سه شنبه, ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

برگزاری سومین نشست شورای مشورتی سازمان جنگل‌ها با حضور کنشگران فعال منابع طبیعی

اخبار کشاورزی:  برگزاری سومین نشست شورای مشورتی سازمان جنگل‌ها با حضور کنشگران فعال منابع طبیعی

کاج پرس: 6/9/1400

نشست شورای مشورتی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با موضوع نقش سازمان‌های مردم نهاد در حفاظت و مدیریت پایدار منابع طبیعی کشور با حضور معاونین و مدیران کل این سازمان و جمعی از کنشگران فعال حوزه منابع طبیعی در سالن جلسات سازمان جنگل‌ها برگزار شد.

نشست شورای مشورتی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با موضوع نقش سازمان‌های مردم نهاد در حفاظت و مدیریت پایدار منابع طبیعی کشور با حضور معاونین و مدیران کل این سازمان و جمعی از کنشگران فعال حوزه منابع طبیعی در سالن جلسات سازمان جنگل‌ها برگزار شد.

مراتع و آبخیزداری کشور در این نشست، مدیر کل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان جنگل‌ها از سازمان‌های مردم نهاد حوزه منابع طبیعی و محیط زیست بابت مسئولیت پذیری نسبت به موضوع منابع طبیعی و تلاش در جهت هماهنگی و هم افزایی با سایر دستگاه‌ها با سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری بدون هیچ چشمداشتی تشکر و قدردانی کرد در بحث مدیریت منابع طبیعی نیازمند مدیریت و تفکر استراتژیک، اجماع سازی و ذهنیت مشترک با مخاطبین منابع طبیعی به ویژه سازمان‌های مردم نهاد و سایر علاقمندان و دلسوزان منابع طبیعی هستیم.

میرزایی در ادامه اشاره کرد مشارکت مردم در منابع طبیعی یک ضرورت است و سازمان برای تحقق مشارکت مردم، چهار راهبرد مشارکت دولتی در قالب تفاهم نامه‌ها با دستگاه‌های اجرایی، مشارکت اجتماعی و عمومی با تاکید بر همکاری با سازمان‌های مردم نهاد و جذب، ساماندهی و آموزش همیاران طبیعت در راستای ارتقاء پوشش حفاظتی منابع طبیعی، مشارکت در قالب تعاونی‌ها و تشکل‌ها با استفاده از ظرفیت قانونی بند ب ماده 29 قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور و مشارکت بخش خصوصی و خیرین را در دستورکار دارد.

به گفته مدیر کل دفتر آموزش در حال حاضر 140 هزار همیار طبیعت در قالب سامانه همیاران طبیعت جذب, ساماندهی شدند. این نیروهای داوطلب مردمی پس از آموزش در امر حفاظت منابع طبیعی ایفای نقش می‌کنند.

ابتدا فعالان منابع طبیعی به صورت تخصصی دیدگاه‌های خود را درباره مشکلات و مسائل مختلف مرتبط با منابع طبیعی مطرح و راه‌های برای حل این مشکلات و پیشنهاداتی در این زمینه ارائه کردند.

در این جلسه معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان با تأیید نظرات مدعوین بر ضرورت ادامه نشست‌های مشترک و تخصصی بین سازمان جنگل‌ها و مراتع و تشکل‌های مردم نهاد تأکید کرد.

دکتر پرویز گرشاسبی خواستار ارائه راهکارها و پیشنهادات در جهت رفع مشکلات در حوزه‌های منابع طبیعی به صورت مکتوب شد و تصریح کرد: برای اقتدار در منابع طبیعی، ضروری است مسائل و مشکلات به طور جدی پیگیری شود.

در ادامه این نشست عضو شورای هماهنگی شبکه تشکل‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور ضمن خیرمقدم به کنشگران حوزه منابع طبیعی خاطرنشان کرد: منابع طبیعی امانتی است در دست ما برای آیندگان و برای حفظ این میراث ارزشمند همه مردم جامعه سهیم هستند.

امیرزاده بیان کرد: از مهمترین اولویت‌های موجود در حوزه منابع طبیعی می‌توان به بحث اشاعه فرهنگ انفال قابل تملک خصوصی نیست، تثبیت مالکیت دولت، اصلاح قوانین و جلوگیری از تثبیت قوانین معارض و نظام بهره برداری عنوان کرد.

همچنین در این جلسه سرپرست معاونت حفاظت امور اراضی در خصوص اهمیت تشکل‌های مردم نهاد گفت: وجود تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد د با توجه به ضرورت حفاظت از عرصه‌های ملی به شدت احساس می‌شود و باید حفاظت و حراست از این عرصه‌ها را به امری همگانی تبدیل کنیم. رضا افلاطونی منابع طبیعی را یک سرمایه ملی قلمداد کرد و افزود: حفاظت و حراست منابع طبیعی زمینه ساز توسعه پایدار است.

مدیرکل دفتر حقوقی، سازمان جنگل‌ها و مراتع را متولی انفال و منابع طبیعی دانست و به برگزاری مستمر جلسات با تعداد بیشتری از اعضاء تشکل‌های مردم نهاد تأکید کرد. سرکار خانم مهری مصر در ادامه به تشریح طرح قضازدایی و کاهش عناوین مجرمانه پرداختند.

به گزارش کاج پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، در این نشست معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان، سرپرست معاونت حفاظت و امور اراضی، مدیرکل دفتر حقوقی، مدیرکل ترویج و مشارکت‌های مردمی، مدیرکل دفتر مهندسی و جمعی از معاونین مدیران کل در این جلسه حضور داشتند... ...... ........ کدD302

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .