جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

راه نجات عشایر فقط با تکمیل زنجیره تولید امکان پذیر است

 

 

کاج پرس - 28/ 07/ 1400

یوردخانی، مدیرعامل تعاونی عشایر گرمسار و آرادان که در برنامه زنده صبح بخیر شبکه سه روز سه شنبه 27 مهرماه گفتگو می کرد گفت: عشایر نه زمین خوارند نه کوه خوار؛ تولیدکنندگانی هستند که به دشواری و خیلی اندک از فعالیت تولیدی پرمشقت خود سود می برند.

یوردخانی افزود: در بیشتر موارد هم به دلیل گرانی خوراک دام و حلقه مفقوده بازرگانی در زنجیره تولید زیان می بینند و سود فعالیت ارزشمند آنها غالبا نصیب واسطه هایی می شود که دام عشایر را خریداری و گوشت آن را وارد بازار می کنند.

مدیرعامل تعاونی عشایر گرمسار و آرادان از اصطلاحی به نام رقم نام برد که شامل کله و پاچه، پوست، روده، امحاء و احشا دام های سبک می شود و هنگام کشتار و استحصال گوشت نصیب واسطه هایی می شود که خود مبلغ قابل توجهی است و حداقل 600 تا 700 هزار تومان می شود.

عشایر فقط بابت هر کیلو گوشت دام خود مبلغ 50هزار تومان دریافت می کنند در حالی که همین گوشت با کیفیت در بازار و حتی فروشگاههای بزرگ تا 170 هزار تومان برای هر کیلو فروخته می شود.

یوردخانی در رابطه با حل این مشکل گفت: تکمیل کردن زنجیره از نقطه شروع تولید و پرورش دام تا مرحله عرضه به بازار و فروشگاههای بزرگ از طریق اتحادیه مرکزی عشایر و البته با حمایت دولت می تواند یک راهکار عاجل باشد.

یوردخانی در ادامه این گفت و گو به جزئیات احداث کارخانه سیلاژ تبدیل ضایعات به خوراک دام با ظرفیت 5هزار تنی به عنوان یک حرکت سازنده در چارچوب اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: با جمع آوری ضایعات کارخانجات ماءالشعیر، آبمیوه، رب گوجه فرنگی، چغندر و حتی زیتون و پوست پسته و استفاده از دانش فنی سیلاژ غیرهوازی، توانسته ایم خوراک دامی سالم و بهداشتی با تاثیرگذاری خوب در افزایش بهره وری تولید گوشت و شیر احداث کنیم.

یوردخانی با تشریح دشواری های فعالیت عشایر بویژه دامداران عشایر گفت: عشایر این روزها حال خوبی ندارند.

 

------------------------------------

به شبکه های اجتماعی ما بپیوندید:

کانال تلگرام: http://www.t.me/kajpress00

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .