سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

گزارش عملکرد 6 ماهه نخست سال 1400 تعاون روستایی استان خراسان شمالی

 

کاج پرس: 29/7/1400

مهندس رمضانی مدیر تعاون روستایی استان خلاصه ای از عملکرد 6 ماهه شبکه تعاون روستایی استان را تشریح نمود.

رمضانی گفت: شبکه شرکت های تعاونی روستایی استان خراسان شمالی با بیش از یکصد هزار نفر عضو، در زمینه انجام فعالیت های کشاورزی و خدمات رسانی به اعضا و کشاورزان منجمله توزیع کود، سم، بذر، سوخت، توزیع انواع نهاده های دامی و کشاورزی، توزیع میوه نوروزی فعال بوده و انجام خرید تضمینی، حمایتی و توافقی انواع محصولات کشاورزی را بر عهده دارند.

رمضانی افزود در 6 ماهه نخست سال 1400 میزان 200 تن انواع بذور گواهی شده توسط شبکه تعاون روستایی و تولید استان توزیع شده است. ایشان ادامه داد کشت ارقام بذور مرغوب و گواهی شده نقش بسیار مهمی را در افزایش عملکرد تولید محصول خواهد داشت. بدین منظور شبکه تعاونیهای روستایی استان در زمینه تامین و توزیع این بذور که شامل انواع بذور آبی و دیم شامل بذور گندم، جو، ذرت و کلزا می باشد، نقش مهمی را ایفا می نمایند. همچنین شبکه شرکتهای تعاون روستایی و تولید استان در این 6 ماهه میزان 9 هزار و 774 تن انواع کودهای شیمیایی را میان کشاورزان و تولید کنندگان استان توزیع كرده است.

کودهای شیمیایی توزیع شده شامل کود اوره، انواع کود فسفاته، ریز مغذی، آلی و زیستی بوده است. از این میزان، مقدار بیش از 1000 تن مربوط به عملکرد شهریور ماه بوده است.

رمضانی در ادامه افزود در طی 6 ماه فوق، شبکه تعاونیهای روستایی استان، بیش از 59 هزار لیتر انواع سموم شیمیایی را تأمین و در بخش کشاورزی استان توزیع نموده است. رمضانی در خصوص تامین نهاده های دامی برای فعالین حوزه دام استان افزود: شبکه تعاون روستایی و كشاورزي استان در 6 ماهه سال جاری میزان 55 هزار و 742 تن انواع نهاده‏ های دامی را میان کشاورزان و تولید کنندگان استان توزیع كرده است.

این نهاده ها اغلب شامل انواع سبوس، جو، یونجه، ذرت علوفه ای و دانه ای، سویا، کاه و کلش وکنسانتره دامی بوده است. از این میزان، مقدار 7850 تن مربوط به عملکرد شهریور ماه بوده است.

همچنین یکی از مهمترین فعالیتهای شبکه در سال جاری در زمینه خرید محصولات تضمینی گندم و کلزا بوده است که میزان 2065 تن گندم را در 10 مرکز خرید و 952 تن کلزا را در 3 مرکز، بصورت خرید تضمینی مباشرتی به انجام رسانده است.

در حوزه نظام صنفی کارهای کشاورزی در 6 ماهه اول سال جاری تعداد 1059 نفر در سطح استان به عضویت نظام صنفی درآمده و به همین میزان پروانه اشتغال صادر شده است.

رمضانی افزود در طی 6 ماه سال جاری انواع دوره های آموزشی بصورت مجازی و حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی توسط اداره آموزش و توسعه تعاون روستایی استان برگزار شده است که تاکنون تعداد 97 نفر روز از ارکان و اعضاء تشکل های تعاون روستایی موفق به شرکت در این دوره ها شده اند.

در حوزه سوخت رسانی به روستاها، در 6 ماهه نخست سال جاری مقدار بیش از 4759 هزار لیتر انواع سوخت شامل (نفت گاز، نفت سفید و بنزین) توسط 80 فروشگاه و جایگاه فروشندگی مواد سوختی تحت پوشش تعاون روستایی توزیع گردید.

یکی از فعالیت های مهم تعاون روستایی توزیع کالاهای یارانه ای در سطح روستاها می باشد. بدین منظور و در راستای همکاری با ستاد تنظیم بازار و در جهت حمایت از مردم ساکن در روستاها در 6 ماهه نخست سال جاری مقدار 562 تن کالای تنظیم بازار در نقاط مختلف روستایی و با استفاده از توان شرکت های تعاونی مستقر در روستاها توزیع گردید.

به گزارش کاج پرس به نقل از روابط عمومی تعاون روستایی خراسان شمالی، این مقدار شامل 402 تن قند و شکر، 150 تن برنج و 10 تن روغن بوده است که با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار توزیع گردید. مدیر تعاون روستایی استان ادامه داد: ظرفیت مهم وجود شرکت های تعاونی روستایی در روستاهای استان و بهره گیری از امکانات آنها همچون فروشگاه های مصرف، بازوی مهمی برای کمک به توزیع عادلانه اقلام اساسی در سطح جامعه و بالاخص روستا نشینان می باشد و شرکت های تعاونی علاوه بر خدماتی که در حوزه کشاورزی برای روستاییان به انجام می رسانند، نقش مهمی نیز در تامین و توزیع کالاهای یارانه ای بعده دارند............ کدC164

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

کانال تلگرام: https://t.me/kajpress00 پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .