پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

فضا سازی رسانه ای در خصوص محصولات تراریخته

F_143.jpg

کاج پرس: 3/3/1401

معاون فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک گفت: سالانه ۱۹۰ میلیون هکتار محصولات تراریخته کشت می‌شود که حدود صدها میلیون تن غذا تولید شده است و مردم مصرف کرده اند.

آقای دکتر علی ملبوبی، معاون فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک در برنامه رادیو گفتگو در خصوص محصولات تراریخته گفت: در حال حاضر ۳۸ سال از اولین صدور مجوز تراریخته می‌گذرد و ۲۶ سال است که در سطح وسیع تجاری شده است و سالانه ۱۹۰ میلیون هکتار محصولات تراریخته کشت می‌شود که حدود صدها میلیون تن غذا تولید شده است و مردم مصرف کرده اند و خود کشور ما هم سالانه ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن واردات تراریخته دارد و تا الان مردم مصرف می‌کردند حالا مردم می‌گویند که چرا به ما نگفته اند و باید می‌گفتند و ما هم از این جهت معترض هستیم و باید از اول می‌گفتند ولی تا حالا برای کسی مشکلی پیش نیامده است و هیچ گزارش مرگ و میر یا حساسیتی پیش نیامده است و به محض اینکه احساس خطری در مورد سلامت بشود فراخوان از بازار می‌شود و من خودم یک مورد سراغ دارم، یک نخود فرنگی در استرالیا وارد بازار شده بود که در بعضی افراد ایجاد حساسیت کرده است و از بازار حذف شد و آنهایی که در بازار وجود دارند سالم هستند و اگر چهل سال پیش این بحث‌ها را می‌کردیم جا داشت ولی الان ۳۸ سال است که اولین مجوز صادر شده است. اروپا ۱۷۰ محصول را مجوز داده است و می‌گویند در اروپا ممنوع است. چه کسی می‌گویید؟ بعضی در کشورشان تولید هم می‌کنند.

ملبوبی در مورد تغییر قیمت محصولات اساسی کشاورزی و هدفمندی یارانه‌ها گفت: چهار کالای اساسی تغییر قیمت می‌دهد روغن، مرغ، تخم مرغ، لبنیات و همه اینها متکی به واردات تراریخته هستند، روغن ۸۵ درصد واردات داریم و آن‌هایی که از اوکراین و روسیه وارد می‌کردیم تراریخته نبودند که حالا قطع شده است و بقیه آن چه که وارد می‌کنیم تراریخته هستند و مرغ، تخم مرغ، گوشت و لبنیات هم وابسته به نهاده‌های وارداتی هستند و یکی از عمده‌ترین نهاده‌های وارداتی نهاده‌های کشاورزی تراریخته هستند مانند سویا و ذرت که اینها را به عنوان نهاده وارد می‌کنیم و به خوراک دام می‌رسانیم.

به گزارش کاج پرس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، معاون فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک در ادامه گفت: کشور تا حالا برای واردات این کالاها ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌داد و آنها را وارد می‌کرد یعنی دولت ۸۵ درصد یارانه برای محصولات تراریخته می‌داد و اگر بخش کوچکی را صرف پژوهش و تولید داخل می‌کردیم چه اشکالی داشت؟ که امروز آنقدر وابسته به قیمت ارز نباشیم و حالا قیمت تقریباً دو برابر شده است و تازه هنوز یارانه کمی کم شده است یعنی ۸۵ درصد یارانه می‌دادیم حالا ۵۰ درصد می‌شود، مافیا نمی‌خواهند یارانه‌ها را از دست بدهند و به هر شکلی وارد رسانه‌ها می‌شوند و متاسفانه مطالبی که اکثراً کذب هستند را سعی می‌کند به عنوان حقیقت و آگاهی بخشی نشان دهد و ذهن مردم را مغشوش کنند و خلاصه صحبت ما این است که آنهایی که مجوز می‌گیرند مسلماً سالم هستند و نگرانی ندارد انشاالله تولید داخل ما رونق بگیرد و این جو سازی‌ها موثر نباشد................... .......…… …....... کدF143

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .