اخبار کشاورزی:
راههای نرفته مازندران برای برپایی جشنوارههای کشاورزی
کاج پرس: 31/2/1401
برگزاری نخستین جشنواره ازگیل در رامسر و استقبال زیاد گردشگران به این جشنواره به خاطر انتخاب زمان و مکان مناسب نشان داد که پیوند دادن کشاورزی به گردشگری در مازندران قادر است افق تازهای برای ایجاد اشتغال و ثروت آفرینی در استان ترسیم کند.
نخستین جشنواره ازگیل ژاپنی با هدف معرفی این محصول کشاورزی به گردشگران و همچنین به عنوانِ بهانه ای برای عرضه انواع تولیدات روستایی و صنایع دستی منطقه به بومیان و گردشگران در روستای « کلیج کوه » برگزار شد و مورد استقبال شدید گردشگران و بومیان قرار گرفت.
در واقع مسوولان رامسر به دلیل آن که سال ۱۴۰۱ را به عنوان « سالِ برگزاری رویدادها و جشنوارهها » برای شهرشان نام گذاری کردند، از فرصت کاهش آمار مبتلایان به بیماری کرونا و خروج شهرها از وضعیت پرخطر کرونایی استفاده کردند تا هم با این رویداد، هفته میراث فرهنگی را جشن بگیرند و هم این که از حضور پر تعداد مسافران در تعطیلات آخر هفته رامسر برای رونق این جشنواره، معرفی این محصول و عرضه صنایع دستی روستاییان به بازدید کنندگان بهره مند شود.
ازگیل ژاپنی که به نام آلوی چینی و یا گلابی جنگلی هم شناخته میشود، شکل و شمایلی گِرد و بافتی نرم دارد. اگر از نوعِ پیوندی آن باشد قدری کشیده تر و شبیه گلابیهای کوچک است و در اردیبهشت و زمانِ برداشت به رنگِ زرد یا متمایل به نارنجی در میآید. میوه ای گوشتی دارد که با طعمِ ترش و شیرین برای تمام ذائقهها مناسب است. گاهی مازندرانیها این میوه را پس از کوبیدن در ظرفهای سفالی با دلال هم سرو میکنند.
* میوه ناشناخته
البته بررسی رفتار مسافران و غیر بومیها نشان میدهد که ازگیل برایشان از جمله میوههای کمتر شناخته شده است، یعنی از سووال و مدل مواجهه اشان میتوان فهمید که تجربه ای نسبت به طعم و مزه آن ندارند و به همین خاطر گاهی دیده شده اگر هم به شهری راه پیدا کرده از روی شکل آن و برای جلب اعتماد مشتری به طعم آن، با نام گلابی جنگلی به بازار و مشتری مردم عرضه میشود.
برگزاری نخستین جشنواره ازگیل ژاپنی در رامسر البته بی دلیل هم نیست. ۲۰ هکتار از باغهای این شهرستان زیر کشتِ ازگیل قرار دار و ۲۰۰ بهره بردار سالانه حدود ۵۰ تن از این نوع محصول را تولید میکنند؛ محصولی که به دلیل شرایط آب و هوایی معتدل منطقه بستر مناسبی برای افرایش سطح زیر کشت دارد.
این میوه کمتر شناخته شده به گفته کارشناسان دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و ویتامین و مواد معدنی است و در برخی منابع آمده که خواص ضد التهابی هم دارد.
نخستین جشنواره ازگیل رامسر به دلیل آن که فراوانی این میوه در منطقه روستایی کلیج کوه و در دل جنگل انجیرکش بیش از نقاط دیگر بوده، در این منطقه برگزار شد، جشنواره ای که پس از سه سال رخوت ناشی از کرونا جمعیت زیادی را به سوی خود جلب کرد. حضور پر تعداد خودروها با پلاکهای غیر بومی نشان میداد که محل و زمان برگزاری این رویداد در سطح شهر به خوبی معرفی شده است چرا که تا حوالی غروب هنوز به جمعیت بازدید کنندگان اضافه میشد و میتوان ادعا کرد تا آخرین لحظات بیش از ۳۰۰ گردشگر از این جشنواره آن هم در یک روستای کوهستانی بازدید داشتند.
البته جذابیتهای این جشنواره طعم و مزه تنها مختص به میوه ازگیل نبود، بلکه مشتقات آن نظیر ظرفروف حاوی مربای این میوه و یا ترکیب کوبیده شده آن با سبزی معطری به نام دلال هم بخشی دیگر از جذابیتهای این میوه خوراکی بود و طبق معمول جشنوارههای شمالی، جای جای غرفههای این جشنواره هم با چادر شبهای رنگارنگ تزیین شده بود تا جذابیتهای بصری بیشتری داشته باشد.
در عین حال علاوه بر ازگیل، غرفههای صنایع دستی رامسر نظیر چادرشب بافی، بافتنی و محصولات سنتی و خوراکی دیگری هم برای ارائه از سوی غرفه داران روی میزهای چادر شب پوش چیدمان شده بود، ضمن این که قطعی کامل خطهای تلفن و اینترنت همراه اگر چه کارِ اشتراک گذاری تصاویر جشنواره را برای اطلاع رسانی سخت کرده بود، اما سبب شد که حواسِ بازدید کنندگان به طور کامل در اختیار جذابیتهای جشنواره که پس از مدتی موسیقی سنتی هم به آن اضافه شده بود، قرار گیرد.
اگر چه بر خلاف انتظار استقبال از جشنواره ازگیل رامسر بسیار زیاد بود، ولی خیلی از گردشگران معتقدند بودند که برگزار کنندگان باید باید برای کشاندن گردشگر به چنین جشنوارههایی برنامههای مناسب و زیرساختهای مهیا داشته باشند.
میترا سعیدی، گردشگری که ساکن پایتخت است به خبرنگار ایرنا گفت: جشنواره طعم و مزه همیشه جذابیتهای خاص خودشان را دارند، اما به اعتقاد من میبایست تنوع ارایه محصول و خلاقیت غرفه داران در ارایه محصول و جذابیتهای بصری که مشتری پسند باشد در سطح بهتری برنامه ریزی شود تا شکل یک بازارچه به خود بگیرد و بتواند سطح برگزاری جشنواره را ارتقا دهد.
وی افزود: ضمن اینکه برگزار کنندگان میبایست برای جشنوارههای بعدی نقصهای فعلی نظیر اینترنت و آنتن تلفن همراه را برطرف کنند، چرا که اشتراک گذاری آنلاین افراد زیادی را به حضور در جشنواره ترغیب میکند.
علی اعتمادی یکی از بازدید کنندگان غیر بومی این جشنواره، چاپ برشورهای کاغذی محصول ازگیل برای معرفی آن را اقدامی جالب خواند و افزود: از سوی دیگر تماشای این میزان شور و شوق مردم برای این جشنواره محلی هم برای من جالب و خارج از تصور بود.
استقبال از جشنواره ازگیل در رامسر نشان داد که برگزاری جشنوارههای کشاورزی در مازندران مسیر مناسبی برای پیوند دادن این بخش با گردشگری است. مثلا شهرستان رامسر پیش از شیوع کرونا جشنواره « شیردوشان » را در اشکور و جشنواره بهار نارنج و از آن مهم تر برای ۶ سال متوالی جشنواره ملی گل گاوزبان را در دهستان جنت رودبار برگزار کرد که با استقبال چشمگیر مردم همراه شد.
در واقع جشنوارههای طعم و مزه که شاید بتوان گفت در زمزه گردشگری خوراک قرار دارد، به دلیل این که محصولات قابل ارائه و فروش دارند، کنجکاوی انسان را برای تجربه طعم و مزه جدید بر میانگیزند و از آن مهم تر نیازِ طبیعی انسان را برطرف میکنند و به همین خاطر در جذب گردشگر موثر هستند. شاید همین دلیل مهم باشد که در میان انواع دیگرِ گردشگری جایگاه متمایزی دارند، ضمن اینکه برگزاری آن در دل روستاها گردشگری خوراک، بوم گردی و طبیعت گردی را هم یکجا برای گردشگر فراهم میکند.
حالا رامسر در حالی جشنواره ازگیل را برگزار کرده که این منطقه علاوه بر ازگیل محصولاتِ پرطرفدارِ دیگری هم دارد که هر کدام ظرفیتی تمام عیار برای برپایی جشنوارهها را دارند. مثلا جشنواره ای برای محصول کیوی، پرتقال و یا برگهای سبزِ چای و لوبیاهای محلی پر طرفدار در ارتفاعات جنت رودبار. البته به طور کلی مازندران پهنه ای رنگارنگ و متنوع از چنین ظرفیتهایی برای گردشگری خوراکی دارد مانند گل محمدی دودانگه و چهاردانگه ساری، انارِ بهشهر، تمشک نکا، انجیز گلوگاه، توت فرنگی بابلسر و الی آخر، اما این در حالی است که این بهره مندی استان از این ظرفیتها و پیوند آن با گردشگری ضعیف است.
به اعتقاد کارشناسان، جشنوارهها علاوه بر آن که میتوانند تورهای گردشگری را ماننده آنچه که همه ساله در قمصر کاشان برقرار است فعال کنند، بلکه به طور همزمان گردشگری خوراک، طبیعت گردی و گردشگری کشاورزی را هم رونق میبخشد. یعنی بستری فراهم میشود تا کشاورزان محصولات خود را بی واسطه در اختیار مصرف کننده قرار دهند و به اقتصاد پایدار روستا و کشاورزان کمک کنند.
در همین ارتباط سرپرست اداره کل میراث فرهنگی مازندرانبه خبرنگار ایرنا گفت: جشنوارهها یکی از وجوه مهم معرفی میراث معنوی ما به شمار میروند، درواقع محصولات کشاورزی منطقه در قالب جشنواره عرضه میشود.
مهدی ایزدی افزود: این سبک از جشنوارهها به دلیل آنکه محلی برای معرفی تولیدات کشاورزی، خوراکی و صنایع دستی روستاییان به شمار میرود و آورده اقتصادی هم دارد مورد حمایت سازمان میراث فرهنگی است و بر اساس برنامه ریزیها تعداد این رویدادها در سطح استان رو به افزایش است.به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، وی با بیان اینکه تاکنون ۴۷ جشنواره در مازندران ثبت شده است، گفت: از این تعداد هفت جشنواره نظیر جشنواره گل گاو زبان مربوط به شهرستان رامسر است که در ادامه هم قصد داریم جشنواره ازگیل را هم ثبت کنیم.
ایزدی با بیان اینکه برگزاری جشنوارهها بویژه در روستاها انگیزه ای برای تولید و اشتغالزایی هستند، افزود: امروزه گردشگران بیشتر تمایل به طبیعت گردی و روستا گردی دارند........................ .............. ... کدF102
در شبکههای اجتماعی به ما بپیوندید:
تلگرام: https://t.me/kajpress00
اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00