جمعه, ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

۷۰ هزار تن سیب زمینی از همدان صادر شد

اخبار کشاورزی:  ۷۰ هزار تن سیب زمینی از همدان صادر شد

 

کشاورزی آینده جهان: 2/9/1400                09:28:04

به گزارش کشاورزی آینده جهان به نقل از ایرنا،مدیر توسعه و بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون ۷۰ هزار تن سیب زمینی با ارزش صادراتی ۳۵ میلیون دلار به چند کشور صادر شده است.

«حسین فضلی» در گفت و گویی با بیان اینکه استان همدان قطب مهم تولید سیب زمینی در کشور است اظهارداشت: این محصول امسال به کشورهای عراق، پاکستان، افغانستان، ازبکستان، آذربایجان، ارمنستان و روسیه صادر شده است.

وی ادامه داد: سطح زیرکشت سیب زمینی استان همدان ۲۹ هزار هکتار است که میزان کل تولید از این سطح سالانه ۹۰۰ هزار تن است.

فضلی خاطرنشان کرد: از این مقدار تولید حدود ۸۰ تا ۱۰۰ تن به صورت تازه خوری مصرف می شود و نزدیک به ۲۷۰ هزار تن در انبارها و سرد خانه های ذخیره سیب زمینی ذخیره می شود. مدیر توسعه و بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: درصد سهم بری از میزان صادرات سیب زمینی ۷.۶ درصد و سهم بری ارزش دلاری از کل صادرات استان ۱۷.۷ است، همچنین سهم بری وزنی از کل صادرات ۴۵ درصد است.

فضلی با بیان اینکه یک پنجم سیب‌زمینی کشور در استان همدان تولید می‌شود، گفت: شهرستان بهار با پنج هزار و ۹۴۰ هکتار زمین زیرکشت سیب‌زمینی و تولید ۲۵۰ هزار تن رتبه نخست تولید سیب زمینی استان همدان را دارد.

مدیر توسعه و بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان افزود: با توجه به حجم بالای تولید سیب زمینی در استان و نیاز به استفاده بهینه از این محصول راهبردی، در کنار بحث تولید، تقویت و گسترش سردخانه، صنایع تبدیلی و صادرات نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۵ واحد سردخانه‌ای با ظرفیت ۱۴۱ هزار و ۳۵۰ تن با مجوز بهره برداری از سازمان جهاد کشاورزی در استان همدان فعال هستند، گفت: با فعالیت این مراکز زمینه اشتغال بکار ۵۵۲ نفر فراهم شده است.

فضلی تصریح کرد: ۵۳ واحد سردخانه ای با ظرفیت ۱۷۱ هزار و ۹۰۰ تن و اشتغال ۵۴۹ نفر و سه واحد فرآوری سیب زمینی با ظرفیت ۱۱۷ هزار و اشتغالزایی ۳۰۱ نفر در استان همدان در حال ساخت است.

 وی با بیان اینکه استان همدان سالانه به ۱۰۰ هزار تن بذر سیب زمینی نیاز دارد، افزود: بذر به عنوان مهمترین نهاده کشاورزی و اساسی ترین ابزار تولید کیفی در کشاورزی، نقش ویژه ای در افزایش و پایداری تولید و حفظ و توسعه ارقام متناسب با شرایط آب و هوایی دارد........... کدD256

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .