پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

ضرورت احداث جایگاه‌های سوخت ماشین‌آلات کشاورزی در روستاها

اخبار کشاورزی:  ضرورت احداث جایگاه‌های سوخت ماشین‌آلات کشاورزی در روستاها

کاج پرس: 27/7/1400

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی بر احداث زیرساخت‌های توزیع سوخت ماشین‌آلات کشاورزی در روستاها تاکید کرد.

کامبیز عباسی سوخت مورد نیاز بخش کشاورزی را سالانه حدود ۳.۸ میلیارد لیتر عنوان کرد و افزود: از این میزان نزدیک به ۲.۴ میلیارد لیتر گازوییل در حوزه مکانیزاسیون مصرف می‌شود که در مجموع معادل ۱۰ درصد گازوییل مصرفی کل کشور در بخش کشاورزی است.

وی اظهار داشت: ایجاد زیرساخت‌ها و جایگاه‌های توزیع سوخت برای ماشین‌های کشاورزی طی دهه‌های گذشته مورد بی توجهی قرار گرفته و این در حالی است که شأن بخش کشاورزی و جامعه روستایی باید مانند جامعه شهری در دریافت سوخت حفظ شود.

عباسی تصریح کرد: در حال حاضر یک سری فروشندگی‌ها در روستاها برای توزیع سوخت ماشین‌های کشاورزی مستقر هستند که لوازم و امکانات مناسب برای توزیع سوخت ندارند و کشاورزان برای تحویل سوخت با محدودیت روبرو هستند.

وی تحویل سوخت به کشاورزان در قالب حواله توسط این فروشندگی‌ها را از دیگر مشکلات در حوزه سوخت رسانی به بخش مکانیزاسیون دانست و گفت: هر لحظه احتمال ابطال حواله‌های سوخت و عدم تحویل آن توسط فروشندگی‌ها وجود دارد و موجب می‌شود کشاورزان گاهی به سوخت مورد نیاز خود دست پیدا نکنند.

عباسی از مسئولان وزارت نفت و نمایندگان مجلس خواست با توجه به توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی و نقش آن در تامین امنیت غذایی برای ایجاد جایگاه‌های سوخت ماشین‌های کشاورزی در روستاها برنامه ریزی و اقدام کنند تا امکانات در این جایگاه‌ها مانند جامعه شهری فراهم و فرآیند تحویل سوخت به کشاورزان تسهیل شود.

وی در همین حال پیشنهاد داد احداث زیرساخت‌های توزیع سوخت ماشین‌های کشاورزی در فاز نخست از قطب‌های تولید شروع شود.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی درباره صدور کارت سوخت برای کشاورزان نیز اذعان داشت: اگر ماشین‌های کشاورزی پلاک دار شوند، کشاورزان محدودیتی برای دریافت کارت سوخت نخواهند داشت.

وی با بیان این که ظرف پنج سال گذشته ۴۳۰ هزار دستگاه تراکتور و کمباین کشور نیز پلاک گذاری شده است، گفت: نزدیک به ۱۶۰ هزار تا ۱۷۰ هزار دستگاه تراکتور و کمباین دیگر برای پلاک گذاری باقی مانده و امیدواریم تا اوایل سال ۱۴۰۱ پلاک گذاری این ماشین‌ها نیز با همکاری پلیس راهور انجام و کل ماشین‌های کشاورزی سند دار و هویت دار شوند.

عباسی ادامه داد: با پلاک دار شدن ماشین‌های کشاورزی، فرآیند توزیع و تامین سوخت، تسهیل و بخشی از مشکلات در حوزه سوخت برطرف خواهد شد.

وی اضافه کرد: ما به دنبال این هستیم سهمیه سوخت تمام تراکتور و کمباین‌های کشور در کارت سوخت کشاورزان تزریق شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: در حال حاضر کشاورزان، کارت سوخت ندارند و ممکن است برای بعضی از ماشین‌های کشاورزی جدید، کارت سوخت صادر شده باشد که فعال نیست.

وی خاطر نشان کرد: امسال وزارت جهاد کشاورزی در راستای تسهیل دریافت سوخت با همکاری شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به صورت پایلوت در پنج استان کشور در قالب کارت بانکی، سوخت مورد نیاز کشاورزان را تزریق کرد که نتیجه‌اش مثبت بود.

به گزارش کاج پرس به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، عباسی در همین حال مصوبه اخیر مجلس در مورد واگذاری مسئولیت تعیین میزان سوخت مورد نیاز ماشین‌ها و واحدهای کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی و همچنین حذف شرط بیمه نامه برای پلاک اولی‌ها در قالب طرح تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: این مصوبه مجلس می‌تواند در امور توسعه بخش مکانیزاسیون کشاورزی و تامین امنیت غذایی موثر و تسهیل گر باشد.

وی با اذعان به این که دستورالعمل برآورد سوخت مورد نیاز بخش کشاورزی تدوین شده است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی دستورالعمل فنی جامعی بر اساس سطح زیر کشت، میزان تولید، تعداد و توان تراکتور و کمباین و ساعات عملیات کشاورزی تهیه کرده که مورد توافق شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نیز هست.

عباسی گفت: حوزه سوخت کشور در گذشته با توجه به وضعیت کشور، سهمیه سوخت بخش کشاورزی را ممیزی می‌کرد، اما با لازم الاجرا شدن مصوبه مجلس در زمینه «تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی»، هر میزان سوختی که وزارت جهاد کشاورزی مشخص و تعیین کند باید توسط حوزه سوخت کشور به کشاورزان تحویل شود...... ..................... کدC131

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

کانال تلگرام: https://t.me/kajpress00

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .