پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

محقق مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان:

«مهتا» بذر جدید باقلا جایگزین مناسبی برای کشت پاییزه است

اخبار کشاورزی:  محقق مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان:  «مهتا» بذر جدید باقلا جایگزین مناسبی برای کشت پاییزه است

کاج پرس: 22/10/1400

رئیس اداره زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: مهتا بذر جدید باقلا جایگزین مناسبی برای محصولات پاییزه در کشور است که توسعه کشت این دستاورد محققان همراهی مسوولان امر را می‌طلبد.

حسن مختار پور افزود: برای گسترش کشت رقم باقلا مهتا در کشور و ترغیب بهره برداران به کشت آن لحاظ حمایت‌هایی از جمله تعیین قیمت برای محصول معادل عملکرد گندم در واحد سطح به صورت تضمینی یا اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای خرید این محصول تولید داخل و سرمایه گذاری در اجرای کشت قراردادی توسط نهادهای مربوط ضروری است.

وی مصرف کم آب، ضرورت انتقال زمان کشت از تابستان به فصل پاییز به خاطر چالشهای تغییر اقلیم،مناسب برای تناوب گندم، کلزا، پنبه و برنج، بالا بودن درصد پروتئین آن نسبت به سایر ارقام باقلا با ۳۲.۳ درصد، سازگاری کشت آن در اقلیم مختلف در کشور، مقاوم به بیماری، قابلیت استفاده محصول برای انسان و دام با عملکرد تولید غلاف سبز ۲۴ تن در هکتار، قابلیت برداشت مکانیزه از جمله مزایای بذر جدید باقلا مهتا برشمرد.

به گفته مختارپور این تحقیق حاصل تلاش محققان این مرکز کشاورزی بوده که آماده سرمایه گذاری برای توسعه کشت آن در مناطق مستعد در کشور و استفاده از مزایای آن به ویژه در کاهش وابستگی و تامین بخشی از خوراک دام و طیور کشور است.

بر اساس آمار موجود در زمان حاضر ۹۰ درصد خوراک دام و طیور کشور وارداتی است، ضمن این که افزون بر ۸۰ درصد هزینه‌های پرورش مرغ مربوط به خوراک است که با استفاده از بذر جدید به عنوان خوراک در مراغداری‌ها از خروج بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

به گزارش کاج پرس مختارپور یادآور شد: با توسعه کشت این محصول به طور قطع ۲۰ درصد خوراک دام و طیور کشور در داخل تامین می‌شود که عایداتی فراوانی برای کشور به همراه دارد.

به گفته وی بذر باقلای "مهتا"مدیریت یکی از محققان استان تولید و آماده کشت است و بهترین جایگزین برای ذرت و سویای وارداتی است.

رئیس اداره زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان اضافه کرد: اکنون بذر مهتا به میزان یک هزار هکتار تولید و آماده توزیع بین بهره برداران علاقمند به کشت این محصول در استان است.

براساس یافته محققان کشاورزی روی رقم باقلای مهتا، تقویم زراعی عملیات کشت آن متناسب با اقلیم مناطق مختلف در کشور، گرم و معتدل شمال میانه آبان، گرم یک تا ۱۴ مهر، مناطق دیم سردسیری غرب کشور میانه دی و مناطق معتدل سرد آذرماه معرفی شده است.

وی افزود: برداشت محصول رقم باقلای مهتا در اراضی زیر کشت در استان گلستان خرداد ماه بوده و تولید محصول در واحد سطح ۲ تن در هر هکتار برآورد می‌شود.

مختارپور با بیان این که رقم باقلا مهتا را می‌توان در سطح ۴۰۰ هزار هکتار زمین‌های مستعد کشور به زیر کشت برد، افزود: از این سطح ۶۰ هزار هکتار آن در استان گلستان قابلیت سرمایه گذاری کشت این محصول را دارد.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، رقم باقلای مهتا نخستین رقم کم تانن و قابل برداشت مکانیزه باقلا با اهدافی به ویژه استفاده در تغذیه دام و طیور و در سال ۱۳۹۷ توسط موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر معرفی شده است. استان مرزی گلستان با داشتن ۵۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی، حدود ۴۰ هزار هکتار اراضی باغی، چهار میلیون واحد دامی، ۸۶۰ هزار هکتار مرتع، ۴۵۲ هزار هکتار جنگل و دسترسی به ۱۱۰ کیلومتر ساحل دریای خزر، سالانه حدود ۵.۵ میلیون تن انواع محصول و تولیدات زراعی، باغی و دامی را توسط افزون بر ۲۲۰ هزار بهره‌بردار که حدود ۱۵۰ هزار نفر آنها در حوزه زراعت و باغبانی فعالیت دارند، به ارزش تقریبی ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد ریال تولید و روانه بازار مصرف داخلی و خارجی می‌کند...... . ........... کدF 63

------------

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .