پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

تحلیل کشاورزی

 

باز هم آمارها و قیمت های نه چندان دقیق که وزیر را به اشتباه می اندازد!

باز هم آمارها و قیمت های نه چندان دقیق که وزیر را به اشتباه می اندازد!

شنبه 13 اسفند 1401   10:34

کشاورزی آینده جهان - منصور انصاری

آخرین روز هفته گذشته یعنی یازدهم اسفندماه، یکی از معاونان وزیر جهاد کشاورزی، چشم در چشم مردم و از طریق خبرگزاری صدا و سیما به صورت تصویری، آمار و ارقامی در مورد کالاهایی که ایشان آنها را استراتژیک نامید، ارائه داد که احتمالا همه اش درست و دقیق است! و بر آن بود که نگرانی مردم در مورد کمبود احتمالی کالاهایی مانند تخم مرغ، روغن، برنج، گوشت مرغ و البته دغدغه ای کوچک در مورد تامین میزان مورد نیاز مصرف گوشت قرمز که آن هم به زودی از طریق واردات به صورت لاشه گرم تامین خواهد شد را برطرف کند؛ وظیفه ای که برای تمامی کشورهای دارای اقتصاد نیمه دولتی و نیمه آزاد متصور است، یعنی ایجاد اعتماد در میان مردم که نگران کمبود مواد غذایی نباشند.

البته ایشان فراموش کرد به استناد گفته اخیر معاونت زراعت بگوید که با سرعت گرفتن واردات پیاز نیز دغدغه گرانی و کمبود آن به زودی برطرف می شود.

به نظر می رسید این معاون وزیر کمی اضطراب داشت و با شتاب زدگی و شاید هم بی اطلاعی و بدون آمادگی قبلی در حاشیه یک گردهمایی یا کنگره و مواردی مشابه مورد پرسش قرار گرفته بود، زیرا به جای «ذخایر استراتژیک» سخن از «کالاهای استراتژیک» گفت که می توان به عنوان یک اشتباه سهوی از ایشان پذیرفت، اما در ادامه اطمینان بخشی به مردم و اعلام ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی از جمله افزایش تولید 100 هزار تن تخم مرغ به عنوان فراوانی نسبت به سال گذشته، به قیمت چند فقره از این کالاها پرداخت و در چارچوب تنظیم بازار گفت: قیمت تخم مرغ شانه ای حدود 44 هزار تومان است که احتمالا منظورش کیلویی 44 هزار تومان بوده است، گوشت مرغ را نیز به قیمت مصوب 62 هزار تومان (یعنی 63 هزار تومان)، میانگین فروش برنج خارجی را 44 هزار تومان و با ابراز یک نگرانی به قول ایشان کوچک در مورد گوشت قرمز آن را به صورت میانگین برای هر کیلو بین 280 تا 300 هزار تومان اعلام کرد!

در این خصوص، هرچند همگان امیدوارند این قیمت ها حداقل تا شب عید و یک ماه از سال آینده به همین صورت که ایشان با صراحت و بدون هیچ قیدی بیان داشت باقی بماند و تناقضی برای مصرف کنندگان در بازار به وجود نیاید، اما تمام علمای اقتصاد، چه درس خوانده و چه درس نخواندۀ تجربی می دانند و البته بارها گفته اند که قیمت ها روی کاغذ و به دلخواه و آرزوی مسئولان دولتی یا دستور آنان تثبیت نمی شوند. (این گزارش تصویری در کانال کاج پرس و در همان روز انتشار یافته و قابل دسترس است.)

این گفته در حالی است که این معاون وزیر در حاشیه اولین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی و شرکت های خدمات کشاورزی در جمع خبرنگاران ضمن گلایه تلویحی از عدم تخصیص ارز به نهاده های دام و طیور توسط بانک مرکزی، در جایگاه یک معاون اقتصادی، موضوع تغییر و افزایش نرخ ارز از4200 تومان به 28 هزار و 500 تومان و در نتیجه افزایش قیمت نهاده ها را مطرح و با صراحت می گوید: نوسانات قیمت ارز در قیمت گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و لبنیات هم تاثیرگذار است و با اشاره به واردات لاشه گرم گوسفندی می گوید: نمی توانیم بگوییم که گوسفند از ارز خارجی استفاده نکند.» و در ادامه بحث خود به دور از واقعیت بازار می گوید: ( هم اکنون) متوسط گوشت لاشه گوسفندی در کشور 250 هزار تومان است.

به عبارت ساده، این معاون وزیر علیرغم تاکید بر نوسانات ارزی که به عنوان یک واقعیت بیرونی عمل می کند و نمی گذارد قیمت هایی که اعلام می شود به همان صورت باقی بماند اما باز هم با صراحت و قاطعیت قیمت ثابت اعلام می کند!

این موضوع وقتی برآمد بیشتری می یابد که واقف هستیم قیمت کالاهای اساسی و پر مصرف مردم در شرایط تحریم های رو به گسترش و محدودیت های ارزی، تابع بلاواسطه از متغیرهایی است که در کنترل وزارت جهاد کشاورزی نیستند، پس اعلام آنها به این صراحت، ثابت ایستادن در یک نقطه و در مقابل، حرکت پر شتاب افزایش قیمت ها خواهد بود که در نتیجه، آنچه پیش می آید نه الزاما توسط یک روزنامه نگار یا اقتصاددان، بلکه حتی توسط یک خانم خانه دار نیز که هر روز برای تهیه مایحتاج به خرید می رود قابل تشخیص خواهد بود!

طبعا یک معاون وزیر که در جایگاه اقتصادی و برنامه ریزی قرار دارد، اگر تجربه داشت به تمهیدات مسئولانه و اطمینان بخش وزارت جهاد کشاورزی در مورد تهیه و تامین کالاهای اساسی آن هم با ارقام قیمتی درست و دقیق اشاره می کرد، اما نه بدون قید و شرط و با تاکید بر این که تا شب عید قیمت ها به همین سیاق ثابت می ماند، و از این منظر بار مسئولیت تورم غیرقابل کنترل ناشی از گرانی نرخ ارز را به گردن وزیر یا وزارت جهاد کشاورزی بیاندازد.

نکته اشتباه دیگری که ایشان در همین مصاحبه بر آن تاکید می کند؛ اعلام تولید یک میلیون و 300 هزار تن خرماست که در ماه مبارک رمضان عرضه می شود؛ موضوعی که در تیتر اصلی و متن این گفتگو با ایرنا در چند جا قید شده و چون این تیتر و متن، نه توسط روابط عمومی و نه دفتر ایشان، تصحیح یا تکذیب نشده، باید پرسید؛ آیا این حجم از خرمای تولیدی کشور فقط در ماه مبارک رمضان عرضه می شود و در واقع، سهم هر نفر روزه دار و غیر آن در این ماه، بالغ بر 16 کیلوگرم است؟ آیا تولیدکنندگان بخش خصوصی این همه خرما را در اختیار دولت قرار می دهند که توزیع کند؟ و آیا تمام آحاد کشور قدرت خرید این محصول را دارند؟

ولی اگر منظور ایشان به عنوان معاون برنامه ریزی اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، (نه همانند آمارهای پیاز و گوسفند زنده که وزیر را به اشتباه انداخت) همان است که در تیتر آمده، یعنی عرضه یک میلیون و 300 هزار تن خرما در ماه رمضان، باید برای جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان و نخل داران تدابیری اتخاذ کند زیرا این حجم خرما در یک ماه جذب نخواهد شد!

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .