پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

پرورش دام در خارج از کشور توجیه اقتصادی ندارد

اخبار کشاورزی:  پرورش دام در خارج از کشور توجیه اقتصادی ندارد

کاج پرس: 22/7/1400

عضو هیات مدیره اتحادیه دامداران ایران اظهار داشت: کشورهای حاشیه خلیج فارس به‌دلیل طعم گوشت بره ایرانی آن را خریداری می‌کنند طعم گوشت ایرانی به ذائقه آنها همخوانی دارد.

حسین نعمتی در گفت‌وگویی درباره طرح پرورش برون مرزی دام، گفت: بی‌آبی یکی از مشکلات اصلی کشور ماست از این‌رو با هدف حفظ آب و تامین مواد غذایی پیشنهاد طرح کشت‌های فراسرزمینی ارائه و اجرا شد اما درعمل شاهد موفقیت این طرح نبودیم.

وی در ادامه بیان کرد: کشت‌ فراسرزمینی در برخی از کشورها از جمله روسیه، اوکراین و برخی کشورهای آفریقایی آغاز شد اما سنگ‌های زیادی پیش پای فعالان گذاشتند قوانین آن کشورها به گونه‌ای بود که کشاورز ایرانی امکان ورود کشت خود را به ایران را پیدا نکرد متاسفانه دولت‌ها در ایران ضعیف عمل می‌کنند و نمی‌توانند از تاجر و فعالان اقتصادی خود خارج از مرز حمایت کنند.

نعمتی بابیان اینکه طرح پرورش دام در خارج از مرز ایران درحد ایده است، تصریح کرد: ما تجربه کشت فرا سرزمین را در عقبه خود داریم باید از این تجربه در پرورش دام استفاده کنیم. اگر می‌خواهیم این طرح را اجرایی و شاهد موفقیت آن باشیم باید با برنامه‌ریزی دقیق جلو برویم. نکته حائز اهمیت در این زمینه خریداری زمین در کشور پرورش‌دهنده است.

به گفته وی، اگر پرورش دهنده ایرانی زمینی را در کشوری که می‌خواهد دام در آن پرورش دهد اجاره کند این امکان وجود دارد که قوانین آن کشور مانع فعالیت پرورش دهنده شوند از این‌رو خرید زمین اهمیت ویژه‌ای دارد.

نعمتی بابیان اینکه همه حلقه‌های زنجیره تولید باید کنار هم باشند، گفت: قیمت تمام شده پرورش دام باید کمتر از ایران باشد تا پرورش آن در خارج ایران صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که پرورش دام خارج از ایران می‌تواند مشکل کمبود نهاده را از بین ببرد، خاطر نشان کرد: من هنوز نمی‌دانم چه فرقی بین وارد کردن بره از ارمنستان با پرورش بره در این کشور وجود دارد. نیروی کار، ارزش افزوده و سرمایه به کشور دیگری می‌رود و حتی ممکن است که با قوانین این کشورها منابع مالی تولیدکننده نیز از بین برود.

عضو هیات مدیره اتحادیه دامداران ایران در ادامه درباره جزییات صادرات دام زنده، بیان کرد: وزیر جهاد کشاورزی، برای حمایت از دامدار مجوز صادرات شیر خشک را صادر کرد. صادرات دام زنده، جزو دیگر طرح‌های حمایتی این وزارتخانه است که مسئولیت آن به شرکت پشتیبانی امور دام واگذار شده است از این‌رو تشکل‌ها و اتحادیه‌ها باید با این سازمان لینک شود و تعداد دام مازاد استان‌ها را مشخص کنند.

این فعال اقتصادی افزود: صادرات دام باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر حمایت از تولیدکننده داخلی، آنقدر دام خارج نشود که با داخل کشور با کمبود مواجه شویم.

نعمتی با بیان اینکه کشورهای حوزه خلیج فارس خریدار دام سبک هستند، افزود: دام ما در کشورهای استرالیا، برزیل و ترکیه خریدار ندارد چرا که قیمت گوشت در این کشورها به مراتب از ما کمتر است. کشورهای حاشیه خلیج فارس به‌دلیل طعم گوشت بره ایرانی آن را خریداری می‌کنند طعم گوشت ایرانی به ذائقه آنها همخوانی دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان صادرات دام زنده و وارد کردن نهاده از آن کشورها وجود دارد، بیان کرد: همانگونه که اشاره شد دام ما در کشورهای حاشیه خلیج فارس خریدار دارد این کشورها به دلیل کم آبی خود واردکننده نهاده هستند.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایلنا، عضو هیات مدیره اتحادیه دامداران ایران، ادامه داد: نهاده از کشورهای روسیه، قزاقستان، برزیل، کشورهای اروپایی و آمریکایی که مازاد نهاده دارند وارد می‌شود. وارد کردن دام از ایران برای آنها توجیه اقتصادی ندارد چرا که خود با قیمت کمتر دام سبک و سنگین پرورش می‌دهند.

به گفته وی، علاوه بر صادرات بره نر به کشورهای حاشیه خلیج فارس، از ایران گاو نژاد هلشتاین به افغانستان و گاو شیری به عراق صادر می‌شود.......کدC88

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

کانال تلگرام: https://t.me/kajpress00

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .