جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

رنج کشاورزان بهابادی به امید لبخند طلای سرخ

اخبار کشاورزی:  رنج کشاورزان بهابادی به امید لبخند طلای سرخ

 

کاج پرس: 2/9/1400

این روزها که فصل برداشت زعفران در روستاهای شهرستان بهاباد فرارسیده و گل‌های طلای سرخ، رنگی چشم نواز به مزارع بخشده است، کشاورزان زیادی در زمین‌های زیرکشت زعفران مشغول جمع آوری گل‌ها برای جداسازی محصول هستند.

در دل کویر مرکزی ایران، پاییز که می‌آید و سرمای سوزناکش بر زمین می‌وزد، با رسیدن فصل برداشت گل‌های زعفران لطافتی بهاری را برای کویرنشینان به ارمغان می‌آورد و دشت‌ها پوشیده از طلای سرخ می‌شود، با فرارسیدن فصل برداشت زعفران در شهرستان بهاباد استان یزد، کشاورزان پس از یک سال تلاش آماده برداشت محصول می‌شوند و تکاپوی آنان در مزارع ناخودآگاه این بیت حافظ را در ذهن متبادر می‌کند:

مزارع حاصلخیز زعفران بهاباد در سرمای سحرگاهان واپسین ماه پاییز پذیرای دست‌های پینه بسته‌ی مردان و زنانی است که در میان لطافت برگ‌های ظریف، معطر و خوش رنگ زعفران، گل‌های زیبا را از ساقه‌های کوچک و ترد چیده و بر خرمی از طلای سرخ فرو می‌ریزد، اما در پس و پشت زیبایی‌های مزارع زعفران، کشاورزان بهابادی با مشکلاتی دست به گریبانند که لذت برداشت حاصل رنج یکساله آنان را کمرنگ می‌کند، افت قیمت محصول در زمان بهره برداری، کمبودآب در دوره کشت، گرانی کارگر و و جولان دلال‌ها که چشم طمع به این بازار دوخته اند از مشکلاتی است که باعث می‌شود ، کام زعفران کاران از حاصل دسترنج یکساله شیرین نشود

هر سال با فرارسیدن فصل برداشت محصول زعفران شهرستان بهاباد، بازار دلالان و سودجویان رونق گرفته و کشاورزان زحمتکش با همه سختی‌هایی که متحول می‌شوند، سودی اندک را از فروش محصول خود حاصل می‌کنند، زیرا دلال زعفران یا گل آن را با قیمت پایین خریداری و چندین برابر قیمت در شهرهای دیگر به فروش می‌رسانند.

یکی از زعفران کاران بهابادی به خبرنگار ایرنا گفت: مشکل زعفران کاران در دو بخش است نخست در مرحله کاشت که با مشکلاتی مانند کم آبی و مزدبالای کارگر مواجه اند و سپس در زمان برداشت که در زمینه فروش یا صادرات محصولات بازار روی خوش به آنان نشان نمی‌دهد و گرفتار دلالان می‌شوند و مجبور به فروش محصول به قیمتی پایین برای تامین هزینه‌ها و گذران زندگی می‌شوند.

سیدبهادر حسینی ادامه داد: در بحث کاشت و برداشت حمایتی از زعفران‌کار صورت نمی‌گیرد در حالی که در شمال کشور، سازمان چای برای کسانی که در زمینه کشت این محصول فعالیت می‌کنند، ایجاد شده است، اما برای زعفران که ایران در این محصول تولید کننده و صادرکننده اول جهان است، متولی مشخصی وجود ندارد و حمایتی از کشاورزان خرده مالک زعفران کار صورت نمی‌گیرد.

وی گفت : آنچه امروز با آن روبه رو هستیم فقدان سازمان و تشکلی است که از زعفران‌کار حمایت کند و حتی در این میان شرکت تعاونی‌ها نیز کاری به نفع کشاورزان انجام نمی‌دهند.

رنج کشاورزان بهابادی به امید لبخند طلای سرخ

گرانمایه یکی دیگر از زعفران کاران بهابادی گفت: سنتی بودن کاشت، داشت و برداشت زعفران از مشکلات عمده تولید طلای سرخ در بهاباد است که باعث کاهش بهره وری در تولید محصول می‌شود و در کنار آن نوسان قیمت نیز مهمترین دغدغه تولیدکنندگان این محصول صادراتی است.

وی افزود: با وجود اینکه کشاورزان زحمت‌های زیادی در زمینه تولید زعفران محتمل می‌شوند اما در مقایسه با دیگر بخش‌های مرتبط مانند فرآروی، صادرات و حتی دلالان سود کمتری را از تولید این محصول به دست می‌آورند.

این کشاورز زعفران کار تاکید کرد: زعفران محصول مهم و استراتژیک محسوب می‌شود که هنوز متولی خاصی ندارد و انتظار از مسئولان استان این است که برای این محصول مهم و استراتژیک مانند سیار محصولات همچون گندم حمایت‌های ویژه ای را در نظر بگیرند تا دست دلالان و واسطه‌ها از بازار زعفران کوتاه شود.

اخوان یکی از زعفران کاران بهابادی می‌گوید: زعفران با ایجاد اشتغال برای صدها کارگر در استان و هزاران نفر در کشور برکت را با خود در زمستان برای کشاورزان به ارمغان می‌آورد اما مهم‌ترین مشکل زعفران‌ کاران نبود تطابق میان هزینه و درآمد در زمینه تولید این محصول است.

این کشاورز بیان کرد: اگر زعفران بعد از تولید بلافاصله بسته بندی و صادر شود، دیگر کشاورز ضرر نخواهند کرد ولی به دلیل نبود صنایع بسته بندی، خام فروشی، ضعف صادرات و عدم حمایت دولت، آنان مجبور می‌شوند محصول خود را با قیمت بسیار پایین تر از نرخ واقعی به دلالان بفروشند.

عباس توسلی یکی دیگراززعفران کاران بهابادی گفت : عمده مشتریان ما دوستان و آشنایان از یزد و تهران و سایر شهرهای کشور هستند و زعفران خود را عمدتا با سفارش‌های خانگی به فروش می‌رسانیم و اغلب مشتریان نیز به واسطه کیفیت خوب زعفران بهاباد، پای ثابت خرید محصولاتمان هستند اما این شرایط نمی‌تواند تضمین مناسبی برای فروش کل محصول کشاورزان باشد.

قیمت گل ‌تر زعفران در حال حاضر ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار تومان است و قیمت هر کیلو زعفران بین ۱۶ تا ۱۷ میلیون تومان تخمین زده می‌شود با این حال زارعان این محصول ارزشمند و ارزآور در صورت رفع مشکلات سود بیشتری از زحمت خود حاصل خواهند کرد.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان بهاباد نیز در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه سطح زیرکشت محصول زعفران در این شهرستان چهارصد هکتار است، افزود: در سال جاری پیش بینی شده که از این سطح زیرکشت ۱۵۰۰ کیلوگرم زعفران خشک برداشت شود.

مهدی عبدالحسین زاده با بیان اینکه شهرستان بهاباد بیشترین سطح زیرکشت محصول زعفران استان یزد را دارد، ادامه داد: در سال جاری برداشت محصول زعفران در شهرستان بهاباد ۳۰ درصد کاهش داشته است.

محمدمهدی خانی زاده بهابادی اظهار داشت: زعفران بهاباد به ‌دلیل خاک، آب و نور مناسب، از بهترین نوع و با کیفیت ترین زعفران‌های ایران است اما کشاورزان به محض اینکه محصولشان را برداشت می‌کنند، به دلیل نیاز مالی به سراغ دلالان رفته و محصول خود را با قیمت بسیار پایین به آنان می‌فروشند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس اقداماتی که تا کنون صورت گرفته برای ایجاد یک شرکت تعاونی فراگیر که تمامی کشاورزان شهرستان عضو و سهامدار آن باشند، اقداماتی صورت گرفته تا بتوانند این محصول با ارزش را با قیمت مناسب در بازارهای داخلی و خارجی به فروش برسانند.

زعفران از گیاهان کم آب خواه و منبع درآمد مناسبی برای کشاورزان محسوب می‌شود و هم اکنون بیش از ۵۰۰ خانوار بهره بردار در شهرستان بهاباد به کار زعفران کاری مشغولند و هر سال ۲ الی ۳ درصد به سطح زیرکشت این محصول در بهاباد افزوده می‌شود و به صورت متوسط از هر کیلوگرم گل زعفران، سه مثقال محصول خشک بدست می‌آید.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، گرچه خراسان جنوبی و رضوی شهرت ویژه‌ای در زمینه کشت زعفران در سطح ملی و بین‌المللی دارند اما کارشناسان زعفران بهاباد با کیفیت ترین نوع در کشور ارزیابی می‌کنند. مرکز شهرستان ۲۰ هزار نفری بهاباد درفاصله ۲۰۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد قرار دارد...... کدD249

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .