جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

 

تنظیم بازار با فراوانی کالا، نه با قیمت های دستوری

تنظیم بازار با فراوانی کالا، نه با قیمت های دستوری

 

سه شنبه سوم خرداد 1401                                   08:07

کاج پرس:

اگر بخواهیم صادقانه، علم باورانه و بر اساس تجربه های کسب شده از آنچه انجام داده ایم و بدون تکبر که «من دولتم هر کاری بکنم و هر چه بگویم درست است»، در این مسیر سنگلاخی و دشواری که پیش آمده خود را اصلاح کنیم، باید گفت آزمون اعلام قیمت موسوم به دستوری از سوی دولت، چه آن موقع که هنوز ارز ترجیحی 4200 تومانی حاکم بود و چه حالا که دولت یکباره و شتاب زده سقف قیمت چند قلم کالا از جمله مرغ، تخم مرغ، شیر، لبنیات و روغن را اعلام کرد، اشتباه بود.

اگر باور داریم که ارز 4200 تومانی را به عنوان یک غده سرطانی بدخیم از پیکره اقتصاد کشور حذف کرده ایم، می بایست شرایط جدید به وجود آمده را با تاکید بر نقش بیشتر بازار و محوریت عرضه فراوان کالا و نه قیمت، تنظیم کنیم و آزمون ناموفق چند ماه گذشته که برای مرغ و تخم مرغ و گوشت قرمز و بعضی کالاهای اساسی قیمت های دستوری تعیین می کردیم و این قیمت ها به نحو رنج آوری مداوم تغییر می کرد را تکرار نکنیم.

اگر دولت، هم زمان با اعلام یارانه ها قیمت های دستوری اعلام نمی کرد، بازار خودش قیمت ها را در یک مکانیزم طبیعی و منطقی متناسب با قدرت خرید مردم تعیین می کرد، کما اینکه این بار واکنش معکوس نشان داد و به سمت کاهش قیمت ها از سقفی که دولت تعیین کرده بود رفت! بر فرض هم اگر جهش قیمت ها فراتر از آنچه منطقی و مورد نظر دولت بود، اتفاق می افتاد آنگاه چاره کار، عرضه فراوان کالا در بازارهای مختلف هدف، برای ایجاد رقابت بود و مسلما بازار به تعادل می رسید.

از سوی دیگر، مردم یک بار سهم خود را از طریق ارز ترجیحی 4200 تومانی برای واردات برخی کالاها مانند مواد اولیه روغن خوراکی پرداخت کرده بودند، ولی یک بار دیگر و به دلیل شتاب زدگی دولت در اعلام قیمت های دستوری، مجبور شدند همان کالاهای یارانه دار را با قیمت های جدید خریداری کنند. نمونه بارز آن کالاهایی بود که از قبل روی آنها قیمت زده بودند ولی به چند برابر آن قیمت ها فروخته شدند، یعنی دو بار از جیب مردم به نفع واردکنندگان پول پرداخت شد!

در پایان باید گفت که به واقع، نگرش اقتصادی حاکم بر تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان اقتصادی دولت سیزدهم متناسب با تغییر نرخ ارز دگرگون نشد، بلکه آزمودن همان روش اشتباه تنظیم بازار پیشین در قالبی دیگر است که البته جواب نداده و ناموفق بوده است!

منصور انصاری

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .