پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

رئیس شورای تامین دام کشور خبرداد:

حذف ارز ترجیحی باعث ایجاد بازار رقابتی دام زنده و گوشت قرمز می‌شود

F_131.jpg

کاج پرس: 2/3/1401

رییس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی باعث بازار رقابتی دام زنده و گوشت قرمز می‌شود، گفت: در پی این اقدام دولت، نرخ دام زنده و گوشت قرمز در فرایند عرضه و تقاضا واقعی خواهد شد.

«منصور پوریان» در گفت‌وگویی درباره وضعیت بازار دام زنده و گوشت قرمز اظهار کرد: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اعلام قیمت جدید برای نهاده‌های دامی بازار دچار شوک موقتی شد اما طی روزهای گذشته قیمت‌ها در فرایند عرضه و تقاضا به شرایط عادی بازگشت.

وی با توجه به مازاد جمعیت دامی کشور، ادامه داد: مشکل جدی خشکسالی و کم‌آبی، فراگیری افزایش عرضه دام زنده و گوشت قرمز در کشور است و در حالی تولیدکنندگان با مشکل تامین آب و علوفه روبرو هستند.

رییس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه گوشت قرمز به سه شکل با قیمت‌های متفاوت در کشور عرضه می‌شود، گفت: گوشت بسته‌بندی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای (گوشت در بسته‌بندی‌های لوکس)، قصابی‌ها (عرضه لاشه) و گوشت‌های وارداتی با نرخ‌های تنظیم بازاری است تا اقشار مختلف مردم بتوانند از این محصول بهره‌مند شوند.

پوریان افزود: در پی اصلاح سیاست ارز ترجیحی تولیدکنندگان انتظار داشتند علاوه بر تامین نهاده‌های موردنیاز برای یک تا دو ماه اخیر، رفع ممنوعیت صادرات دام زنده، نقدینگی موردنیاز صنعت دام و طیور تامین شود، اما به دلیل وقفه در این موضوع بازار دچار شوک شد؛ همین امر باعث شده قیمت گوشت قرمز موقتی در بازار افزایش یابد که به نظر می‌رسد قیمت‌ها به‌زودی در فرایند عرضه و تقاضا واقعی و کاهش خواهد یافت.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، وی اضافه کرد: شرایط فعلی نشان می‌دهد که بازار کشش عرضه گوشت قرمز با قیمت‌های ۲۰۰ هزار تومان را ندارد و ادامه این روند توسط برخی سودجوها باعث کاهش مجدد مصرف گوشت قرمز از سبد خانوار ایرانی خواهد شد.

رییس شورای تامین دام کشور تاکید کرد: در صورت تامین نقدینگی صنعت دام و طیور، رفع ممنوعیت صادرات دام زنده و یا حذف عوارض گمرکی و تامین نهاده‌های در یک تا دو ماه تولیدکنندگان، بازار این محصول رقابتی خواهد شد و تولیدکنندگان می‌توانند به حیات خود ادامه دهند.....…… …... .... کدF131

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .