جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

چرا چین به اقتصاد خاورمیانه نیاز دارد؟

اخبار کشاورزی:  چرا چین به اقتصاد خاورمیانه نیاز دارد؟

کاج پرس: 30/10/1400

یک کارشناس حوزه اقتصاد سیاسی اظهار داشت: از نظر اقتصادی به خصوص در 30 سال آینده، چین به نیاز به انرژی به ویژه گاز و نفت دارد. بنابراین برای چین مهم است که بتواند روابط دوستانه‌ای را با کشورهای نفت‌خیز این منطقه برقرار کند. در این راستا چین سعی می‌کند که جا پای خود را در خلیج فارس تثبیت کند و حضور موثری داشته باشد.

جمشید عدالتیان در گفت‌وگویی در مورد تاثیر چین بر حوزه خلیج فارس اظهار کرد: از نظر اقتصادی به خصوص در 30 سال آینده، چین به نیاز به انرژی به ویژه گاز و نفت دارد. بنابراین برای چین مهم است که بتواند روابط دوستانه‌ای را با کشورهای نفت‌خیز این منطقه برقرار کند. در این راستا چین سعی می‌کند که جا پای خود را در خلیج فارس تثبیت کند و حضور موثری داشته باشد.

وی افزود: به نظر می‌رسد که یک رقابتی بین چین و آمریکا و حتی کشورهای غربی در عرصه بین‌المللی وجود دارد. چین سعی می‌کند که در همه کشورهای خاورمیانه و آفریقا حضور اقتصادی هم داشته باشد. علاوه بر این کشورهای خاورمیانه به خصوص کشورهای نفت‌خیز بازار خوبی هم برای کالاهای چینی است. بنابراین چین هم به نفت منطقه نیاز دارد و هم اینجا را یک بازار بسیار خوب برای کالاهای خود می‌بیند؛ همچنین در سطح جهانی به دنبال نفوذ بیشتر است و طبیعی است که بخواهد در این منطقه هم بیشتر فعال باشد.

عدالتیان تصریح کرد: به همین دلیل به نظر می‌رسد که قرارداد 25 ساله هم که با ایران منعقد کرده، در همین راستا است. با این حال چین رفته رفته به بازیگر مهم‌تری در صحنه اقتصادی و سیاسی تبدیل می‌شود ولی هنوز در زمینه اجتماعی و فرهنگی بسیار عقب‌تر از کشورهای غربی است و فعلا نفوذی در سطح جهانی ندارد.

وی اضافه کرد: چین سعی می‌کند در منطقه سرمایه‌گذاری کند و از نظر اقتصادی در این منطقه فعال شود همانطور که در کشورهای آفریقایی این کار را کرد، با این حال هنوز به آمریکای لاتین نرسیده است. این سرمایه‌گذاری‌ها برای چین یک جاده دوطرفه است که مواد اولیه مانند نفت و گاز را بخرد و کالاهای خود را به این شکل بفروشد.

این کارشناس حوزه اقتصاد سیاسی بیان کرد: چین می‌تواند برای بهبود روابط ایران با کشورهای عربی خلیج فارس میانجی باشد اما این درست نیست که ایران برای اینکه با همسایگان خود روابط دوستانه‌ای برقرار کند نیاز به چین وجود داشته باشد. ایران باید خود ابتکار عمل را داشته باشد و بازی‌ساز باشد.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایلنا، وی افزود: اینکه چین از هزاران کیلومتر آنسوتر واسطه برای روابط دوستانه باشد، به نظر درست نیست. اگر ما می‌خواهیم با کشورهای عربی ارتباط دوستانه داشته باشیم می‌توانیم بدون واسطه وارد شویم. در مورد اینکه سرمایه‌گذاری چین باعث ایجاد منفعت مشترک و نزدیک شدن کشورها شود هم از نظر علمی ممکن است اما مشخص نیست چه مقدار واقعیت دارد...... . ....... کدF 113

------------

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .