پنجشنبه, ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی 

روز جهانی آب؛

سازمان ملل نسبت به وخیم‌تر شدن بحران کمبود آب در جهان هشدار داد

روز جهانی آب؛ سازمان ملل نسبت به وخیم‌تر شدن بحران کمبود آب در جهان هشدار داد

 

دوم فروردین 1402  18:59

کشاورزی آینده جهان

فرانک مسعودی

سازمان ملل متحد در آستانۀ اجلاس بزرگ این نهاد پیرامون بحران جهانی آب که از تاریخ ۲۲ مارس مصادف با «روز جهانی آب» به مدت سه روز در نیویورک برگزار می‌شود، با انتشار گزارشی نسبت به وخیم‌تر شدن وضعیت کم‌آبی در جهان هشدار داد. مقامات ارشد از سراسر کشورهای جهان برای شرکت در این اجلاس سه روزه دعوت شده‌اند.

سازمان ملل متحد برای نخستین بار پس از بیش از چهار دهه، از روز چهارشنبه۲۲مارس (امروز، دوم فروردین) مصادف با «روز جهانی آب»، اجلاسی را برای بررسی وضعیت بحرانی آب در جهان برگزار می کند.

اجلاس جهانی آب سازمان ملل که به میزبانی مشترک دولت‌های هلند و تاجیکستان برگزار می‌شود با حضور بیش از۶۵۰۰نفر از جمله صدها وزیر و ده‌ها نفر از مقامات ارشد دولتی کشورهای مختلف جهان، به مدت سه روز در نیویورک ادامه خواهد داشت.

سازمان ملل متحد در گزارشی که ساعاتی پیش از اجلاس بزرگ این نهاد دربارۀ وضعیت منابع آبی جهان در حدود نیم قرن گذشته منتشر شد، نسبت به وخیم‌تر شدن وضعیت کم‌آبی و خطرات آن هشدار داد.

Water is our world's lifeblood, but it's being poisoned by pollution & drained by overuse.

This #WorldWaterDay let's reflect on our individual & collective roles to sustainably use and manage humanity’s lifeblood.
Let’s take action to ensure equitable access to water for all. 

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، در پیش‌گفتار این گزارش تأکید کرد: «جهان کورکورانه در مسیر خطرناکی پیش می‌رود زیرا مصرف بی‌رویه و استفادۀ ناپایدار از آب، توسعۀ بیش از حد، آلودگی و گرمایش مهار نشدۀ زمین، آب را که رگ حیات بشر محسوب می‌شود به طور فزاینده‌ای در معرض خطر قرار داده است.»

Water-related disasters have more than doubled over the last decade.

And the countries least able to withstand them are hardest hit.

We need action & we need it now.

Let’s strengthen the ability of early warning systems, communities & countries to withstand natural disasters.

António Guterres (@antonioguterres) March 21, 2023

ریچارد کانر نویسندۀ اصلی این گزارش نیز دربارۀ بحران جهانی آب به خبرگزاری فرانسه گفت: «بین۲۰تا۲۵درصد از مردم جهان به آب سالم دسترسی ندارند که با افزایش روزانۀ جمعیت جهان بر شمار افرادی که به این خدمات دسترسی ندارند، افزوده خواهد شد.»

وی افزود: «کم‌آبی در جهان بیشترین آسیب را به قشر فقیر وارد می‌کند زیرا افرادی که ثروتمند هستند، موفق به تأمین آب مورد نیاز خود خواهند شد.»

در گزارش مشترک آب سازمان ملل(UN-Water)و یونسکو، آمده است: «کم‌آبی در جهان در حال تبدیل شدن به آندمی و همه‌گیری در سطح بومی در مناطق و کشورهای مختلف است زیرا مصرف بی‌رویه، آلودگی و گرمایش زمین، هم مناطقی که قبلاً تحت فشار بی‌آبی بوده‌اند و هم مناطقی که آب کافی داشته اند را با کمبود شدید آب مواجه خواهد ساخت.»


The UN 2023 Water Conference starts today - uniting the world to solve the water crisis.


You can play your part.

Your simple #WaterActions will make a big impact.

Be like the hummingbird
? and do what you can!
️ https://t.co/aWPeSmrWjM pic.twitter.com/7xUQPLCL1f

— UN-Water (@UN_Water) March 21, 2023

این گزارش در ادامه می افزاید: «حدود۱۰درصد از جمعیت جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که با تنش آبی بالا یا بحرانی روبرو هستند و بیش از سه و نیم میلیارد نفر حداقل یک ماه از سال در شرایط تنش آبی به سر می‌برند. همچنین تقریباً نیمی از جمعیت جهان در حال حاضر حداقل برای بخشی از سال با کمبود شدید آب روبرو هستند.»

در این گزارش با اشاره به اثرات آلودگی منابع آبی موجود به دلیل عملکرد ضعیف یا عدم وجود سرویس‌های بهداشتی، تصریح شده است: «حداقل دو میلیارد نفر در جهان، از یک منبع آب آشامیدنی آلوده به مدفوع استفاده می‌کنند که خطر ابتلا به وبا، اسهال خونی، حصبه و فلج اطفال را نزد این افراد افزایش خواهد داد». این در حالی است که آمار یاد شده، بدون به حساب آوردن آلودگی ناشی از آلاینده‌هایی چون مواد شیمیایی، داروها، آفت‌کش‌ها، نانوپلاستیک‌ها و میکروپلاستیک‌ها است.

در جریان اجلاس سازمان ملل دربارۀ بحران جهانی آب، از نمایندگان دولت‌های جهان دعوت شده است تا پیشنهاداتی را برای برنامۀ اقدامات آبی جهت معکوس کردن این روند ارائه کنند و نسبت به تضمین دسترسی به آب و خدمات بهداشتی برای همه تا سال ۲۰۳۰ متعهد شوند.

بنا به نوشتۀ نشریۀ فرانسوی لوموند، شماری از کارشناسان پیشتر دربارۀ دامنۀ این تعهدات و بودجۀ لازم برای اجرای آنها، ابراز نگرانی کرده اند.

بر اساس گزارش آب سازمان ملل و یونسکو، برای اطمینان از محقق شدن دسترسی همه به آب آشامیدنی سالم تا سال ۲۰۳۰، باید سطح فعلی سرمایه‌گذاری در این زمینه سه برابر شود.

این گزارش همچنین هشدار می دهد: «اکوسیستم‌های آب شیرین که علاوه بر آب، منابع اقتصادی پایدار حیاتی را تأمین می کنند و به مقابله با گرمایش زمین کمک می کنند، در معرض تهدید شدید قرار دارند.»

گفتنی است که روز جهانی آب مصادف با دوم یا سوم فروردین هر سال (۲۲ مارس) از سوی سازمان ملل نام‌گذاری شده‌است.روز جهانی آب، اولین بار در سال ۱۹۹۲ میلادی، در کنفرانس محیط زیست و توسعه سازمان ملل در شهر ریودوژانیرو کشور برزیل رسماً مطرح شد.

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .