پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

انتقاد رئیس شورای هماهنگی تشکل‌های کشاورزی خوزستان از کمبود سوخت

G_263.jpg

کاج پرس: 12/04/1401

رئیس شورای هماهنگی تشکل‌های کشاورزی خوزستان از آنچه که کمبود و ناکافی بودن سهمیه سوخت (گازوییل) برای ماشین آلات کشاورزی برای شروع کشت تابستانه در استان نامید انتقاد کرد.

مسعود اسدی در گفت‌وگویی اظهار داشت: وضعیت سوخت کشاورزان خوزستان مناسب نیست و برخی کشاورزان برای سوخت تراکتورهای خود، گازوییل را به سختی از بازار آزاد تهیه می‌کنند.

وی گفت: روند تامین سوخت کشاورزان در ۲ سال اخیر سخت شده و در فصل کشت تابستانه امسال سخت تر شده است.

اسدی ادامه داد: در حالی که کشت تابستانه تنها در حوضه کرخه ممنوع اعلام شده ولی در سایر حوضه‌های آبی به غیر از شلتوک، بقیه کشت‌ها مجاز اعلام شده بنابراین کشاورز نیازمند سوخت برای شروع کشت است.

وی گفت: مراجعه و شکایت‌ کشاورزان به فرمانداری ها، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و مجامع صنفی کشاورزی نشان از آن دارد که اگر در چند روز آینده مشکل سوخت کشاورزان خوزستان حل نشود احتمال توقف کامل کشت تابستانه وجود دارد.

رییس شورای هماهنگی تشکل‌های کشاورزی خوزستان به کشاورزان اطمینان داد درخواست‌های صنفی آنان از مجاری قانونی پیگیری خواهد شد. وی گفت: در ۲۴ اردیبهشت اردیبهشت امسال یعنی پیش از شروع کشت تابستانه، شورای کشاورزی خوزستان با پیگیری صنف کشاورزان و جهاد کشاورزی بر اساس بند یک مصوبات شورای کشاورزی مقرر کرد شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خوزستان، سهمیه سوخت بخش کشاورزی را بر اساس اعلام نیاز سازمان جهاد کشاورزی تخصیص و تامین کند ولی تاکنون سهمیه سوخت کشاورزان افزایش نیافته است.

اسدی از استانداری خوزستان و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خوزستان خواست موضوع تامین و افزایش سهمیه سوخت کشاورزان استان را پیگیری کنند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خوزستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت:سهمیه امسال سوخت کشاورزان خوزستانی ۲۰۵ میلیون لیتر تعیین شده که از طریق سامانه و براساس سطح زیرکشت به سازمان جهاد کشاورزی تحویل داده شده است.

نعمت‌اله نجفی افزود: سهمیه سوخت و سطح زیرکشت بر اساس مصوبه شورای کشاورزی استان خوزستان مشخص و در سامانه وزارت نفت وارد و بر این اساس سوخت تخصیص یافته است.

وی گفت: هرگونه تغییر و افزایش سهمیه سوخت کشاورزان خوزستان منوط به موافقت وزارت نفت و شرکت متبوع و سپس تخصیص سهمیه جدید است. نجفی ادامه داد: تخصیص سهمیه سوخت وفق مصوبه شورای کشاورزی خوزستان بوده است و شرکت متبوع مرتکب تخلف یا کاهش سهمیه نشده است.

سازمان جهادکشاورزی خوزستان برای کشت تابستانه امسال ممنوعیت کشت شلتوک در همه حوضه‌ها و الگوی کشت محصولات کم آب بر را برای عبور از کم آبی تعریف کرده است.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، کشت تابستانه در حوضه رودخانه کرخه واقع در غرب خوزستان به دلیل وضعیت بحرانی ذخایر آب سد کرخه، به طور کامل ممنوع شده است................. .... ..... کد262 G

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .