جمعه, ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

رئیس سازمان جنگل‌ها خبرداد:

طرح آبخیزداری در ۱.۴ میلیون هکتار از مراتع کشور اجرا می‌شود

اخبار کشاورزی:  رئیس سازمان جنگل‌ها خبرداد:  طرح آبخیزداری در ۱.۴ میلیون هکتار از مراتع کشور اجرا می‌شود

کاج پرس: 3/9/1400

معاون وزیر جهادی کشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: این سازمان امسال طرح‌های آبخیزداری را در یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مراتع سرتاسر کشور اجرا می‌کند.

مسعود منصور در حاشیه افتتاح بند سنگی خاکی شهید سیدحسن طباطبایی‌نسب نیسیان در دهستان برزاوند اردستان در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: افزون بر ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان طرح مصوب امسال برای آبخیزداری در کشور پیش‌بینی شده است.

وی افزود: این طرح‌ها با توجه‌ به شرایط کشت هر منطقه اجرایی می‌شود و سهم استان اصفهان هم از این طرح‌ها نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان است که در صورت تامین منابع، عملیاتی خواهد شد. رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: در اصفهان از مجموع ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار مرتع، طرح آبخیزداری در نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار اجرا شده‌ و نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار استحصال آب داشته که نشان می‌دهد که این طرح‌ها می‌تواند به مشکل بی‌آبی در استان پایان دهد.

وی درباره ضرورت ساخت بند سنگی خاکی نیسیان گفت: منطقه برزاوند اردستان به لحاظ بافت خاک، توپوگرافی منطقه و قسمت پایین دست آن و تامین آبیاری که از قنات‌ها حاصل می‌شود به شدت نیازمند آبخیزداری است و این طرح‌ از چهار ماه پیش آغاز شد.

منصور اضافه کرد: با اجرای این طرح‌، چهاربند سنگی خاکی و سه کف بند در مسیر آبراه‌هایی که دچار فرسایش شدید شده بودند ایجاد شد، مسیر آنها مرمت و در مسیرهای منتهی به این بندها دیواره‌ها نیز بازسازی شد که امیدواریم با این اقدام قنات‌ها پرآب شود.

وی با اشاره‌ به خشکسالی‌های اصفهان و کمبود آب در این استان اظهار داشت: این معضل که فرونشست زمین را نیز به دنبال داشته با اجرای طرح‌های از جمله بند سنگی خاکی با هزینه یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان کاهش می‌یابد. هم‌اکنون هفت بند سنگی خاکی در منطقه برزاوند وجود دارد.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، شهرستان اردستان با افزون بر ۴۳ هزار نفر جمعیت، ۹۴ هزار هکتار جنگل دست کاشت تاغ، ۸۷۰ هزار هکتار مرتع و ۲ زیستگاه حیات وحش شامل کهیاز با ۹۲ هزار هکتار و منطقه شکار ممنوع خارو با ۱۰۲ هزار هکتار وسعت دارد................. ....... کدD269

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .