جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

معاون مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی خبرداد:

جوانان را برای ورود به حرفه کشاورزی آماده کنیم

اخبار کشاورزی:  معاون مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی خبرداد:  جوانان را برای ورود به حرفه کشاورزی آماده کنیم

کاج پرس: 1/9/1400

معاون آموزشی مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی گفت:‌ میانگین سن بهره‌برداران بخش کشاورزی در ایران، ۵۳ سال است و هم اینک نمودار سن این بهره‌برداران رو به افزایش است، از این رو، باید جوانان را برای ورود به حرفه کشاورزی آماده کنیم.

ارکیده حیدرنژاد در نشست خبری در شیراز در حاشیه برگزاری آیین بازگشایی آموزش حضوری هنرستان شبانه روزی دخترانه کشاورزی فدک افزود: موفقیت‌های سیاستهای توسعه پایدار کشاورزی در گرو جذب و حفظ کشاورزان و جوانان روستایی و عشایری برای مأموریت در این بخش است. وی اضافه کرد: با توجه به آمار ارائه شده در ۱۴ سال گذشته سهم اشتغال مستقیم در بخش کشاورزی از سهم اشتغال کل کشور روند نزولی داشته است و جمعیت حدود ۴.۳ میلیون نفری بهره‌برداران بخش کشاورزی رو به افزایش سن است.

معاون آموزشی مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی اظهار داشت:‌ برای پیشگیری از مشکلات در سال‌های آتی، در سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج جهاد کشاورزی و مؤسسه آموزش و ترویج مطالعات و بررسی‌های متعددی صورت گرفت و طرحی با عنوان طرح «تربیت کشاورزان آینده ایران» تدوین شد.

حیدرنژاد یادآور شد: مهیاسازی، جوان‌گرایی و توانمندسازی جوانان به منظور ورود به بخش کشاورزی در اولویت این طرح قرار گرفته است و مخاطبان این طرح روستازادگان، جوانان و نوجوانان با انگیزه و علاقمند به حرفه کشاورزی، دانش‌آموزان و دانش‌آموختگان مقطع متوسطه کشاورزی، دانشجویان و دانش‌آموختگان آموزش‌های عالی نظری و مهارتی کشاورزی هستند که ضامن آینده کشاورزی کشور خواهند بود.

وی اظهار داشت: جذب این افراد به مشاغل کشاورزی اعم از مشاغل سنتی، نوین و نوپا نیازمند سرمایه‌گذاری اشتغال‌زایی متناسب با آمایش سرزمین در بخش کشاورزی، ایجاد جذابیت در مشاغل کشاورزی، توسعه کشاورزی مدرن، علمی و اقتصادی و بهره‌ور است.

فعالیت ۱۵۰ هنرستان کشاورزی در کشور

معاون آموزشی مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حدود ۱۵۰ هنرستان کشاورزی در کشور مشغول به فعالیت هستند که برای تحقق سیاست‌گذاری‌های طرح «تربیت کشاورزان آینده ایران» راه‌اندازی شده‌اند؛ تعداد این هنرستان‌ها طی دو سال گذشته افزایش یافته است. وی افزود: از این تعداد، ۴۰ هنرستان متعلق به وزارت جهاد کشاورزی است؛‌ هشت هنرستان در سال ۱۳۹۸ تأسیس شد و در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، تعداد آنها به ترتیب به ۲۴ و در نهایت ۴۰ واحد رسید.

حیدرنژاد اظهار داشت:‌ هنرستان فدک در استان فارس دوشنبه اول آذرماه به عنوان نخستین هنرستان دخترانه وابسته به وزارت کشاورزی و چهارمین هنرستان کشاورزی در کل کشور آموزش‌های خود را به صورت حضوری آغاز کرد.

معاون آموزشی مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: هنرستان شبانه‌روزی دخترانه فدک شیراز سال ۱۳۹۹ تأسیس و موفق به جذب ۲۸ دانش آموز و هنرجوی دختر در رشته فنی حرفه ای صنایع غذایی شد که این تعداد در سال تحصیلی جاری به ۱۱۴ دانش آموز در سه رشته افزایش یافته است. حیدرنژاد بیان کرد: در حال حاضر، ۳۵ نفر در پایه دهم رشته صنایع غذایی، ۳۵ نفر در رشته تولید و پرورش گل و گیاهان زمینی، ۱۶ نفر در رشته تولید گیاهان دارویی مشغول به تحصیل هستند و این هنرستان در دو پایه دهم و یازدهم در حال فعالیت است.

او ادامه داد: با نیازسنجی انجام شده در استان فارس، شهرستان جهرم ظرفیت بسیار خوبی برای راه اندازی هنرستان دخترانه دارد که امید است در سال‌های آینده شاهد تأسیس هنرستان در این شهرستان باشیم.

هنرستان‌های کشاورزی دخترانه در حال توسعه

این مقام مسئول اضافه کرد: امسال ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا تعداد هنرستان‌های دخترانه را توسعه دهیم و دختران نیز استقبال بسیار خوبی از راه اندازی این هنرستان‌ها داشته اند؛ همچنانکه امسال در گیلان و شهرستان بابلسر در استان مازندران هم هنرستان‌های دخترانه راه‌اندازی کردیم.

معاون آموزشی مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی اظهار داشت: در سالهای آتی مهمترین هدف ما افزایش کیفی هنرستان‌ها، بروزرسانی رشته‌های کاردانش و متناسب کردن این رشته‌ها با بازار کار جدید است.

وی عنوان کرد: این هنرستان‌ها، هسته اولیه طرح «تربیت کشاورزان آینده ایران» هستند و هدف ما این است که دانش و مهارت لازم جهت ورود به مشاغل زنجیره ارزش کشاورزی به نوجوانان و جوانان آموزش داده شود و آنها را برای ورود به فعالیت در بخش کشاورزی آماده و مهیا کنیم.

حیدرنژاد با بیان اینکه مشاغل کشاورزی بسیار متنوع هستند، گفت: در بخش آموزش عالی نیز شرایط برای هنرجویان در این رشته فراهم است و در حال حاضر در دانشگاه‌های مختلف کشور از حدود ۳۳ رشته کاردانش کشاورزی بهره می‌بریم.

وی ابراز کرد: امیدواریم با اجرای کامل طرح «تربیت کشاورزان آینده ایران» در سال آینده بتوانیم نیروی کار دانش بنیان و کارآمد را وارد عرصه کشاورزی کنیم و همچنان این بخش کشاورزی را پویا و فعال نگه داریم.

معاون آموزشی مؤسسه آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی، اعلام کرد: در سال ۱۳۷۱ بر اساس مصوبه هیأت وزیران برخی از وزارت خانه‌ها از جمله وزارت جهاد کشاورزی مکلف شدند که در زمینه آموزش‌های رسمی کاردانش با آموزش و پرورش همکاری کنند و تا ۵۰ درصد امکانات و ظرفیت‌های مراکز آموزشی خود را در اختیار پرورش و آموزش هنرجویان کاردانش بگذارند.

نماینده ولی فقیه در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس هم در این مراسم اظهار کرد: دانش آموزان آینده‌ساز مملکت جمهوری اسلامی ایران هستند و به وسیله همین دانش آموزان است که کشور ایران ساخته و آباد می‌شود و استقلال به دست می‌آورد. به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس نیز در این آیین اظهار کرد: امیدوارم این هنرستان بتواند گام مثبتی در مسیر تربیت نیروهای توانمند بخش کشاورزی کشور بردارد.

محسن بذرافشان ادامه داد: امنیت غذایی تأمین به موقع غذا به صورت صحیح و سالم و در دسترس برای جامعه است که یکی از پایه‌های اساسی بحث امنیت کشوری به شمار می‌رود. وی اضافه کرد: هنرجویان این هنرستان در آینده به عنوان نیروهای ماهر و سکاندار بحث امنیت غذایی در کشور هستند و می‌توانند قدم‌های بسیار خوب و اثرگذاری را برای بهبود وضعیت جامعه بردارند............ .. کدD236

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .