جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دکتر قریب، غریبانه دار فانی را وداع گفت!

 

 

 

دکتر قریب، غریبانه دار فانی را وداع گفت!

 

 

 

دوشنبه 26 مهرماه 1400      11:7

کاج پرس:

دکتر یوسف قریب، نویسنده ای اندیشمند و خبرنگاری متفاوت اندیش بود که همواره جلوتر از زمانه خود قرار داشت و سال های آخر عمر و پس از آنکه همسرش را به دلیل اشتباهات پزشکی از دست داد، تنها و غریبانه زندگی کرد.

وی خود را مغبون زمانه می دید، اگرچه هرگز نگرش طنز نسبت به آنچه در عرصه سیاست، اقتصاد و جامعه فرهنگی می گذشت را از دست نداد.

لبخندش همیشگی و توام با نوعی مضمون بود. آخرین باری که دیدمش، شهریور ماه 1398 در منزلش پایین تر از میدان کاج سعادت آباد، به همراه مدیر روابط عمومی سابق سازمان مرکزی تعاون روستایی بود، پیش از آن با مدیر روابط عمومی وزارتخانه به دیدنش رفته بودیم. دکتر قریب، شاد و سر حال و البته با نشانی از غم در رخسار برای از دست دادن همسرش بود. غیر از آن هم یکی دو بار به ایشان سر زده بودم، حرفهایش متفاوت و شوخی هایش سیاسی و توام با طنزی تلخ و پر معنی بود.

دکتر قریب یک مطبوعاتی تمام عیار بود که اعتقاد عمیقی به اطلاع رسانی داشت. حیرت انگیز آنکه تا سن 97 سالگی مجله «دهاتی» را مستمرا تهیه و منتشر می کرد و این برای ما درس آموز بود.

مجله دهاتی را، در سایه بی مهری های بخش کشاورزی و به یژه وزارت جهاد کشاورزی، با هزینه های شخصی و از حقوق بازنشستگی اش منتشر می کرد و اگر هم توجه و عنایتی بود، در رده های میانی وزارت خانه، آن هم حسب علاقه ای که در میان بعضی از مدیران نسبت به مطبوعات تخصصی وجود داشت.

در تاریخ صد ساله کشاورزی ایران، دکتر قریب به همراه زنده یاد عبدالرضا میربلوک، دو تن خبرنگار کشاورزی یا به عبارتی مدیران مسئول مجلات تخصصی کشاورزی بودند که از بالاترین مقام اجرایی کشور یعنی رییس جمهور (حسن روحانی،1392) لوح تقدیر گرفتند که البته این امر با پیشنهاد یکی از همکاران و همت و حمایت دکتر کلانتری دبیرکل خانه کشاورز صورت گرفت.

دکتر قریب، غریبانه دار فانی را وداع گفت!

این اتفاق بی سابقه در تاریخ قرن گدشته کشاورزی کشور به واقع تجلیل از اطلاع رسانی غیر دولتی و مستقلانه رسانه های این بخش بود.

شیوع کرونا ویروس، قصد و عزم اینجانب برای دیدار وی در نوروز گذشته را به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی با اما و اگر مواجه ساخت که دریغش ماند.

به هر حال، شاید کالبد دکتر قریب از میان فعالان رسانه های تخصصی بخش کشاورزی رخت بربست، اما مجله پر مضمون، منتقدانه و مسئولانه اش در میان ما هست.

یادش گرامی و راهش پر رهرو!

منصور انصاری

با کلیک روی تصاویر زیر, به شبکه های اجتماعی کاج پرس بپیوندید:                                                                                 

        

 

 

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .