پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

توزیع نمک به جای کود در کرمان

اخبار کشاورزی:  توزیع نمک به جای کود در کرمان

کاج پرس: 30/8/1400

عدم نظارت بر واردات و تولید کودهای شیمیایی منجر به فروش نمک به جای کود سولفات آمونیوم به کشاورزان کرمانی شد.

هنوز چند ماهی از فروش بذرهای تقلبی و بی کیفیت به کشاورزان کرمانی نگذشته است که حالا خبرهای عجیبی از واردات «سولفات آمونیوم» به عنوان کود وارداتی از ازبکستان به جنوب استان کرمان به گوش می‌رسد. این کودها همچنین احتمالاً در سایر مناطق استان کرمان از جمله شرق و شمال استان نیز توزیع شده است اما مهمترین مقصد سودجویان جنوب کرمان است که هزاران هکتار مزرعه زیر کشت محصولات صیفی برای تأمین نیاز بازار داخل است.

به دلیل شرایط اقلیمی جنوب کرمان هم اکنون زمین‌های این منطقه زیر کشت انواع محصولات صیفی است تا در فصل زمستان کشور از واردات محصولات کشاورزی خودکفا شود.

در این شرایط و افزایش تقاضای کشاورزان برای تهیه کودهای مختلف کشاورزی این روزها برندی وارداتی از ازبکستان در جنوب کرمان توزیع شده که به جای کود سولفات آمونیوم در بسته‌های کود، نمک وجود دارد و کشاورزان در صورت استفاده از این کودها در حجم بالا، با شور شدن خاک و خسارت جدی به گیاهان و زمین مواجه می‌شوند.

سودجویان به کشاورزان رحم نمی‌کنند

محمد احمدی یکی از کشاورزان کرمان است که می‌گوید: وقتی کشاورز به بازار مراجعه می‌کند از این نظر به صنوف اعتماد دارد و تصور می‌کند این واحدها زیر نظر ادارات نظارتی و صنف فعال هستند و هر گونه بذر، سم و کود مطابق با استانداردها تولید و توزیع می‌شود.

وی افزود: در این فصل در کنار کشت محصولات در مزارع، گلخانه‌ها نیز برای تأمین بازار مصرف داخلی فعال شده این در حالی است که به دلیل تورم هزینه‌های احداث گلخانه به شدت افزایش یافته است و هر گونه خسارت می‌تواند کل سرمایه یک کشاورز را در زمانی کوتاه به باد دهد. وی ادامه داد: متأسفانه طی ماه‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت بذر و کود، افراد سودجو محصولات و برندهای تقلبی را نیز وارد بازار می‌کنند و بسیاری از مردم به دلیل استفاده از این نهاده‌ها به خسارت‌های بسیار شدید مواجه می‌شوند و بسیاری از مردم ورشکست می‌شوند.

متأسفانه این روزها به دلیل افزایش قیمت بذر و کود افراد سود جو محصولات و برندهای تقلبی را نیز وارد بازار می‌کنند

وی گفت: اگر به جای کود در گلخانه از نمک استفاده کنیم کل بذر و گیاهان از بین می‌رود و کسی هم هیچ نظارتی بر روند واردات و تولید کود در جنوب کرمان ندارد.

کود و سم از واحدهای معتبر و دارای مجوز تهیه شود

حسین سالاری مقدم با اشاره به مسئولیت واحدهای صنفی در خصوص توزیع این محصولات گفت: کشاورزان باید نهاده‌ها را از واحدهای صنفی دارای مجوز تهیه کنند. وی از برگزاری مانور برخورد با توزیع نهاده‌های غیر مجاز در شهرستان خبر داد و گفت: متأسفانه در همه بازارهای افراد سود جو وجود دارد به همین دلیل از کشاورزان می‌خواهیم برای حراست از سرمایه‌هایشان از خرید محصولات تقلبی خودداری کنند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: از کشاورزان می‌خواهیم به خصوص در زمینه تهیه سولفات آمونیوم دقت بیشتری لحاظ کنند تا با خسارت محصولات کشاورزی مواجه نشوند.

متأسفانه کودهای سولفات آمونیوم که در روزهای اخیر توزیع شده است با نمک طعام پر شده‌اند و می‌تواند موجب بروز خسارت جدی به محصولات شود. فرامرز رستگاری افزود: برای افزایش استانداردهای سلامت در محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان توصیه می‌شود از کودها و سموم استاندارد در تولید محصولات استفاده شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه کودهای سولفات آمونیوم که در روزهای اخیر توزیع شده است با نمک طعام پر شده‌اند و می‌تواند موجب بروز خسارت جدی به محصولات شود.

رستگاری افزود: با توجه به افزایش کشت محصول در فصل جاری کشاورزان تقاضای بیشتری در بازار ایجاد کرده‌اند و همین مساله نیز زمینه سودجویی را فراهم کرده است.وی تاکید کرد: در صورت استفاده از این کود تقلبی خسارت جدی به خاک وارد می‌شود و حتی در کشت‌های بعد هم نمی‌توان مشکل این مزارع را برطرف کرد.

به گزارش کاج پرس به نقل از مهر، گفته می‌شود این کودها باقیمت‌های ارزان در بازار ارائه می‌شود و به همین دلیل هم برخی از کشاورزان فریب می‌خورند و همین مساله را می‌توان در زمینه عرضه سم و بذر نیز در استان کرمان مشاهده می‌شود......... ..... کدD222

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .