جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت:

۳۰ درصد اراضی آبی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است

G_203.jpg

کاج پرس: 6/04/1401

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: تاکنون بیش از ۲.۵ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به انواع سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده‌اند که حدود ۳۰ درصد از اراضی آبی را شامل می‌شود.

فریبرز عباسی در حاشیه بازدید از یک مجتمع کشت و صنعت در شهرستان خداآفرین در گفتگو با خبرنگاران افزود: رویکرد اصلی ما در توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، توسعه روش‌های با بهره وری بالا است.

وی گفت: به دلیل اینکه این روش‌ها بیشترین راندمان آبیاری را داخل مزرعه دارند و در صورتی‌که خوب بهره‌برداری شود می‌توانند بالای ۹۵ درصد بهره وری آبیاری، در داخل مزرعه داشته باشند به همین دلیل ما بیشترین حمایت و کمکهای بلاعوض دولتی را از همین روش‌ها انجام می‌دهیم. وی ادامه داد: روش دیگری که از تسهیلات خوب دولتی برخوردار است و جزو روش‌های با بهره وری بالاست که برای بعضی از مناطق کاربرد دارد ماشین‌های آبیاری مثل لینیرها و سنترپیوت‌ها هستند.

عباسی بیان کرد: ما خوشبختانه در حوزه سامانه‌های نوین آبیاری به رغم اینکه یک تکنولوژی جدید و وارداتی بوده، الآن به یک درجه‌ای رسیدیم که خدمات فنی، مهندسی را در این حوزه به کشورهای همسایه و خارج از کشور صادر می‌کنیم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: تا یکی دو سال پیش ۹۵ درصد از لوازم و تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری تولید داخل بود و حدود ۵ درصد واردات داشتیم که خوشبختانه در دو سال اخیر با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی ما آن ۵ درصد را هم که به طور عمده شامل ۳ قطعه اصلی مثل دستگاه‌های فیلتراسیون، قطره‌چکان‌های پی سی، الکتروگیربکس‌ها در ماشین‌های آبیاری بود، با کمک صنعت‌گران داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تولید داخل کردیم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: بهره برداری کامل از پایاب سد خداآفرین در بخشهایی که تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است منوط به تأمین آب از طرف شرکت آب منطقه‌ای و وزارت نیرو می‌باشد.

فریبرز عباسی در حاشیه بازدید از از کانال پایاب سد خدآفرین با بیان اینکه خوشبختانه تا کنون حدود ۹۸ درصد از پروژه‌های رودخانه‌های مرزی در استان آذربایجان شرقی به وسعت ۱۸ هزار و ۷۴۰ هکتار پیشرفت داشته است، گفت: آنچه که مربوط به حوزه وزارت جهادکشاورزی می‌شود که یکی دو قطعه در حوزه کشاورزی مانده و به بهره‌برداری نرسیده است که یکی از آنها به سطح دو هزار و ۴۰۰ هکتار پروژه یکانات است که حدود هزار و ۴۰۰ هکتار آن در دو هفته آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و اقدامات لازم برای تکمیل و به بهره‌برداری از حدود یکهزار هکتار باقی مانده هم تا سه یا چهار ماه انجام می‌شود.

وی افزود: در سایر اراضی و نواحی به ‌خصوص نواحی پایاب سد خداآفرین هم ما بخش اعظم کارمان را انجام دادیم و به بهره‌برداری رسیده و منتظر تأمین آب از طرف شرکت آب منطقه‌ای و وزارت نیرو هستیم که با جلسات مشترکی که با آنها خواهیم داشت این موضوع را پیگیری می‌کنیم که هر چه زودتر آب وارد کانال خداآفرین بشود که سایر اراضی که به بهره‌برداری نرسیده در این زمان ممکن به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: اگر همکاران وزارت نیرو منابع آب جدیدی هم تخصیص بدهند در آینده امکان تجهیز شبکه‌های فرعی از طرف وزارت جهادکشاورزی وجود خواهد بود و برنامه‌ریزی لازم برای اجرای شبکه‌های فرعی آن اراضی هم انجام می‌شود.

عباسی با اشاره به اینکه حقابه اراضی توسعه داده‌ شده از قبل پیش‌بینی‌شده است و به‌ صورت مطمئن تأمین‌شده است، گفت: یکی از دلایلی که در بعضی نواحی سطح بعضی اراضی آن طور که باید توسعه داده نشده است به خاطر همین عدم اطمینان از تأمین آب این اراضی است.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در سفر خود به آذربایجان شرقی از پروژه‌های آب و خاک این استان در شهرستانهای شبستر، مرند، جلفا و خداآفرین بازدید کرد...... ..... ... ................. کد202 G

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .