پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

وزیر جهاد کشاورزی خبرداد:

کشاورز، رزمنده امروز میدان تولید است

اخبار کشاورزی:  وزیر جهاد کشاورزی خبرداد:  کشاورز، رزمنده امروز میدان تولید است

کاج پرس: 22/7/1400

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تأمین غذا قدرت‌آور است، گفت: اقتصاد نظامی برابر اقتصاد غذایی است و کشاورز، رزمنده امروز میدان تولید است.

سید جواد ساداتی نژاد شامگاه چهارشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان جهرم با بیان اینکه قدرت غذا امروز از اسلحه بالاتر است، اظهار کرد: کشاورز و دامدار رزمنده این میدان است و باید در صندلی و قدرت بنشیند که امیدواریم این شأنیت و عزت برای حوزه کشاورزی و دامداری صورت پذیرد. وی با بیان اینکه تأمین غذا قدرت‌آور است، تصریح کرد: شاید در حادثه سقوط یک هواپیما در کشورهای همسایه، توقع واکنش شدیدتری از سوی کشور مالک هواپیما می‌رفت اما از آنجا که تأمین بیش از ۲۰میلیارد دلار غذا برای آن کشور در اختیار کشور محل سقوط هواپیما بود، مواضع سختی در پیش نگرفته نشد.

وی بیان کرد: خصوصی‌ترین حوزه کشور بخش کشاورزی است و البته باید بگوییم کشاورز و دامدار به عنوان تولید کننده واقعا بی‌پناه است.

وی با اشاره به اینکه باید تلاش زیادی برای حوزه کشاورزی انجام دهیم، افزود: نگاه به کشاورز و دامدار به جای تولیدکننده به عنوان بنگاه خیریه است به این صورت که تأمین می‌کند اما میزان کمتری دریافت می‌کند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه حفظ تولید، خط قرمز وزارت جهاد کشاورزی است، بیان کرد: هوای مصرف‌کننده را نباید از جیب تولیدکننده داشت و وقتی قیمت شیر از چهار هزار و ۶۰۰ تومان به ۶ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش یافت؛ درست است که از نگاه مصرف‌کننده قیمت افزایش یافته، اما اگر این قیمت بیشتر نشود دامدار دام مولد را کشتار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه وظیفه ما حمایت از تولید بوده و این مهم از رسالت‌های وزارت جهاد کشاورزی است، تصریح کرد: در حمایت از مصرف کننده برای اینکه محصول سالم و در دسترس دریافت کند سازوکار را باید مستقل از تولید کننده انجام دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مشکل سند دار شدن اراضی کشاورزی، عنوان کرد: مالکیت هویت آور است و برای سند دار کردن زمین‌های کشاورزان در دولت برنامه‌های انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه رتبه استان فارس از نظر دام عشایری در رتبه اول کشور است، بیان کرد: شرکت پشتیبان امرو دامی کشور دام را از دامداران می‌خرد و عشایر ما می‌توانند قراردادی را با این شرکت مبنی بر دریافت علوفه به ازای تسویه حساب در موقع پرواربندی دام، منعقد کنند.

فرستاده رئیس جمهور به جهرم درباره صادرات دام، نیز تصریح کرد: با توجه به اینکه دام در حال قاچاق بود و برای اینک دامدار ما بتواند درصدی از هزینه‌های خود را جبران کند، از هفته گذشته به شرکت پشتیبانی امور دام اجازه دادیم صادرات به صورت محدود انجام دهد چرا که اعتقادمان این است نباید دام عشایر قاچاق شود و نفع آن به آنها نرسد.

وی با بیان اینکه می‌توان کنترل قیمت بازار را به اتحادیه‌ها سپرد، تصریح کرد: ما قیمت دستوری را قبول نداریم و بر این اعتقادیم که بازار را باید به اتحادیه‌ها و تشکل‌ها واگذار کرد و از هفته گذشته نیز به صورت امتحان در بخث لبنیات از اتحادیه‌ها برای کاهش قیمت مواد لبنی مورد استفاده طبقه متوسط، دعوت به همکاری شد.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، وزیر جهاد کشاورزی جهرم را قطب کشاورزی جنوب فارس دانست و اظهار کرد: خرید تضمینی خرما در هفته آینده انجام می‌شود و خرید به صورت پرداخت مابه‌التفاوت بوده است.

وی با اشاره به اینکه موافق گسترش نخل‌های تجاری هستیم، گفت: سومین تولید کننده خرمای دنیا هستیم اما اقتصاد کشاورزی ما مشکل دارد.

ساداتی نژاد به کشاورزی قراردادی اشاره کرد و اظهار داشت: هر نهالی که امروز می‌کاریم باید معلوم شود مشتری محصول آن چه کسی یا چه بازاری در داخل یا خارج از کشور است.

وی با اشاره به بالا بودن هزینه کشاورزی، عنوان کرد:۳۰ درصد محصولات کشاورزی از بین می‌رود و این در حالی است که ۱۷ میلیارد متر مکعب آب، یعنی سه برابر آب سد دز، در این حوزه مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: با نگاه فعلی امسال ۴۰هزار میلیارد و سال آینده ۱۰۰هزار میلیارد تومان هدررفت محصولات کشاورزی در ایران است که در نهایت یا باید خوراک دام شود.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه کشاورز می‌تواند اقتصاد ایران را بچرخاند اما نه به این سبک موجود، تصریح کرد: باید در بخش کشاورزی به سمت تجاری‌سازی حرکت کنیم و شعار ما در وزارتخانه، کشاورزی قراردادی است.

وی در توضیح کشاورزی قراردادی اضافه کرد: باید مشخص شود بذری که امروز کشاورز دارد، محصول تولیدی از آن در کدام بازار داخلی یا خارجی به فروش می‌رسد یا خریدار دارد.

وی با اشاره به مشکل مرغداران گفت: برای مرغداری‌ها دو تصمیم گرفته شده است؛ اول اینکه جوجه یک روزه را وارد سامانه بازارگاه کرده و تصمیم دوم اینکه زمانی واردکننده پولش را می‌گیرد که نهاده تحویل تولیدکننده داده شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ در حوزه کالاهای اساسی به سامان‌دهی می‌رسیم، گفت: اعتقادم این است در حوزه کشاورزی ظرفیت‌های بسیاری موجود است و می‌توانیم با نگاه اقتصادی و علمی کشور را اداره کنیم و این با کمک کشاورزان امکان‌پذیر است.

تایید جهت اختصاص بخشی از اعتبارات سفر استانی به موضوعاتی از قبیل آبخیزداری، اختصاص وام کم‌بهره برای باغداران و کشاورزان، قنوات و کانال‌های آبیاری در شهرستان جهرم از دیگر مصوبات این جلسه با وزیر جهاد کشاورزی بود. شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

وزیر جهاد کشاورزی عصر چهارشنبه در آستانه سفر استانی رئیس‌جمهوری وارد شیراز شد. وی به نمایندوی از رئیس‌جمهوری در شهرستان‌های جهرم ، خفر، داراب و زرین دشت حضور می‌یابد. آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رییسی رئیس جمهوری روز پنجشنبه ۲۲ مهرماه در هفتمین سفر استانی به فارس سفر می‌کند.

جمعی از معاونان رئیس‌جمهوری و وزرا به نمایندگی از رئیس‌جمهوری در شهرستان‌های مختلف استان حضور می‌یابند و ضمن بررسی مشکلات این مناطق، راهکارهای رفع آنها را برای طرح در دولت پیگیری خواهند کرد. استان فارس با افزون بر پنج میلیون نفر جمعیت، ۳۶ شهرستان را شامل می‌شود............... کدC81

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

کانال تلگرام: https://t.me/kajpress00

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .