شنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

تحلیل کشاورزی

بیانیه 31 تشکل سراسری؛ مبهم و با اهداف پنهانی

تحلیل کشاورزی: بیانیه 31 تشکل سراسری؛ مبهم و با اهداف پنهانی

 

سه شنبه هفتم فروردین 1402

کشاورزی آینده جهان:

گویا به بهانه دفاع از دو مسئول مرتبط به بازرگانی و تنظیم بازار و تبرئه آنان به خاطر صف های طولانی و چند ساعته گوشت قرمز ارزان تنظیم بازاری و در پی انتقادی جهت دار از سوی خبرگزاری تسنیم که به زبان بی زبانی و تلویحا می گفت این دو مسئول خوب عمل کرده اند و باید رئیس دفتر وزیر را مواخذه کرد، بیانیه ای در روزهای پایانی سال گذشته در رسانه های غیر رسمی مجازی انتشار یافت که فضایی مشوه مبنی بر این که وزیر خوب عمل نکرده و به جایش قائم مقام وزیر خوب عمل کرده است و او باید اداره امور کشاورزی را بر عهده بگیرد، در عرصه کشاورزی مملکت ایجاد شد.

پایگاه خبری «کشاورزی آینده جهان» از درج این بیانیه مزین به 31 آرم تشکل های تولیدی و بازرگانی که مداوم ریزش می کرد، به خاطر دوگانگی در متن آن امتناع کرد. اما در راس آرم ها و اسامی این 31 تشکل، آرم «انجمن صنایع خوراک دام و طیور وآبزیان» خودنمایی می کرد و در ذیل بیانیه نیز برخلاف عرف حرکت های جمعی، یک شماره تلفن درج شده بود.

تاریخ ذیل بیانیه 24 اسفند ماه یعنی 5 روز قبل از پایان سال بود و در ابتدا با تاکید بر امنیت غذایی و تامین بخش عمده ای از این امنیت در حوزه مواد پروتئینی، موضوع وجود انحصار در واردات را به صورت مبهم و نامشخص مورد نقد قرار داده که رقابتی در آن نیست و واردات آنچه به مواد پروتئینی مرتبط می شود انحصاری است.

این بیانیه نگفته است که انحصاری بودن واردات مواد پروتئینی به کدام یک از معاونان وزیر که مسئولیت تایید واردات را بر عهده دارد مربوط می شود؟

بیانیه در پاراگراف دوم با ذکر مصیبت طولانی در مورد تحریم های ظالمانه، تنش های منطقه و کمبودهای ارزی، پس از وزیر از دو معاون وزیر و به ویژه و علی الخصوص قائم مقام وزیر در امور تجارت و تنظیم بازار که با تبحر در امر تجارت و پیگیری های ویژه، احتمالا فراتر و خارج از وظایف محوله، منجر به تحقق شعار دولت محترم مبنی بر ایجاد فضای رقابتی و تنوع بخشی در محصولات گردیده است و این عرصه رقابتی و تنوع بخشی بدون نگاه حذفی و یا انتخابی (درست بر خلاف پاراگراف اول که می گوید موضوع عدم انحصار در واردات هیچگاه به معنی واقعی عملیاتی نگردیده است)، یاد کرده و با ذکر آیه ای از جانب این 31 تشکل، فرض مسلم دانسته تا از زحمات مسئولین ذیربط نامبرده قدردانی نماید.

مشخص نیست تاکید غیرمتعارف تنظیم کننده این اطلاعیه بر تبحر، خلاقیت و ابتکار عمل قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی حاوی چه پیامی است و برای جلب نظر کدام بخش از جناح های سیاسی حامی ایشان تنظیم شده و انتشار یافته است؟

اگر معاون یا قائم مقامی، وظیفه خود را به درستی و خوبی انجام داده است باید مورد حمایت و تشویق و تحسین وزیر قرار بگیرد نه تشکل های بخش خصوصی، آن هم فقط تشکل های بازرگانی و تجاری که احتمالا در فضای رقابتی ایجاد شده ذینفع هستند، بلکه تشکل های تولید کننده داخلی با درج آرم آنها نه امضای جداگانه و مستقلانه هر کدام!

شتاب زدگی تنظیم کنندگان تا حدی بوده است که تعدادی از این تشکل های بی اطلاع از همه چیز، خواستار حذف آرم خود شدند و گویا در انتها فقط آرم 21 تشکل حامی قائم مقام وزیر باقی مانده است.

البته بعضی ها بر این باورند که بخش کشاورزی پارکینگ جناح های سیاسی است و تشکل های کشاورزی و کشاورزان هویت مستقلی از خود ندارند، وگرنه چه معنی دارد که تشکل های تولیدی و بازرگانی، به جای مردم و نهادهای مردمی و صنوفی که هر روز به دلیل عدم قدرت خرید و حقوق های ناچیز بازنشستگی تظاهرات خیابانی می کنند از مسئولان و دست اندرکاران بازرگانی وزارتخانه قدردانی کنند؟!

احتمالا گزارش صف های طولانی مردم برای گوشت های قرمز تنظیم بازاری، به دست تنظیم کنندگان بیانیه تقدیر و تشکر و سپاسگزاری نرسیده است یا ایجاد این صف های طولانی، هر چند در ابتدا، ربطی به شرح وظایف این مسئولان بازرگانی و تنظیم بازار نداشته است!

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .