سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

سازمان شيلات ايران برآورد اوليه خسارات سيل به بخش آبزي‌پروري را بيش از ۷۳۴ ميليارد تومان اعلام كرد

I_-37.jpg

کاج پرس: 23/05/1401

.مدير كل دفتر برنامه‌ريزي و بودجه سازمان شيلات ايران در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: بر اثر سيل اخير ۱۲ استان كشور دچار خسارت شدد و براساس برآورد اوليه بيش از ۷۸۰۰ تن ماهي از بين رفته است و بررسي‌ها براي ميزان دقيق خسارت وارده به واحدهاي آبزي‌پروري ادامه دارد.

رجبعلي قربان‌زاده افزود: سيل هم به محصول و هم به تاسيسات و ابنيه واحدهاي آبزي‌پروري آسيب زده و برخي از واحدهاي پرورش ماهيان سردآبي تقريبا تمام توليدات خود را از دست داده‌اند.

وي با بيان اين كه برآورد اوليه نشان مي‌دهد بر اثر جاري شدن سيل و خسارت وارده به محصول (پرواري و غيرپرواري) حدود ۶۸۵ ميليارد تومان و خسارت وارده به تاسيسات و ابنيه حدود ۵۰ ميليارد تومان است، گفت: بيشترين خسارت به استان چهارمحال و بختياري با برآورد ۲۳۰۲ تن تلفات محصول، استان كهگيلويه و بويراحمد با برآورد ۲۱۹۵ تن تلفات محصول و استان لرستان با برآورد ۱۵۰۶ تن تلفات محصول مي‌باشد.

قربان‌زاده ادامه داد: بيشترين تلفات ناشي از سيل به محصولات مربوط به ماهيان سردآبي (قزل آلا) وارد شده است.

وي تصريح كرد: مزارع ماهيان سردآبي براي دستيابي به آب شيرين در كنار رودخانه احداث مي‌شوند و از اين رو بيشترين خسارت سيل مربوط به توليدات اين مزارع است، ضمن آن كه برخي از اين مزارع در مسير رودخانه‌ها و بدون مجوز سازمان شيلات احداث شده‌اند.

مديركل دفتر برنامه‌ريزي و بودجه سازمان شيلات ايران در همين حال اضافه كرد: بيش از ۵۰ درصد خسارات به علت حجم زياد بارندگي و سيلاب‌‌هاي لحظه‌اي در مسير رودخانه‌ها بوده كه در ۵۰ سال اخير بي‌سابقه است.

وي اذعان داشت: توصيه ما اين است كه سرمايه‌گذاران در ساخت مزارع و سايت‌هاي پرورش آبزيان، نكات حفاظتي و امنيتي را رعايت كنند تا در حوادث غيرمترقبه ميزان خسارات به محصول و تاسيسات كاهش يابد.

قربانزاده در همين حال، بيمه كردن مزارع آبزي‌پروري را ضروري خواند و اظهار داشت: حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد مزارع آبزي‌پروري آسيب ديده در كشور تحت پوشش صندوق بيمه كشاورزي نبودند.

وي درباره حمايت از توليدكنندگان خسارت ديده نيز گفت: سازمان شيلات ايران در تلاش براي استمهال وام توليدكنندگان آسيب ديده از سيل و اخذ تسهيلات سرمايه در گردش ارزان‌قيمت و كمك‌هاي بلاعوض براي آنان است تا بتوانند مزارع‌شان را احيا و به چرخه توليد بازگردند.

به گزارش کاج پرس به نقل از روابط عمومي سازمان شيلات ايران، مديركل دفتر برنامه‌ريزي و بودجه سازمان شيلات ايران افزود: كمك‌هاي بلاعوض نياز به مصوبه دولت دارد و ما پيشنهادات خود را براي كمك‌هاي بلاعوض به وزير جهاد كشاورزي و دفتر مديريت بحران وزارتخانه ارايه داده‌ايم...... .............. .......... -کد 37 I

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .