جمعه, ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:  وزیرنیرو دربازدید از سدنرگسی فارس خبرداد:  روند اجرای این سد رضایت‌بخش نیست

اخبار کشاورزی:

وزیرنیرو دربازدید از سدنرگسی فارس خبرداد:

روند اجرای این سد رضایت‌بخش نیست

 

کاج پرس: 24/7/1400

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو از روند اجرایی و ساخت سد نرگسی در کازرون فارس دیدن کرد و اظهار داشت:روند اجرایی بسیاری از طرح‌هایی که در شهرستان کازرون اجرا شده بسیار کُند است از جمله روند اجرایی سد نرگسی دراین شهرستان رضایت بخش نیست.

وزیر نیرو پنجشنبه هفته گذشته در حاشیه بازدید از سد نرگسی در شهرستان کازرون در گفت و گویی اظهار داشت: سد نرگسی از جمله سدهای کلیدی و مهم در این شهرستان است و ۷۰ درصد پیشرفت دارد، با مجری و پیمانکار این طرح صحبت شده است و تلاش می‌شود طرح سد نرگسی سرعت قابل قبولی بگیرد، تمام تلاش‌ها معطوف به این است که سد نرگسی تا پایان سال آینده به مرحله آبگیری برسد و به مرور بهره برداری شود.

علی اکبر محرابیان افزود: اجرای شبکه آبیاری زیر دست سد هم در برنامه قرار دارد، سال آینده خط انتقال و توزیع آب سد هم اجرا می‌شود تا آب آشامیدنی حاصل از سد و آب مورد نیاز برای زمین‌های کشاورزی تامین گردد.

وزیر نیرو همچنین در بازدید از تصفیه خانه فاضلاب شهرستان کازرون گفت: تصفیه خانه فاضلاب هم مورد بازدید قرار گرفت ، این تصفیه خانه در مراحل پایانی قرار دارد و در ماه‌های آینده به بهره برداری خواهد رسید.

محرابیان از بیمارستان در حال ساخت هم دیدن کرد و گفت: بیمارستان این شهرستان هم از سالها قبل شروع شده است و مردم گلایه مند هستند بیش از ۱۰ سال از عملیات اجرایی ساخت آن می‌گذرد و پیشرفت اندکی دارد، در مصوبه سفر ذکر شده تا با پیگیری‌ها عملیات اجرایی بیمارستان شتاب بگیرد.

۴۰۰ میلیون متر مکعب آب سهم فارس از دریا

وزیر نیرو در باره طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس هم گفت: در قالب انتقال آب به فلات مرکزی برای مصارف صنعت و شرب آب از دریا به فارس می‌رسد ، فارس تخصیص اولیه در این طرح دارد ، در نشست‌های تخصصی میزان تخصیص افزایش یافته و ۴۰۰ میلیون متر مکعب در سال است که در سه مسیر شرقی ، غربی و میانی انجام می‌شود.

وی ادامه داد : ۸ شرکت برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده اند ، تامین آب استان فارس از سیاست‌های اصلی وزارت نیرو است که با تامین آب از دریا ، انتقال آب و تامین آب از سدها آب مورد نیاز تامین می‌گردد.در استان فارس ۱۴ مصوبه آب برق و فاضلاب داریم که اگر به تصویب برسد اعلام خواهد شد.

سد مخزنی نرگسی در شهرستان کازرون و بر روی شیرین رود از سرشاخه‌های دالکی در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی کازرون و ۶۰ کیلومتری جنوب غربی شهر شیراز واقع شده است که کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارتهای سالیانه در پایین دست ، تامین آب شرب شهرستانهای کازرون فراشبند و بخشی از استان بوشهر ۳۷ میلیون متر مکعب در سال ، تامین حقابه زیست محیطی رودخانه و انتقال آب به دریاچه پریشان و احیای آن به عنوان بزرگترین دریاچه آب شیرین در ایران و تامین آب صنعت جنوب استان فارس به میزان ۴۵ میلیون متر مکعب در سال از اهداف اجرای این سد است

تامین حقابه کشاورزی پایین دست و بهبود اراضی کشاورزی به میزان ۷ هزار هکتار و تولید نیروی برق آبی به میزان ۴۸ گیگاوات ساعت در سال از دیگر اهداف این سد در حال ساخت است.

قرارداد اجرای سد نرگسی در سال ۸۹ به مبلغ ۹۹۱ میلیارد ریال شامل سد مخزنی ، بند تنظیمی و ۳ واحد نیروگاه برق آبی به ظرفیت ۲ واحد هر یک ۶.۲۵مگاواتی و یک واحد ۲.۵ مگاواتی از طریق مناقصه به مدت ۶۰ ماه به قرار گاه خاتم الا نبیاء موسسه فجر واگذار شد و هم اکنون با پیشرفت حدود ۵۶ درصد در حال اجراست.

این سد در ۴۵ کیلومتری جنوب کازرون واقع شده‌است. سد نرگسی به صورت خاکی با هسته رسی است. ارتفاع تاج این سد در حال ساخت از پی، ۸۰ متر وطول تاج آن ۶۰۰ متر است. حجم مخزن آن ۱۱۳ میلیون متر مکعب و حجم آب تنظیمی سالانه آن ۲۲۶ میلیون متر مکعب است. محرابیان وزیر نیرو پنجشنبه برای دیدار با مردم شهرستان نوبنیاد کوهچنار و بازدید از طرح سد نرگسی و تصفیه خانه فاضلاب شهرستان کازرون فارس و همچنین بازدید از بیمارستان ۲۰۶ تخت خوابی کازرون وارد این دو شهرستان شد.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا ، محرابیان در سفر به استان فارس همچنین در شهرستان نوبنیاد کوهچنار در غرب فارس با مردم این شهرستان دیدار خواهد کرد. بازدید از پروژه سد نرگسی در شهرستان کازرون، ادای احترام به مقام شامخ شهدای این شهرستان ، بازدید از تصفیه خاه فاضلاب شهرستان کازرون و بازدید از بیمارستان ۲۷۰ تخت خوابی این شهرستان در برنامه سفر وزیر نیرو گنجانده شده است...........................کدC98

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

کانال تلگرام: https://t.me/kajpress00

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .