شنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی

حفاظت از اراضی کشاورزی تحکیم منافع ملی است

گشت های نوروزی برای جلوگیری از تبدیل اراضی کشاورزی افزایش می یابند

اخبار کشاورزی: حفاظت از اراضی کشاورزی تحکیم منافع ملی است

 

25 اسفند 1402

تحریریه کاج پرس:

حفظ زیست بوم کشور و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی، تلاش برای تحکیم منافع ملی و اقتدار کشور در حوزه امنیت غذایی است.

سرهنگ اکبر امینی فرمانده یگان حفاظت از امور اراضی سازمان امور اراضی کشور در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ما ضمن تشریح وضعیت کلی اراضی قابل کشت کشور می گوید: تمامی آحاد کشور باید به این نکته توجه کنند که اراضی کشاورزی متعلق به تمام مردم است و نسل های آینده نیز در حفاظت آنان ذینفع هستند. وی خاطرنشان ساخت: اینکه با بهره گیری از تکنولوژی های برتر، میزان بهره وری در این اراضی اعم از دیم و آبی باید افزایش یابد بحثی دیگر است، اما آنچه در ابتدا باید مورد توجه قرار گیرد، حفظ این اراضی و جلوگیری از تبدیل آنان به ساختمان، ویلا و موارد دیگر است.

وی یادآور شد: از بین رفتن یک هکتار زمین کشاورزی در شمال کشور برابر با ایجاد کمبود غذا برای 70 نفر است. این بحثی است که محققان کشاورزی بر آن تاکید کرده اند.

سرهنگ اکبر امینی به خبرنگار ما گفت: ما با 12 تا 13 روش تلاش داریم که از تغییر کاربری اراضی کشاورزی جلوگیری کنیم. این روش ها علاوه بر گشت زنی مداوم، همکاری سایر ادارات را ضروری کرده است.

پایش از طریق پنجره هوشمند نیز در کنار سایر اقدامات در شرایط عرصه وسیع به وجود آمده در حوزه کنترل های دیجیتالی بسیار موثر است.

سرهنگ امینی گفت: بر اساس تبصره یک ماده ده قانون حفظ اراضی، به محض مشاهده و رصد خاکبرداری و پی کنی، اخطار صورت می گیرد. وی یادآور شد: طبق تبصره 2 ماده 10 این قانون، به ماموران تفویض اختیار داده شده که در مراحل ساخت و ساز در اراضی کشاورزی قلع و قمع کنند.

سرهنگ امینی گفت: ما در اجرای قانون دقیق و مقید هستیم و در صورتی که بنا شکل گرفته باشد و دارای سقف باشد، به ماموران جهاد کشاورزی با حضور نماینده استان حکم قلع و قمع داده می شود و بدون اغماض احکام صادره اجرا می گردند.

وی در مورد استثنائات ساخت و ساز گفت: اگر ساخت و سازی طبق عکس های هوایی از سه سال قبل شروع شده و متوقف گردیده باشد، موضوع برای حکم و طبق گزارش وزارت جهاد کشاورزی به دادگاه ارجاع می شود تا حکم لازم را صادر کنند.

سرهنگ امینی به خبرنگار ما گفت: در تعطیلات نوروز ما گشت زنی ها را افزایش داده ایم که دامنه تخلف ها کم شود.

وی در ادامه بحث خود بر یک نکته اساسی جامعه شناسانه و در عین حال فرهنگ سازی تاکید و چنین تحلیل کرد که اگر موضوع برای تمام آحاد کشور و قشرهای مختلف جامعه به عنوان یک امر ملی پذیرفته شود، بدون شک ضریب همکاری مردم با یگان های اراضی در نقاط مختلف کشور افزایش می یابد و خود مردم به عنوان نگهبانان حفظ اراضی کشاورزی وارد عمل می شوند.

وی خاطرنشان ساخت: منابع آب و خاک و اراضی کشاورزی به رغم دارا بودن مالکیت شخصی یک سرمایه ملی است که همگان باید در حفظ آنها احساس وظیفه کنند و نگذارند که هدر روند یا تغییر کاربری داده شوند.

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .