع فصول بارانی به صورت سالانه است.

وی گفت: طاعون بیماری مشترک یا قابل انتقال بین انسان و دام نیست و شایعاتی مبنی بر اینکه طاعون به استان‌های همجوار تهران رسیده و مردم را تهدید می‌کند کاملا بی اساس و کذب است. سلوکانه با بیان اینکه دام‌های کوچک در استان از سطح ایمنی خوب و بالایی برخوردار هستند، اذعان داشت: با توجه به دیده شدن چند لاشه از نشخوارکنندگان کوچک در استان البرز باهمکاری محیط زیست استان تهران برنامه پایش و مراقبت به ویژه در دام‌های مناطق حفاظت شده در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: ۲۲۰ هزار راس دام کوچک عشایر در منطقه لار نیز در تابستان امسال علیه بیماری‌های واگیر نظیر طاعون واکسینه شدند و سطح ایمنی مناسبی در این دام‌ها به وجود آمده است.

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) که با عنوان "طاعون بزی" نیز شناخته می‌شود، یک بیماری کشنده حاد با واگیر بسیار بالا است که نشخوار کنندگان کوچک و شترها را درگیر می‌کند. علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، تورم دهان، اسهال، ذات الریه همراه با سختی تنفس بوده که گاهی منجر به مرگ نیز می‌شود. بیماری PPR جزو فهرست بیماری‌های مهم در سازمان جهانی دام (OIE) است و کشورها موظفند در صورت شیوع این بیماری آن را به این سازمان گزارش کنند.

ترشحات مختلف بدن دام مانند ترشحات چشم، بینی، دهان و مدفوع آبکی حاوی مقدار زیادی موربیلی ویروس هستند. انتقال ویروس به شکل ریز قطره‌های عفونی در هنگام عطسه، سرفه و استنشاق هوای آلوده توسط دام‌های سالم و همچنین تماس بین دام بیمار و سالم مهمترین راه انتقال این بیماری است.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، وجود ترشحات و تراوشات عفونی در محل زندگی دام مانند آبشخورها، آخورها و بستر نیز می‌تواند یکی از راههای انتقال بیماری باشد اما موربیلی ویروس‌ها به مدت طولانی نمی‌تواند در بیرون از بدن میزبان زنده بمانند. همه گیری PPR براساس کنترل جابه جایی حیوان ها، دفع صحیح لاشه و استفاده از واکسن قابل کنترل است................ کدC74

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

کانال تلگرام: https://t.me/kajpress00

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .