پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

اولین سرای کشوری نوآوری دانشگاه آزاد در رفسنجان ایجاد شد

اخبار کشاورزی:  اولین سرای کشوری نوآوری دانشگاه آزاد در رفسنجان ایجاد شد

کاج پرس: 24/7/1400

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان گفت: نخستین سرای نوآوری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور در واحد رفسنجان ایجاد شد و در این سرا به تحقیق و کشت بافت ۲ محصول مقاوم به کم آبی و شوری زمین (خرما و پسته) پرداخته می‌شود.

علیرضا منظری توکلی در مراسم معرفی رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان اظهار کرد: نوسرای کشور در واحد رفسنجان در اجرای تأکیدات مقام معظم رهبری و مطالبه ایشان در حوزه رفع مشکلات و حل مسائل جامعه راه اندازی شد.

وی افزود: کم آبی مهمترین مساله کشور و منطقه رفسنجان است؛ با مدیریت دکتر کامیابی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی رفسنجان محصول یو بی سی وان (ubc ۱) - محصول پسته مقاوم به کم آبی- در این سرای نوآوری تولید شد ضمن اینکه محصول دیگر هم در حوزه بومی مقاوم به کم آبی و شوری زمین در حال تولید است.

منظری توکلی با اشاره به اینکه این تحقیقات علمی می‌تواند بخشی از مشکلات را برطرف کند گفت: با توجه به اینکه رفسنجان از مشکل کم آبی و بحران آب رنج می‌برد ایجاد گلخانه‌ها و کشت‌های جایگزین هیدروپونیک(آب کشت) می‌تواند در رونق منطقه کمک کننده باشد و تحقیقاتی که در دانشگاه آزاد رفسنجان انجام می‌شود می‌تواند گسترش دهنده کشت‌های جایگزین باشد که به صرفه و درآمدزاست.

وی به گوشه ای دیگر از فعالیت‌های دانشگاه آزاد رفسنجان از جمله ایجاد فاز اوّل سالن ورزشی شهید حاج قاسم سلیمانی، ایجاد گلخانه هیدروپونیک و طرح‌های تحقیقاتی در زمینه انرژی نو و خورشیدی اشاره و بیان کرد: مدارس سما با همکاری دانشگاه آزاد و آموزش و پرورش رفسنجان در حال فعالیت هستند.

۳ طرحی که در دانشگاه آزاد رفسنجان اجرا شد

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان هم در این مراسم با اشاره به اینکه رویکرد دانشگاه به سمت کارآفرینی و مهارت آموزی سوق داده شده است اظهار کرد: در زمینه پژوهشی ۳ طرح تحقیقاتی و پژوهشی را آغاز کردیم و با اعتبار بیش از ۱۰ میلیارد تومان به مرحله اجرا درآورده شد.

علی باقری زاده با اشاره به اینکه قرار است این طرح‌ها تجاری سازی شود و به کمک اقتصاد کشور بیاید به توضیح این طرح‌ها پرداخت و افزود: طرح نخست اجرای ۱۳ هزار مترمربع گلخانه هیدروپونیک است که در سه فاز با بهترین امکانات روز دنیا در حال احداث است.

وی طرح دوم را کشت بافت گیاهی کم آب معرفی کرد.

باقری زاده گفت: طرح سوّم هم نیروگاه دیزلی و خورشیدی است که در این دانشگاه راه اندازی شده و در زمان قطعی برق و بحران ۹۰۰ مگاوات وارد مدار می‌شود تا بخشی از برق شهرستان تامین شود.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا دراین مراسم از خدمات حجت الاسلام امان الله علیمرادی رئیس سابق دانشگاه و عضو مجلس خبرگان رهبری قدردانی و رضا قدیری به عنوان رئیس جدید دانشگاه آزاد رفسنجان معرفی شد.

شهرستان رفسنجان در ۱۰۰ کیلومتری شمال مرکز استان کرمان قرار دارد.....................کدC95

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

کانال تلگرام: https://t.me/kajpress00

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .