جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی

 

آمار هولناک «ترک کار »در بخش کشاورزی ایران

آمار هولناک ترک کار در بخش کشاورزی ایران

جمعه یکم اردیبهشت 1402   09:18

کشاورزی آینده جهان - فرانک مسعودی

در شرایطی که بحث های مربوط به امنیت غذایی در ایران و جهان به یکی از پر چالش ترین موضوعات روز بدل شده و روزی نیست که اخباری خوشایند و ناخوشایند و صد متاسفانه بیشتر ناخوشایند، در این باره به گوش نرسد، این آمار تکان دهنده می تواند زنگ خطری در گوش مجلسیان و دولتمردان باشد که بیش از این دیوار کوتاه کشاورزی را دستاویز زیاده طلبی ها و سهم خواهی های خود قرار ندهند، چرا که آثار و عواقب آن دامن همه آحاد جامعه و بیشتر از همه، دهک های پایین را خواهد گرفت. موضوعی که تا هم اکنون نیز به اندازه کافی سفره های خانوار را کوچک و اعتماد عمومی نسبت به تصمیم گیرندگان و تصمیمات غیرکارشناسی در بخش های مختلف کشاورزی را سلب کرده است. 

از یاد نبریم که موضوع حمایت از کشاورزی و کشاورزان، از شعارهای اولیه انقلاب اسلامی در کشور بوده است که اینک هر روز کمرنگ و کمرنگ تر می شود، موضوعی که از دولت سیزدهم به عنوان یکی از دولت های اصولگرای صد در صد همسو با سیاست های نظام انتظار نمی رفت!

این آمار به صورتی کاملا روشن و گویا نشان می دهد که در یک سال اخیر، به طور متوسط روزانه حدود ۶۵۹ کشاورز ایرانی دست از کار کشیده‌اند و به عبارت دیگر در هر دو دقیقه یک کشاورز شغلش را رها کرده است.
همچنین اگر برای هر کشاورز ترک کار کرده، به طور متوسط خانواده ای 4 نفره در نظر بگیریم، روزانه 2636 نفر از جمعیت کشور سرگردان و رها شده اند و یا دست کم، سنگر امنیت غذایی کشور را رها کرده اند که به جِدّ، آماری هولناک به شمار می رود. 
حال اینکه این کشاورزان ترک کار کرده، کجا رفته اند، به چه کاری مشغول هستند، چه بر سر خانواده های آنها آمده، وضعیت زمین ها، باغ ها و دیگر واحدهایی که در آنها فعالیت می کرده اند چگونه شده و از منظر جامعه شناسی، چه آسیب های اجتماعی از این ترک کار گسترده در شهرها می توان انتظار داشت، مباحثی است که واقعا نمی دانم چه شخص، نهاد، ارگان و یا مقام مسئولی بررسی خواهد کرد و به افکار عمومی ارائه خواهد داد!؟

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید:

t.me/kajpress00

instagram.com/kajpressnews 

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .