جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

دام استان سمنان با پوشش ۹۸ درصدی واکسیناسیون از بیماری طاعون ایمن است

 

اخبار کشاورزی:  دام استان سمنان با پوشش ۹۸ درصدی واکسیناسیون از بیماری طاعون ایمن است

کاج پرس: 22/7/1400

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: سمنان، با تمهیدات و اقداماتی مانند پوشش ۹۸ درصدی واکسیناسیون، از لحاظ شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک جزو استان‌های پاک کشور محسوب می‌شود.

حمیدرضا حسینی در گفت و گویی ابراز داشت: هیچ موردی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان سمنان تا کنون گزارش نشده است و هر گونه تلفات مشکوک و غیرعادی دام سبک، برای بررسی باید با شماره تلفن ۱۵۱۲ گزارش شود.

وی با اشاره به مشاهده مواردی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان در کشور ادامه داد: دام‌های اهلی و سبک مانند گوسفند و بز و حیات وحش در خطر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک قرار دارند و کارشناسان دامپزشکی استان سمنان به منظور جلوگیری از شیوع این بیماری به صورت مستمر در حال گشت هستند و نکات بهداشتی را به بهره‌برداران آموزش می‌دهند.

وی تصریح کرد: با توجه به آغاز کوچ پاییزی و استقرار دام در مناطق قشلاقی، ممکن است در مسیر عبور به دلیل استفاده از آبشخور مشترک بین دام اهلی و حیات وحش، بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک شیوع پیدا کند و به همین دلیل یک میلیون و ۵۰ هزار راس دام سبک استان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شدند.

حسینی تصریح کرد: دام سبک استان سمنان با پوشش ۹۸ درصدی علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ایمن‌سازی شدند و نگرانی بابت شیوع این بیماری در بین دام سبک اهلی وجود ندارد.

وی یادآور شد: با مکاتبات انجام شده با اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان، این آمادگی وجود دارد کارشناسان دامپزشکی برای پیشگیری از شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک از محیط زیست و حیات وحش بازدید میدانی داشته باشند.

طاعون دام سبک قابل سرایت به انسان نیست

حسینی خاطرنشان کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی است و مشترک بین انسان و دام نیست.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: ترشحات مختلف بدن دام مانند ترشحات چشم، بینی، دهان و مدفوع حاوی مقدار زیادی موربیلی ویروس است و در واقع انتقال ویروس به شکل ریزقطره‌های عفونی در هنگام عطسه، سرفه و تنفس هوای آلوده توسط دام‌های سالم و همچنین تماس بین دام بیمار و سالم است.

وجود ترشحات و تراوشات عفونی در محل زندگی دام مانند آبشخورها، آخورها و بستر نیز می‌تواند یکی از راه‌های انتقال بیماری باشد اما موربیلی ویروس‌ها به مدت طولانی نمی‌تواند در بیرون از بدن میزبان زنده بمانند.

همه گیری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا (PPR) با کنترل جابه جایی حیوانات، دفن صحیح لاشه و استفاده از واکسن قابل کنترل می‌باشد و به عبارتی موثرترین روش برای کنترل بیماری واکسیناسیون است که باید قبل از شروع فصول بارانی به صورت سالیانه تکرار شود.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، یک میلیون و ۶۳۳ هزار راس دام سبک در استان سمنان وجود دارد...................کدC93

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

کانال تلگرام: https://t.me/kajpress00

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .