شنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:  تخریب هزار هکتار از بوته کاری بیابان‌های طراز ناهید ساوه

اخبار کشاورزی:

تخریب هزار هکتار از بوته کاری بیابان‌های طراز ناهید ساوه

 

 

کاج پرس: 22/7/1400

شهرستان ساوه با اقلیم گرم و خشک در پهنه مرکزی کشور دارای ۳۲۰ هزار هکتار اراضی ملی مرتعی است که بخش چشمگیری از آن در شرق شهرستان را بیابان تشکیل می‌دهد. هرچند ساوه در بخش کشاورزی یکی از شهرستان‌های توانمند استان مرکزی با تولیداتی چون انار، پسته، زیتون، طالبی، بادام و فرآورده‌های دامی و زراعی است اما نباید فراموش کرد که تنها ۱۳۵ هزار هکتار از عرصه‌های این منطقه زیر کشت باغات و مزارع قرار دارد.

منابع طبیعی ساوه در کنار وظایف ذاتی مانند مقابله با زمین خواری، بازستانی اراضی تصرف شده و نیز اجرای طرح‌های آبخیزداری در امر بیابان زدایی فعالیت‌هایی دارد؛ در حالیکه کمبود نیروی انسانی و تجهیزات به خصوص در حوزه یگان حفاظت از مشکلات این اداره به شمار می‌آید. رئیس اداره منابه طبیعی و آبخیزداری شهرستان ساوه امروز (پنجشنبه ۲۲ مهر) در گفت و گو با ایرنا خبری تاسف بار را با این مضمون اعلام کرد که چند دامدار در منطقه طرازناهید (واقع در شرق ساوه) که عمدتا دارای بافت و ساختار بیابانی است، اقدام به تخریب طرح‌های بوته کاری و واکاری نموده اند.

«کامیار گراوند» اظهار داشت: در این منطقه یک هزار و ۵۵۰ هکتار مساحت بیابانی را با اجرای بوته کاری و واکاری احیا کردیم اما متاسفانه برخی از دامداران منطقه در اقدامی غیرمسئولانه اقدام به تخریب این فعالیت‌ها نمودند.

به گفته او تاکنون بیش از یک هزار هکتار از بوته کاری‌های منطقه طرازناهید ساوه توسط برخی از دامداران منطقه دچار تخریب شده است که با وجود طرح دعوا به مراجع قضائی در سالهای گذشته و امسال از سوی اداره منابع طبیعی اما، همچنان در منطقه حضور دارند و دست از تخریب این عرصه‌ها بر نداشته اند. وی افزود: چند روز پیش برای این موضوع با مسئولان دستگاه قضائی شهرستان هم دیدار داشتم و گزارشی از این اقدام را به آنها ارائه کردم.

به گفته گراوند، تاکنون چندین میلیارد تومان از منابع شهرستانی، استانی و ملی برای احیای بیابان‌های منطقه طرازناهید که با هدف مقابله با ریزگردها، بیابان زدایی و سایر مشکلاتی که طبیعت برای ساوه و شهرهای اطراف ممکن است ایجاد کند، هزینه نمودیم اما چند دامدار متخلف با بی مبالاتی و بی مسئولیتی اقدام به تخریب آنها کردند.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان ساوه گفت: لازم است در این زمینه احکامی بازدارنده صادر شود زیرا لحاظ کردن جریمه‌های چند ده میلیون تومانی نیز تاکنون نتوانسته بازدارندگی داشته باشد و در برابر رفتار تخریب گرانه مانعی ایجاد کند، این در حالیست که ما با مصائب زیاد و در حالی که شرایط مالی دولت هم مساعد نیست اعتباراتی را برای مقابله با توسعه بیابان جذب و اقدام به اجرای طرح‌های بوته کاری با کشت گونه آتروپلیکس می‌کنیم.

وی گفت: تخریب طرح‌های بوته کاری و بیابان زدایی منطقه طرازناهید باعث بروز مشکلاتی چون ورود ریزگردها به جو شهر ساوه و سایر شهرهای اطراف مانند مامونیه و حتی تهران می‌شود و امیدواریم که دستگاه قضائی که همواره حامی و حافظ منابع طبیعی بوده است هم در این زمینه با اتخاذ تصمیمات شایسته و رفع مشکل یاد شده، ما را یاری دهد.

بی مسئولیتی تا چه حد؟ تخریب هزار هکتار از بوته کاری بیابان‌های ساوه

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ساوه کمبود نیرو در بخش یگان حفاظت را از مشکلات این اداره برشمرد و گفت: در حالی که بر اساس استانداردهای جهانی برای هر ۱۰ هزار هکتار عرصه باید یک نیروی حفاظتی بکارگیری شود اما در ساوه ما برای ۳۲۰ هزار هکتار عرصه ملی مرتعی تنها ۲ نیروی انسانی داریم و انتظار داریم که به این مساله از سوی مسئولان عالیرتبه کشور رسیدگی شود.

وی در خصوص عملکرد یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان ساوه در نیمه نخست امسال نیز، گفت: در مدت یاد شده بیش از ۲۰۰ هکتار از اراضی ملی تصرفی از متصرفان بازستانی و تحویل نمایندگان این اداره شد.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، گراوند در مورد حق و حقوقی که مردم مناطق روستائی نسبت به زمین‌های دیمزار که بصورت خرده مالکی بوده یا مشمول اصلاحات اراضی شده اند، گفت: معمولا افرادی که به اداره منابع طبیعی مراجعه می‌کنند در این زمینه مشاوره و راهنمایی‌های لازم را طبق قانون افزایش بهره وری مصوب سال ۱۳۸۹ به آنها ارائه می‌کنیم که در مواردی با مراجعه به دستگاه قضائی و مستند به مصوبات اخیر اقامه دعوا می‌کنند و اگر هم اراضی آنها در حوزه شهر یا روستا هم باشد می‌توانند علیه ادارات مربوطه مانند راه و شهرسازی یا بنیاد مسکن طرح دعوا کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه گفت: با اغلب شوراهای روستائی و دهیاران شهرستان هم در این زمینه تعامل موثری داریم تا آنها نیز اهالی را از محدوده اراضی ملی آگاه کنند و مانع از تصرفات جدید شوند و چنانچه ساکنان روستاها حقوقی برای خود متصور هستند نسبت به راهنمایی آنان برای اقدام از مسیر قانونی مبادرت نمایند.........کدC89

ادامه مطلب در لینک زیر بخوانید؛

https://b2n.ir/z76171

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

کانال تلگرام: https://t.me/kajpress00

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .