پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

صادرات و واردات همزمان برای حل مشکل دام ها؛

وضعیت عجیب بازار گوشت با راهکاری عجیب تر!

G_214.jpg

کاج پرس: 7/04/1401

رئیس شورای تامین دام کشور صادرات دام به دلیل مازاد بودن گوشت در بازار را ضروری دانست و همزمان پیشنهاد داد که برای تامین گوشت مورد نیاز کشور، واردات انجام شود.

منصور پوریان در گفتگویی اعلام کرد: وضعیت فعلی بازار دام و گوشت کشور را درگیر بحران توصیف کرد و صادرات و واردات همزمان را راهکاری برای رفع مشکلات دانست.

رئیس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه صنعت دام معمولاً در نیمه اول هر سال با مشکل کاهش تقاضا مواجه می‌شود، اظهار داشت: تولیدکنندگان و کاسبان هم اکنون با بی رونقی بازار مواجه اند که یک دلیل آن، کاهش توان خرید مصرف کنندگان است.

وی افزود: از طرف دیگر، قیمت پایین دام و بالا رفتن هزینه‌ها دامداران را با مشکل مواجه کرده و از همین رو قرار بر این شد بخشی از این دام صادر شود و برای نیاز داخلی در صورت صلاحدید می‌شود واردات انجام داد.

پوریان گفت: مجوز واردات قبلا به میزان ۱۰ هزار تن گوشت گوسفندی صادر شده، ولی چون بازار نیاز به گوشت ندارد و الان با مازاد گوشت روبرو هستیم، در نتیجه بخشی از این دام می‌تواند صادر شود.

وی ادامه داد: گوشت در بازار با تقاضای مردم رو به رو نیست بنابراین عرضه گوشت تا ۱۱ برابر تقاضا افزایش یافته است.

به گفته رئیس شورای تامین دام کشور، قرار است از استان‌هایی که دامداری‌ها در آن‌ها در شرایط اضطرار قرار دارند، گوشت صادر شود.

پوریان با بیان اینکه موضوع واردات نیز ساده نیست، افزود: شرایط عادی نیست و وقتی دام ضعیف است و ضریب گوشتی آن کاهش یافته، بازار داخلی این دام را دریافت نمی‌کند.

وی با اشاره به مشکل کم آبی کشور اظهار داشت: در استان‌های ایلام و خوزستان آب خریداری می‌شود و بخشی از دام ماده امکان تولید مثل را از دست داده است و از همین رو قرار است بخشی از صادرات از استان‌های در حالت اضطرار صورت گیرد.

پوریان با بیان این که هزینه‌های پروار افزایش یافته است، شرایط حدود ۲ میلیون دام سبک در حوزه کرخه و دشت عباس خوزستان را به دلیل نداشتن مرتع و آب کافی بحرانی خواند و گفت حدود دو میلیون راس دام صادر خواهد شد.

رئیس شورای تامین دام کشور تاکید کرد که صادرات دام باید در نیمه اول سال صورت گیرد، چون خشکسالی و گرما در این نیمه اتفاق می‌افتد. وی با اشاره به دوره زاد و ولد دام در نیمه دوم سال، گفت: تا پایان برج شش باید صادرات دام اتفاق بیافتد.

به گزارش کاج پرس به نقل از صدا و سیما‏، پیش از این نیز اظهارات مشابه مدیرعامل اتحادیه دامداران مبنی بر لزوم آزاد شدن صادرات دام مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود.

مجتبی عالی در یک گفتگوی تلویزیونی تصریح کرد: صادرات دام باید هرچه زودتر آزاد شود تا دامداران نفس بکشند و دام‌های مازاد خارج شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا با این اقدام، قیمت گوشت افزایش نمی‌یابد، اظهار داشت: راه دیگری نداریم؛ ما صادر می‌کنیم، دولت هم فکری به حال مصرف کننده بکند و برود گوشت وارد کند.......... ... ....... کد214 G

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .