شنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی

ورامین؛ روند رشد یابنده یکپارچه سازی و تجمیع اراضی برای حفظ کاربری و جلوگیری از خرد شدن زمین های کشاورزی

اخبار کشاورزی: ورامین؛ روند رشد یابنده یکپارچه سازی و تجمیع اراضی برای جلوگیری از خرد شدن اراضی

 

پنج شنبه 27 مهر

کشاورزی آینده جهان - فرانک مسعودی

روز چهارشنبۀ 26 مهر، فرصتی دست داد تا به دعوت سازمان امور اراضی کشور، بازدیدی از طرح های ابن سازمان در منطقه ورامین، که به دلیل رواج کشاورزی در اطراف و سطح شهر آن، قطب کشاورزی استان تهران و بلکه کشور خوانده می شود، داشته باشیم.

در این بازدید که با همراهی دکتر سید شهاب سید محسنی مدیرکل دفتر ترویج، روابط‌عمومی و امور بین الملل سازمان امور اراضی کشور و سرکار خانم فدایی، با حسن توجه بسیار ایشان نسبت به تامین آسایش خبرنگاران صورت گرفت، در معیت مهندس یدالله مظاهری مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، مهندس روح الله خضری، مدیرکل دفتر یکپارچگی و بهره وری اراضی، مهندس حسین ابراهیمی، معاون حفظ کاربری و یکپارچه سازی و سید محمود موسوی، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه که بعدا به ما پیوست، ابتدا به «قلعه ایرج» که دژی باستانی مربوط به دوره ساسانی است و در شهرستان ورامین، دهستان بهنام و و در نزدیکی روستای عسگرآباد عباسی (ضلع شمالی بزرگراه ورامین- تهران) جای گرفته‌است رفتیم.

گفتنی است قلعه ایرج به عنوان بزرگترین قلعه خشتی جهان در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۸۳۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، اما در بدو ورود، شاهد فعالیت آزادنه تعدادی از کارگران بودیم که گویا چاه حفر می کردند و البته این امر بر نگرانی از ویرانی این اثر باستانی بی بدیل در دنیا می افزود.

باری، اراضی این منطقه، محصور در قلعه ای چهار گوش به مساحت 1305 هکتار زیر کشت محصولاتی مانند کاهو، کلم، کرفس است و خانه های روستاییان و صاحبان این کشت و کارها نیز کمی دورتر به چشم می خورد.

اخبار کشاورزی: ورامین؛ روند رشد یابنده یکپارچه سازی و تجمیع اراضی برای جلوگیری از خرد شدن اراضی

مدیر امور اراضی استان تهران در این باره گفت: این زمین‌ها از زمان اجرای قانون اصلاحات ارضی در دهه 40 بدون سند مانده بود و مشکلاتی بین کشاورزان و دولت ایجاد کرده بود، کشاورزان مدعی بودند که زمین برای آنها است، اما سندی نداشتند این روند دهه‌ها ادامه داشت تا اینکه اخیرا در نوزدهمین جلسه کمیسیون رفع تداخلات مورخ 26 آذر سال 1401 نحوه اقدام در راستای شیوه نامه اصلاحی ابلاغ شد و پس از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که حق با کشاورزان است و باید سند به نام آنها صادر شود.

در ادامه این بازدید، روح الله خضری برای ما از تعامل با کشاورزان برای تجمیع و یکپارچگی اراضی و فواید این اقدامات سخن گفت و گفت که برخی استان ها مانند لرستان و کرمانشاه در این امر پیشرو هستند و پیشبرد هر چه بیشتر و بهتر این امر بستگی به ترویج و فرهنگ سازی و البته کمک رسانه ها دارد.

وی به مشوق های یارانه ای در پیشبرد این اهداف اشاره کرد و افزود که تاثیر مجموعه اقدامات و اعطای یارانه ها در کاهش هزینه های تولید و افزایش محصول و در نهایت تامین بهتر معیشت کشاورزان موجب همراهی هر چه بیشتر آنان به این فرایند شده و اصولا عملکرد ما متقاضی محور است.

پایان این بازدید یک روزه به خانه و مزرعه بزرگ و آباد آقای بوربور، کشاورز سختکوش و نام آشنای ورامینی ختم شد که با قلبی مهربان و صداقتی به وسعت زمین های زیر کشت کلزایش، به میزبانی سخاوتمندانه ما همت گمارد. وی بدون واهمه از آفتابی که مستقیم بر چهره اش می تابید، برای ما سخن گفت.

گفته می شود آقای بوربور که در حل بسیاری از مشکلات کشاورزان منطقه، مانند بحث آب، خود، صاحب ایده و دارای مسئولیت های متعدد کلیدی است، امین و مشاور دولتمردان وزارت جهاد کشاورزی در تولید برخی غلات و دانه های روغنی کشور در حد بضاعت منطقه نیز هست.

در منزل آقای بوربور و پس از صرف ناهار، در جمعی صمیمانه به مثابه نشست های شوراهای روستایی، یکی از کشاورزان میهمان در مورد پایین بودن میزان قیمت خرید تضمینی سال جاری و عدم پرداخت مابه التفاوت پول گندم تا آن روز سخن گفت و حتی به گلایه اظهار داشت که «ما حاضریم به دولت وام بدهیم» و در واقع منظورش این بود که کشاورزان در گردونه ای وارونه، به دولت وام می دهند!

 

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .