پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

هدفگذاری برای تولید ۶۰۷ هزار تن آبزی در سال جاری

F_42.jpg

کاج پرس: 26/2/1401

یک مقام مسئول گفت: ۶۰۷ هزار تن تولید آبزی برای سال ۱۴۰۱ در کشور هدفگذاری شده که نزدیک به ۲۰ درصد آن دریا محور است.

سرپرست معاونت توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران با بیان این مطلب گفت: برای سال جاری تولید ۳۳۰ هزار تن در حوزه ماهیان گرم‌آبی، ۲۱۵ هزار تن ماهیان سردآبی، ۷۶ هزار تن ماهیان در منابع آبی دریاچه‌های پشت سدها، ۲ هزار تن تیلاپیا، ۷۵۰۰ تن گوشت ماهیان خاویاری، ۶۵ تن خاویار، ۷۰ هزار تن میگوی آب شور و نزدیک به ۱۰۰ تن آرتمیا و ۲۹۵ میلیون قطعه ماهیان زینتی پیش‌بینی کرده‌ایم.

مرتضی افراسیابی تصریح کرد: بخش اعظم پرورش ماهیان خاویاری و نزدیک به ۷۰ هزار تن تولید میگو در آب‌های ساحلی انجام می‌شود.

وی با بیان این که سال گذشته ۲۰۰ هزار تن ماهی قزل‌آلا در کشور تولید شد، پیش‌بینی کرد امسال این میزان تولید به ۲۱۵ هزار تن برسد.

این مسئول درباره تاثیر خشکسالی بر آبزی‌پروری گفت: کاهش بارش و محدودیت‌های آبی طی دو سال اخیر بر میزان تخصیص آب به آبزی‌پروری هم تاثیر گذاشته است و در برخی مناطق، منابع آبی خشک و یا کیفیت آن پایین آمده و دیگر مناسب آبزی‌پروری نیستند.

سرپرست معاونت توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران اضافه کرد: اکنون استان خوزستان و استان‌های داخلی یا غیرساحلی که ۲۰ تا ۲۵ درصد تولید را دارند، دچار تنش آبی شده‌اند.

وی بر توسعه متوازن آبزی‌پروری در کشور تاکید کرد و اذعان داشت: با توجه به خشکسالی دیگر فرصت توسعه افقی در آب‌های شیرین را نداریم و در این آب‌ها افزایش تولید باید از طریق ارتقای بهره‌وری اتفاق بیفتد.

افراسیابی ادامه داد: ما باید در تولیدات آبزیان خود را با تغییر اقلیم تطبیق دهیم و به سمت پرورش آبزیان در آب دریاها حرکت کنیم.

وی درباره یارانه نهاده‌های بخش آبزی‌پروری نیز گفت: در آبزی‌پروری تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از نهاده‌ها مانند سویا یارانه‌دار بودند و بیشتر نهاده‌ها از بازار آزاد تهیه می‌شود.

سرپرست معاونت توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران، نیاز آبزی‌پروری به نهاده‌های سویا را نزدیک به ۱۵ هزار تن، جو ۵ هزار تن و ذرت را ۵ هزار تن در ماه عنوان کرد. وی افزود: در تامین و توزیع نهاده‌ها تابع سیاست‌های دولت هستیم و سیاست دولت مبتنی بر توزیع عادلانه یارانه‌ها است.

به گزارش کاج پرس به نقل از نقل از وزارت جهاد کشاورزی، افراسیابی تصریح کرد: تصمیم دولت بر این است یارانه‌ها به دست مردم و تولید کننده برسد نه به دلالان که نقشی در تولید ندارند.

وی درباره مصرف آبزیان پرورشی نیز اذعان داشت: ۹۵ درصد ماهیان سردآبی و ۶۵ تا ۷۵ درصد ماهیان گرمابی در داخل مصرف و مابقی صادر می‌شوند.................. ... کدF42

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .