پنجشنبه, ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

اختراعی که راه صادرات محصولات کشاورزی را درکشور هموار می‌کند

G_161.jpg

کاج پرس: 1/04/1401

یک بانوی محقق ایرانی از عصاره گیاه بومادران و پونه سمی تولید کرده که علاوه بر مبارزه با آفت شته در تغذیه گیاه هم موثر است.

سیده زهرا احمدی دانشجوی علوم باغبانی دا نشکده کشاورزی لرستان می‌گوید با تولید این سم ارگانیک توانسته است با یک تیر چند نشان را بزند. این سم حاوی مواد معدنی و پروتئین است و علاوه بر مبارزه با آفت شته در تغذیه گیاه هم موثر است.

به گفته این بانوی محقق، این سم ارگانیک دارای سه ویژگی است نخست اینکه اثر تغذیه‌ای دارد وگیاه از آن تغذیه می‌کند دوم اینکه آفت را از مزرعه دور می‌کند سوم اینکه آفت به این سم نمی‌تواند مقاوم بشود چرا که سم از چندین ماده موثره تشکیل شده نه یک ماده موثره که آفت به آن مقاومت پیدا کند.

شته یکی از موذی‌ترین آفت گیاهان ودرختان است که بافت‌های جوان گیاه روسوراخ می‌کندو مواد مغذی وقند گیاه را می‌مکد.

این بانوی پژوهشگری دلفانی که سرپرست خانوار و از مدد جویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) است می‌گوید با توجه به اینکه این محصول گیاهی ضدشته، نمونه و مشابه ایرانی و خارجی ندارد در سازمان ثبت واسناد و املاک کشور ثبت شده است.

این بانوی محقق می‌افزاید این دستاورد همچنان در مرحله آزمایشی قراردارد و اگر بخواهد تولید انبوه داشته باشیم نیاز به ۲ میلیارد تومان سرمایه دارد و ظرفیت تولید نزدیک به ۵۰ تن سم است.

به گزارش کاج پرس به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، با تجاری سازی این محصول علاوه بر مبارزه با آفت شته یکی از مشکلات اصلی سد راه صادرات محصولات کشاورزی رفع می‌شود چرا که باقی ماندن سموم در محصولات کشاورزی یکی از موانع صادرات وباز پس فرستادن محصولات بود، اما این سم به علت اینکه بر پایه گیاهان دارویی تولید شده است بقایای سموم شیمیایی درمحصولات را حل می‌کند.

این بانوی محقق هم ا کنون روی آفت پسیل که از آفت‌های مختص پسته و مرکبات است بر پایه گیاهان دارویی تحقیق می‌کند.................. .......... ..... .... ... کد161 G

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .