پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

رونمایی از کتابچه صادرات محصولات کشاورزی به روسیه و سوریه

اخبار کشاورزی:  رونمایی از کتابچه صادرات محصولات کشاورزی به روسیه و سوریه

 

کاج پرس: 3/9/1400

کتابچه صادرات محصولات کشاورزی به روسیه و سوریه در خبرگزاری تسنیم رونمایی شد. این کتاب به فرصت‌های صادراتی به این کشور‌ها و ظرفیت‌ها و چالش‌های صادراتی ایران در بخش کشاورزی اشاره دارد.

مراسم رونمایی از کتابچه "صادرات محصولات کشاورزی به روسیه و سوریه" روز گذشته در خبرگزاری تسنیم با حضور عباسی نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، نویسندگان و جمعی از پژوهشگران بخش کشاورزی، آب و محیط زیست برگزار شد.

در این کتاب ظرفیت‌ها و چالش‌های صادراتی محصولات کشاورزی ایران به روسیه و سوریه امکان سنجی شده است و به موانع و راهکارهای موجود و قابل استفاده پرداخته شده است.

پژوهش و تدوین این کتاب به صورت مشترک توسط رضا ابوالقاسمی، محمدرضا مقدس و پدرام جدی در موسسه مطالعات و توسعه محیط زیست، آب و کشاورزی (ماکا) انجام شده است.

صابر باغخانی پژوهشگر بخش کشاورزی و مدیرعامل موسسه ماکا در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: ظرفیت‌های صادراتی بخش کشاورزی ایران به دو کشور روسیه و سوریه بر اساس پژوهش‌ها و مطالعات میدانی انجام شده تا بتوان از ظرفیت‌های صادراتی که پیش روی کشورمان قرار دارد اما از آن به درستی استفاده نشده بهره گرفت.

وی با بیان اینکه با وجود روابط و مناسبات خوب ایران با این روسیه و سوریه نتواسته‌ایم سهم قابل توجهی از بازار این کشورها را در مقایسه با دیگر کشورها از جمله ترکیه استفاده کنیم گفت: بازار بزرگ محصولات کشاورزی روسیه 30 میلیارد دلار در سال است که سهم ما از این بازار هیچ سالی به بیشتر از 500 میلیون دلار نرسیده است.

این پژوهشگر بخش کشاورزی ادامه داد: این کتاب که خلاصه یک پژوهش جامع است و در آن به راهکارها و زیرساخت‌های لازم برای تجارت محصولات کشاورزی اشاره شده است تا ایران بتواند در بازار محصولات کشاورزی روسیه و سوریه حضور قدرتمندی داشته باشد.

وی با بیان اینکه ایران در برخی محصولات کشاورزی امکان صادرات ندارد، گفت: محصولاتی مانند سبزی و صیفی برای صادرات مد نظر گرفته شده که ظرفیت‌های صادراتی تولید مناسب و مازاد داریم و همچنین به دلیل چند اقلیم بودن کشورمان میتوان از این فرصت استفاده کرده و شهرها و مناطقی را مختص تولید محصولات کشاورزی برای مصرف در کشور روسیه در نظر گرفت که براساس استانداردها و بسته بندی‌های مورد پسند و علاقه مردم روسیه فرایند تولید، سورتینگ و بسته بندی شکل گیرد و صادرات مستمری به روسیه داشته باشیم. امروز بدون توجه به نیاز بازار و فرهنگ کشورها نمیتوانیم صادرات پیوسته‌ای داشت.

باغخانی‌پور با اشاره به اینکه راه دسترسی ایران به روسیه آبی و کم هزینه است گفت: بر این اساس پوتین دستور داده که برای حمل و نقل دریایی سرمایه گذاری‌هایی انجام شود تا از طریق دریای خزر بتواند با کشورهای خود از جمله ایران تجارت داشته باشد؛ چرا که حمل نقل هوایی هزینه بالایی دارد و ارسال محصولات کشاورزی مزیت اقتصادی مطلوبی ندارد و متاسفانه از خط ریلی فعالی نیز برخوردار نیستیم.

وی ادامه داد: بستر مناسب حمل و نقل دریایی هم فراهم نیست و صادرات محصولات از طریق مسیر زمینی نیز در سال‌های اخیر تحت شعاع رفتارهای سیاسی کشور آذربایجان و گرجستان بوده است.

به گزارش کاج پرس به نقل از تسنیم، وی با بیان اینکه به قوانین تجاری روسیه و سوریه در این کتاب اشاره شده است اظهار داشت: ما معتقدیم که باید تفاهم نامه‌های جدیدی نیز برای تسهیل تجارت با این کشورها به امضا برسد و باید اقدامات مشترک و بلند مدتی برای تولید و تامین متقابل محصولات کشاورزی بین کشور ایران، روسیه و سوریه شکل بگیرد........... کدD272

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .