چهارشنبه, ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

آغاز برداشت توت در خلخال

F_14.jpg

کاج پرس: 24/2/1401

روستاهای حاشیه رودخانه قزل‌اوزن در شهرستان خلخال قطب تولید و برداشت توت هستند و پیش بینی می‌شود امسال برداشت این محصول به ۲۰۰ تن برسد با این حال به علت فقدان کارخانجات فراوری و خشک‌کنی توت، ارزش اقتصادی چندانی عاید کشاورزان نمی‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال در گفت و گویی گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب امسال پیش بینی می‌شود از ۴۳ هکتار باغات واقع در روستاهای نمهیل، برندق، کزج و روستاهای حاشیه رود قزل‌اوزن بیش از ۲۰۰ تن توت برداشت شود.

محمد شادخاطر با بیان اینکه به لحاظ عملکرد در هر هکتار سه تا پنج تن محصول توت برداشت می‌شود، اضافه کرد: امسال در مقایسه با سال قبل ۵۰ تن محصول اضافه برداشت خواهد شد.

وی یادآورشد: اراضی مناطق نیمه‌گرمسیری خلخال برای کشت انواع درختان میوه‌ از جمله انار، انجیر، توت، بادام و پسته مناسب بوده و بخش بزرگی از باغ‌های بخش خورش‌رستم به تولید این محصولات از جمله توت اختصاص یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال با بیان اینکه توت تولیدی خلخال به دلیل تولید ارگانیک آن و پرهیز باغداران در استفاده از سموم نباتی و کودهای شیمیایی از کیفیت بالایی برخوردار است، افزود: توت تولیدی این منطقه علاوه بر تامین بازار مصرف شهرستان، بخشی از مصرف توت استان اردبیل و استان‌های همجوار را هم تامین می‌کند.

شادخاطر زمان برداشت توت در مناطق مختلف خلخال را ازاوایل نیمه دوم اردیبهشت تا اواخر خرداد ماه ذکر کرد و افزود: زمان برداشت توت در مناطق مختلف شهرستان به شرایط آب و هوایی و اقلیمی و قرار گرفتن باغ‌های توت در مناطق نیمه‌گرمسیری و سردسیری بستگی دارد که امسال به دلیل بارندگی و دمای پایین هوا زمان برداشت این محصول نسبت به سال گذشته یک هفته دیرتر آغاز شده است.

وی در ادامهفقدان کارخانجات و مراکز فراوری و تولید خشکبار این میوه را از جمله چالشهای پیش روی کشاورزان عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه توت خلخال بیشتر بصورت خام و بدون فرآوری به بازار عرضه می‌شود، ارزش اقتصادی چندانی برای تولید کنندگان این محصول کشاورزی ندارد. در حالی که در صورت راه اندازی مراکز خشک‌کنی و فراوری، توت در خلخال ارزش اقتصادی آن بیش از ۲۰ برابر قیمت فعلی افزایش خواهدیافت.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، میوه توت به صورت تازه، خشک و فرآوری شده قابل مصرف بوده و پزشکان مصرف توت را برای پیشگیری از ابتلا به سرطان، افزایش طول عمر، درمان کم خونی، تصفیه خون، تقویت کلیه‌ها و استفاده از توت خشکباری شده را برای مصرف بیماران دیابتی به جای قند توصیه می‌کنند............................. ......... کدF14

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .