پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

رئیس موسسه تحقیقات دیم خبرداد:

۱۵ پایگاه نوآورانه کشت دیم در کشور ایجاد شد

F_72.jpg

کاج پرس: 28/2/1401

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: ۱۵ پایگاه نوآورانه با هدف انتقال یافته‌ها و معرفی ارقام جدید این موسسه برای نخستین‌بار در سطح کشور ایجاد شد.

«خشنود علیزاده» در گفت‌وگویی افزود: این پایگاه‌ها طی سال زراعی جاری در استان‌های دیم‌خیز با هدف انتقال جدیدترین یافته‌های تحقیقاتی، کاشت ارقام جدید در مزارع کشاورزان و انتقال بسته‌های زراعی ایجاد شده است.

وی اظهار داشت: در هماهنگی با معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی و سازمان‌های جهاد کشاورزی استان ها، در این پایگاه‌ها ارقام جدید محصولات دیم همراه با بسته زراعی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

به گفته رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور این طرح در سال‌های گذشته با عنوان طرح امنیت غذایی با مشارکت «ایکاردا» اجرا می‌شد که از سال زراعی جاری توسط محققان موسسه دیم عملیاتی شده است.

علیزاده افزود: با وجود خشکسالی امسال، این طرح خارج از ایستگاه‌های تحقیقاتی و در مزارع کشاورزان با موفقیت اجرا شده و عملکرد پایگاه‌های نوآورانه در تمامی استان‌ها بیشتر از متوسط ارقام شاهد و بومی است.

معاون غلات موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور هم اظهارداشت: بیشترین سطح زیر کشت مزارع فناورانه در استان‌های آذربایجان‌شرقی، کردستان، کرمانشاه و لرستان است.

مظفر روستایی افزود: ارقام جدید موسسه در مقایسه با ارقامی بومی در مقابل آفت‌ها، بیماری‌ها، خشکی و سرما مقاومت بالایی دارد و بهترین روش معرفی ارقام جدید و انتقال یافته‌های تحقیقاتی برای کشاورزان کاشت این ارقام در مزارع خود کشاورزان است.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا بخش ستادی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه و معاونت آن در کرمانشاه قرار دارد؛ این موسسه دارای پنج ایستگاه‌ اصلی در مناطق مختلف کشور است که نماینده آن اقلیم به شمار می‌رود.

ایستگاه تحقیقاتی «مراغه» نماینده اقلیم سرد، ایستگاه «قاملو» در کردستان نماینده اقلیم بسیار سرد، ایستگاه «سرارود» در کرمانشاه به عنوان نماینده اقلیم معتدل سرد، ایستگاه گچساران در کهکیلویه و بویراحمد نماینده اقلیم گرمسیری و ایستگاه «شیروان» در خراسان شمالی نماینده اقلیم معتدل سرد و خشک است..... ........ ........... . کدF72

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .