سه شنبه, ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

حمایت جدی برای تداوم طرح جهش کشت دیم

حمایت جدی برای تداوم طرح جهش کشت دیم

چهارشنبه 23/12/1401                10:05

کشاورزی آینده جهان:

در ادامه نشست خبرنگاران با مرکز روابط عمومی، دکتر سید مصطفی هاشمی معاون ستاد اجرایی کشت دیم ریاست جمهوری با تشریح اهداف کشت دیم که مورد حمایت جدی مقام رهبری نیز می باشد گفت: حسب نظر موافق و تاکید ایشان، موضوع تعریف ساختاری تشکیلاتی در تهران و سراسر ایران را در دستور کار قرار دادیم و تشکیل این ستادها در سطح استان ها و شهرستان ها با ریاست روسای سازمان جهادکشاورزی و روسای سازمان های شهرستان را به مرحله اجرایی رساندیم.

وی افزود: ایجاد این ستادها با همکاری و همراهی جهادکشاورزی به خوبی انجام شد. این ستاد در مرکز، با همکاری جهادگران جهادنصر و شورای جهادگران و امکانات آنان ابتدا در 6 استان اجرایی شد که مقرر شده است در سال 1402 به 22 استان کشور ارتقا یابد.

سیدهاشمی گفت: بعد از تشکیل ساختار، اراضی دیم تعریف و با توجه به استطاعت مالی و وضعیت کشاورزان دیم کار موضوع بیمه کردن فعالیت تولیدی آنان با حمایت 50 هزار تومان برای هر هکتار از سوی ستاد ما و 50 هزار تومان از سوی وزارت جهادکشاورزی، جمعا 100 هزار تومان برای کمک به بیمه گذاری اراضی دنبال شد و از آنجا که بیمه کشاورزی یک نظام منظم و دیجیتالی ثبت و ضبط زمین های بیمه شده را دارد می توان گفت در کل زمین های دیم 87 درصد بیمه شده اند؛ فقط 12 درصد آنها به خاطر اظهارات غیر دقیق کشاورز به دلایلی بیمه نیست و این یک موفقیت بی نظیر به شمار می رود.

دکتر سیدهاشمی گفت: حسب پیگیری های مجدانه رهبری این کار تا مرحله نهایی و طی 5 سال آینده از سوی ما و در ستاد اجرایی کشت دیم دنبال می شود و همکاری با جهادکشاورزی در سراسر کشور ادامه دارد.

در ادامه این نشست، مهندس مهاجر با تجزیه و تحلیل وضعیت اقلیم کشور و شرایط زمین های دیم و با تاکید بر این واقعیت که بعضی زمین های زراعی دیم ما در معرض خشکسالی و بارش کمتر از 250 میلی متر متوسط سالانه قرار دارند یادآور شد: در چنین اراضی دیمی فعالیت زراعی برای گندم و حبوبات و سایر اقلام دیم کاری ممکن است جنبه اقتصادی خود را از دست بدهد، لذا ما موضوع علوفه مرتعی را طبق اصول علمی و بذر مناسب برای مراتع دنبال می کنیم.

مهندس مهاجر باارائه آمار و ارقام به اراضی مناسب کشت به تفکیک در زمین های آبی و دیم اشاره و بر بحث حمایت از کشاورزان دیم کار که بعضا از تمکن مالی مناسبی برخوردار نیستند در چارچوب جهش کشت دیم تاکید کرد.

وی سپس به معرفی مهندس عزیزکریمی به عنوان دبیر و مجری برنامه کشت دیم و تاثیر مثبت این طرح در اراضی شیب دار و جلوگیری از فرسایش خاک و کاهش سیل و روان آب ها که به کشاورزی آسیب وارد می کند پرداخت و گفت: این طرح که هم اکنون در 4 میلیون و 200 هزار هکتار اجرا می شود به سطح 6 هزار هکتار طی سال های آینده گسترش می یابد.

معاون زراعت به سه شاخص عمده جهش تولید در اراضی دیم اشاره کرد و گفت: بهره گیری مطلوب از آب سبز و کاهش فرسایش خاک و سیل های ویرانگر، افزایش عملکرد در واحد سطح با بهره گیری از دانش روز، کمک به افزایش درآمد کشاورزان دیم کار، تقویت زیرساخت های مکانیزاسیون برای تحقق اهداف جهش تولید دیم، کمک به روند خوداتکایی در محصولات راهبردی و افزایش تولید غلات و حبوبات و نهایتا گسترش کشت گیاهان دارویی با کمک ستاد اجرایی کشت دیم از جمله اهداف عمده این طرح است.

مهندس مهاجر در پایان از زحمات، توجهات و پیگیری های مسئولانه دکتر سید مصطفی سید هاشمی و همکارانش به خاطر مجموعه تسهیلات تخصیصی برای این طرح، همچنین طرح ها و برنامه های حمایتی ستاد کشت دیم قدردانی و تشکر کرد.

گفتنی است در این مصاحبه، موضوع ردیف های بودجه و کمک های بلاعوض ستاد کشت دیم در سال های گذشته و در سال 1402 مورد بحث دکتر سیدهاشمی قرار گرفت و ایشان یادآور شد: 11 محصول در طرح جهش کشت دیم از جمله گیاهان دارویی مورد توجه قرار گرفته است که به طور نمونه 800 میلیارد تومان از محل تبصره ماده 16 قانون بودجه سال 1402 برای ایجاد اشتغال اختصاص خواهد یافت.

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .