جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

رونق کشت خطی در دیم‌زارهای مازندران برای فرار از خشکسالی

اخبار کشاورزی:  رونق کشت خطی در دیم‌زارهای مازندران برای فرار از خشکسالی

کاج پرس: 20/10/1400

کشت خطی گندم در دیم‌زارهای مازندران با هدف مقابله با خشکسالی امسال رونق بیشتری گرفته و به گفته مسوولان جهاد کشاورزی به حدود ۳۰ درصد سطح زیر کشت گندم استان رسیده است.

استفاده بهینه از رطوبت خاک، آسان شدن مبارزه و از بین بردن علف‌های هرز، افزایش تولید و کاهش مصرف بذر از دیگر مزیت‌های ردیف کاری و یا همان کشت خطی است که به اعتقاد کارشناسان در صورتی که در مازندران فراگیر شود قادر به ایجاد تحول اساسی در کشاورزی استان است.

کارشناسان جهاد کشاورزی می‌گویند که نتایج تحقیقات این نهاد متولی کشاورزی نشان می‌دهد از میان روش‌های مختلفی که برای کشت دیم گندم در مناطقی کم آب وجود دارد، بهره گیری از دستگاه عمق کار یا خطی بهترین شیوه کشت این محصول به شمار می‌رود ؛ روشی که به کارگیری آن حالا برای مازندران پرباران هم به خاطر تغییر شرایط اقلیمی ضروری شده است و مسوولان جهاد کشاورزی نیز در پی ترغیب کشاورزان به این روش کشت هستند.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران در این خصوص به خبرنگار گاج پرس گفت: امسال ۵۴ هزار و ۵۲۶ هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت گندم رفته است که ۲۰ هزارو ۱۲۶ هکتار آن به صورت مکانیزه یا همان روش خطی کشت شده است.

خلیل حقیقی با بیان این که کشت گندم در سال جاری حدود ۵۵۰ هکتار بیشتر از سطح ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی در مازندران است، افزود: در حال حاضر ۲۶هزار و ۱۶۰هکتار گندم به صورت آبی و ۲۸هزار و ۳۹۶هکتار به صورت دیم کشت شده است.

وی با توضیح این که استقبال کشاورزان به کشت مکانیزه به روش خطی هر ساله رو به افزایش است، بیان داشت: از آن جایی که حدود ۶۰ درصد کشت گندم در استان دیمزار است و خطر خشکسالی نیز مهم ترین دغدغه گندمکاران محسوب می‌شود، با انجام روش کشت خطی یعنی با قرار گرفتن بذر در عمق مناسبی از خاک،خطر سبز نشدن آن به حداقل می‌رسد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به این که امسال کشت خطی در دیمزارهای استان به هفت هزار و ۶۲۶هکتار و در کشت آبی به حدود ۱۲هزارو ۵۰۰هکتار رسیده است، گفت: تا کنون برای هر هکتار حدود ۲۰۰ کیلوگرم بذر گندم مصرف می‌شد ولی در روش کشت مکانیزه میزان مصرف بذر در هر هکتار با صرفه جویی ۵۰ کیلوگرمی به ۱۵۰ کیلو کاهش می‌یاید.

حقیقی یکنواختی سطح سبز مزرعه، پنجه زنی مناسب و همزمان رسی گیاه و افزایش تولید را از دیگر مزایای کشت مکانیزه خطی برشمرد و گفت: الگو‌های مختلفی برای کشت گندم شامل کشت مسطح، دو و سه ردیف بر روی پشته در استان و کشور وجود دارد که با توجه به خشکسالی‌های اخیر در برخی مواقع کشاورزان برای آبیاری گندم در مراحل پایانی رشد با کم آبی مواجه می‌شوند.

وی همچنین یکی دیگر از کارکردهای دنباله بند‌های برای کشت خطی کاری محصولات غلات را کود دهی همزمان با کاشت بذر عنوان کرد و گفت: در این روش علاه بر مدیریت مصرف کود‌های شیمیایی تغدیه گیاه نیز به صورت دقیق و کامل انجام می‌شود.

* کشش خطی کاری به کشت کلزا

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که امسال به دلیل بارندگی بسیار کم مهر ماه به رغم آمادگی کشاورزان شرایط برای کشت کلزا فراهم نشد، گفت که طبق آخرین آمار ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار قرارداد کشت کلزا منعقد شد که طبق بازدیدهای به عمل آمده اکنون ۹هزار و ۱۵۰ هکتار آن سبز شده است.

حقیقی یکی از مزیت‌های کلزاکاری در مازندران طی سال جاری را کشت حدود سه هزارو ۵۰۰ هکتار به روش مکانیزه خطی کاری عنوان کرد و افزود: این روش کاشت سبب شد تا شاهد سطح سبز بسیار خوبی باشیم.

وی با بیان این که تعهد امسال کشت کلزا در مازندران ۲۴ هزار هکتار بوده است، تصریح کرد: به دلیل کاهش محسوس بارندگی در فصل کاشت این محصول استراتژیک، سطح زیر کشت امسال نیز هماند سال قبل به کمتر یک سوم ابلاغیه و تعهد وزارت جهاد کشاورزی رسیده است.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، حقیقی در عین حال با توضیح این که جا به جایی کشت کلزا، گندم، سویا و علوفه دامی بویژه شبدر در اراضی شرق مازندران که عمده کشت پائیزه استان در این مناطق انجام می‌شود، یک امری طبیعی است، بیان داشت: هر ساله حدود ۱۸۰ هزار هکتار از زمین‌های خشکه زاری و شالیزارهای استان زیر کشت انواع محصولات پاییزه از جمله گندم، جو، گیاهان علوفه ای، صیفی و سبزیجات می‌رود که در این میان جا به جایی بین کشت دانه روغنی کلزا، گندم و شبدر در سطح ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار هکتار که محور توسعه کشت پاییزه استان محسوب می‌شوند، انجام می‌گیرد..................... . .......... کدF 30

------------

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .