چهارشنبه, ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

برای نخستین بار از پساب فاضلاب؛

آغاز اجرای طرح بزرگ زراعت چوب استان اصفهان در کاشان

اخبار کشاورزی:  برای نخستین بار از پساب فاضلاب؛  آغاز اجرای طرح بزرگ زراعت چوب استان اصفهان در کاشان

 

کاج پرس: 4/9/1400

با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، اجرای نخستین طرح زراعت چوب استان اصفهان با استفاده از پساب آغاز شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در حاشیه آیین نهال‌کاری بزرگترین طرح زراعت چوب استان اصفهان در کاشان و به عنوان نخستین طرح با استفاده از پساب بخش خصوصی گفت: اجرای طرح‌های منابع طبیعی در سه محور تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها و ۱۴ محور فرعی علاوه بر اینکه موجب تقویت حفاظت، احیاء و بهره‌برداری اصولی منابع‌طبیعی کشور در حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی است در امنیت غذایی کشور و ایجاد زمینه برای تولید و معیشت پایدار و شرایط زیستی مناسب نیز نقش مهم و موثری دارد.

دکتر منصور افزود: اجرای فعالیت‌های منابع طبیعی با محور‌های فرعی شامل هدف گذاری ۴۰ هزار هکتار زراعت چوب در کشور، اتمام ۴۰ میلیون هکتار کاداستر اراضی منابع طبیعی، اجرای یک و نیم میلیون هکتار طرح‌های آبخیزداری، اجرای ۱۵۰ هزار هکتار کشت گیاهان دارویی، اجرای ۳۰۰ هزار هکتار عملیات بیابان زدایی، ۲۵۰ هزار هکتار احاله مدیریت طرح‌های مرتعداری، ۴۰ میلیون هکتار کاداستر اراضی منابع طبیعی و جنگل‌کاری اقتصادی با کشت گونه‌های بومی سازگار در تمامی استان‌های کشور است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه عملیات بیان‌زدایی با طرح‌های نهال‌کاری، مدیریت روان آب، قرق و ایجاد بادشکن در عرصه‌های بیابانی در حال اجراست تصریح کرد: جنگل‌کاری اقتصادی نیز با هدف افزایش بهره‌وری در منابع‌طبیعی، بهبود معیشت جنگل‌نشینان، احیای‌جنگل و افزایش پوشش سبز، تولید اکسیژن، رونق اکوتوریسم در منطقه و کنترل فرسایش خاک در حال انجام است.

منصور افزود: طرح زراعت چوب در کشور با اعطای تسهیلات به بهره‌برداران آن به ازای هر هکتار ۱۲ میلیون تومان با چهار سال تنفس، بهره ۱۲ درصد و اعطای نهال رایگان انجام می‌شود.

وی با یادآوری اینکه اجرای طرح‌های بیابان زدایی کمک به اقتصاد فضای مجاور عرصه‌های بیابانی و کاهش مشکلات آن می‌کند یادآور شد: به طور حتمی و یقینی و با توجه به ضرورت حفظ و گسترش منابع طبیعی اقدامات آبخیزداری مانع فرسایش خاک، تقویت سفره‌های آب شده و جنگل کاری اقتصادی نیز کمک به تولید گیاهان دارویی می‌کند.

به گفته منصور، اجرای بزرگترین طرح زراعت چوب استان اصفهان در کاشان و نخستین طرح با استفاده از پساب تصفیه خانه فاضلاب این شهرستان بخشی از ۴۰ هزار هکتار عملیات طرح زراعت چوب کشور است که مزایای زیست محیطی قابل توجهی دارد.

به گزارش کاج پرس به نقل از سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، وی افزود: با توجه به اینکه طرح زراعت چوب در کاشان در مجاورت عرصه‌های در معرض فرسایش باد و تولید ریزگرد است علاوه بر کاهش گرد و غبار از ورود آلاینده‌های تصفیه خانه فاضلاب به محیط زیست جلوگیری می‌کند که کشاورزان با وجود مشکلات زیست محیطی برای آبیاری محصولاتشان استفاده می‌کردند............................. کدD290

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .