پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

اقدام تازه برای رفع موانع نهضت گلخانه‌ای خراسان‌ جنوبی

اخبار کشاورزی:  اقدام تازه برای رفع موانع نهضت گلخانه‌ای خراسان‌ جنوبی

کاج پرس: 25/7/1400

طرح نهضت گلخانه‌ای خراسان جنوبی که مورد تایید رییس جمهوری در سفر به این استان قرار گرفت، برای تکمیل نیازمند تسهیل و رفع موانع است که با تعیین اعتبار و تسهیلات مورد نیاز و پیگیری به منظور تامین آب وارد مرحله جدید شده است.

تداوم خشکسالی و کمبود منابع آبی در خراسان جنوبی ضرورت ترویج و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای را در این استان بیش از گذشته آشکار کرده به‌گونه‌ای که تسریع در اجرا و تکمیل طرح نهضت گلخانه‌ای در سومین سفر استانی رییس جمهوری که نوزدهم شهریور امسال به خراسان جنوبی انجام شد، مورد تاکید قرار گرفت.

آیت الله سید ابراهیم رییسی در نشست شورای اداری استان که در پایان این سفر یک روزه برگزار شد با تاکید بر اینکه توسعه نهضت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی کار بسیار ارزشمندی است گفت: کار گلخانه با استفاده از ظرفیت فارغ‌التحصیلان کشاورزی، اقدام بسیار ارزشمندی است.

رییس جمهوری افزود: باید اعتبار و تسهیلات این گلخانه‌ها با توجه به صرفه آبی و اقتصادی آن در نظر گرفته شود و اختصاص یابد.

وی با اشاره به محصولات استراتژیک خراسان جنوبی از جمله زرشک، عناب و زعفران گفت: فرآوری این محصولات نیز ارزش افزوده بالایی دارد و کارهایی در استان انجام شده اما ناقص است و این فرآیند باید تکمیل شود.

نهضت گلخانه‌ای براساس تفاهم‌نامه‌ای که سال ۱۳۹۸ بین استانداری خراسان جنوبی و شرکت شهرک‌های کشاورزی ایران مبنی بر احداث هزار هکتار کشت گلخانه‌ای در این استان امضا شد، کلید خورد.

این تفاهم‌نامه با مبلغ سرمایه‌گذاری ۱۹۰ میلیارد تومان و پیش‌بینی ۱۲ هزار فرصت شغلی در سه حوزه گلخانه‌ای، شیلات و دامی با هدف بسط، توسعه و ایجاد اشتغال پایدار با فراهم کردن زیرساخت‌های شهرک‌های کشاورزی و مجتمع‌ها در دستور کار قرار گرفت و براساس این تفاهم‌نامه منعقده، استان خراسان جنوبی برای اجرای هزار هکتار گلخانه در مدت سه سال اعلام آمادگی کرد.

طرح نهضت گلخانه‌ که ۷۵۰ هکتار آن مربوط به سطح گلخانه‌ای بود، عملیاتی شد تا از این طریق و با مصرف آب کمتر، جهش ۲۵ برابری در تولیدات و جهش ۱۰ برابری در سطح گلخانه‌های استان رقم بخورد.

همچنین پیش‌بینی شد با تکمیل این طرح‌ها بیش از ۲۸۰ هزار تن محصول به ظرفیت تولیدات گلخانه‌ای استان افزوده و بسیاری از آنها صادر شود.

اما طرح نهضت گلخانه‌ای خراسان جنوبی بعد از گذشت ۲ سال از زمان اجرای آن، اکنون با کمبود اعتبار مواجه شده و متقاضیان و سرمایه‌گذاران که از تامین اعتبار و تسهیلات بانکی به عنوان پاشنه آشیل توسعه کشت گلخانه‌ای در این استان یاد می‌کنند در حصار تامین برخی زیرساخت‌ها به‌ویژه دریافت تسهیلات بانکی گرفتار مانده‌ و منتظر ابلاغ اعتبارات ملی هستند.

استاندار خراسان جنوبی بتازگی با تشریح آخرین روند پیگیری و اجرای مصوبات سفر رییس جمهوری به استان گفت: در راستای توسعه کشاورزی صنعتی، طرح نهضت گلخانه‌ای در حال اجراست و ۳۰۰ هکتار گلخانه در استان ایجاد شده است.

حمید ملانوری اظهار داشت: ایجاد زیرساخت‌های ۷۰۰ هکتار دیگر با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دستور کار است که مقرر شد با حمایت دولت تسریع شود.

خواسته اصلی استان؛ تامین تسهیلات کشاورزی

مجری طرح توسعه گلخانه‌ای سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: یکی از خواسته‌های اصلی جهاد کشاورزی استان در سفر رییس جمهوری به خراسان جنوبی، تامین تسهیلات بخش کشاورزی بود.

غلامرضا دُره‌کی افزود: برای هر کدام از مصوبات سفر رییس جمهوری به استان یک طرح پنج ساله با برش شهرستانی و برآورد اعتبار مورد نیاز برای مجتمع‌های گلخانه‌ای تنظیم شده و در اختیار مسوولان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ظرفیت برای توسعه گلخانه‌ها در داخل مجتمع‌ها و بخش خصوصی در استان وجود دارد گفت: برای طرح نهضت گلخانه‌ای ۲۰ هزار میلیون ریال تسهیلات درخواست داده‌ایم.

مجری طرح توسعه گلخانه‌ای سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی پاشنه آشیل نهضت گلخانه‌ای در این استان را تامین تسهیلات دانست و گفت: با وجود شناور بودن تسهیلات گلخانه‌ای در کشور، یکی از مشکلات بانک این است که هر وقت تسهیلات اختصاص یافت متقاضی را برای تکمیل پرونده فراخوان می‌دهد اما تا پرونده تکمیل شود تسهیلات نیز به پایان رسیده و متقاضی کماکان باید منتظر بماند.

وی با بیان اینکه تسهیلات کم اما بهره آن بالا است افزود: انتظار داریم بانک سختگیری‌ها را کنار بگذارد و قبل از اعلان تسهیلات اجازه دهد متقاضیان پرونده خود را تکمیل کنند تا به محض تخصیص اعتبار بتوان پرونده‌ها را به جریان انداخت.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، دره‌کی با بیان اینکه باید به سمت واقع‌نگری تغییر نگرش بدهیم گفت: متقاضیان بخش خصوصی از منابع آب موجود خودشان استفاده می‌کنند لذا تنها درخواست آنها تخصیص و پرداخت تسهیلات کم‌بهره است.

وی اظهار داشت: در مجموع از ابتدای اجرای این طرح تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات در استان خراسان جنوبی پرداخت شده است.

مجری طرح توسعه گلخانه‌ای سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: ۲۴۰ نفر متقاضی احداث گلخانه از ۲ سال قبل در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و منتظر دریافت تسهیلات هستند، از آبان سال قبل نیز به دلیل کمبود اعتبار سامانه مذکور بسته شده و متقاضیان قادر به ثبت‌نام نیستند. به گفته وی تاکنون هیچ واحدی تحویل متقاضی نشده است.

اعتبارات بانکی استان افزایش یابد

معاون اعتباری بانک کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: هزینه اجرای طرح‌ها به‌شدت افزایش یافته است و اگر طرحی با کمتر از یک میلیارد تومان در ۲ سال قبل راه‌اندازی می‌شد اکنون به بیش از سه میلیارد تومان رسیده لذا باید اعتباراتی که به استان داده می‌شود به همین میزان افزایش یابد.جواد غنچه افزود: اگر متقاضی اظهار داشته که از سال قبل پرونده در جریان است و تسهیلات پرداخت نشده شاید مشکل در تکمیل نشدن مدارک و مستندات بوده است.

وی بیان کرد: بانک سازه‌های گلخانه‌ای را مشروط به اینکه محل اجرا دارای سند باشد به عنوان وثایق قبول می‌کند.

معاون اعتباری بانک کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه سال گذشته سال خوبی برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان گلخانه بود گفت: در تشکیل پرونده چند شاخص مهم است از جمله اینکه متقاضی بتواند مستندات را سریع و به‌موقع تحویل دهد، دوم اینکه توانایی مالی و اهلیت داشته باشد چون ۸۰ درصد تسهیلات و ۲۰ درصد مربوط به توانایی مالی متقاضی است که در این صورت می‌تواند منجر به بهره‌وری شود.

استان مرزی خراسان جنوبی بیش از ۲۰ سال است که با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند، منابع آبی به‌شدت افت پیدا کرده و کاهش بارندگی‌ها در سال آبی گذشته نیز طی ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

این در حالی است که بیش از ۹۰ درصد منابع آبی استان خراسان جنوبی به‌صورت سنتی و غرقابی همچنان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و در چنین شرایطی توسعه کشت‌های گلخانه‌ای علاوه بر کمک به مدیریت منابع آبی استان باعث اشتغالزایی و تولید محصولات صادرات محور می‌شود...................... ..... کدC112

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

کانال تلگرام: https://t.me/kajpress00

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .