جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی

جفاکاری در حق تولیدکنندگان گندم و کلزا

تاخیر در پرداخت پول گندم و کلزای کشاورزان جنوب کرمان

جفاکاری در حق تولیدکنندگان گندم و کلزا تاخیر در پرداخت پول گندم و کلزای کشاورزان جنوب کرمان

 

چهارشنبه چهارم خرداد 1401           10:35

کاج پرس:

این روزها که در قرارگاه های امنیت غذایی، داد حمایت از تولید و تولیدکنندگان کشاورزی سر می دهیم که نگذاریم تولیدکنندگان آسیب ببینند و از سوی دیگر موضوع افزایش قیمت مواد غذایی به ویژه غلات را در صحنه جهانی به دلیل جنگ روسیه و اوکراین به میان می آوریم، از منطقه زراعی ارزوئیه در جنوب کرمان خبر می رسد که یک ماه است پول گندم و دانه های روغنی کلزا به کشاورزان پرداخت نشده است!

سالاری ساردویی یکی از کشاورزان پیشرو گندم کار که زراعت کلزا نیز دارد، در تماس با خبرنگار کاج پرس می گوید: معلوم نیست وزارت جهاد کشاورزی که مدام در خبرها اعلام می کند 24 ساعت بعد از برداشت محصول، پول گندم و کلزای کشاورزان نقدی پرداخت می شود، چرا یک ماه است پول کشاورزان این منطقه پرداخت نشده و کشاورزی که می خواهد پنبه بکارد پول ندارد!

این کشاورز پیشرو می گوید: دولت، به ویژه شخص وزیر از قاچاق گندم و آرد و سایر محصولات زراعی به کشورهای همجوار بسیار گلایه دارد و می خواهد با این امر زیان بخش به حال کشاورزان و منافع ملی مقابله و مبارزه کند، ولی با عدم پرداخت به موقع پول گندم و کلزای کشاورزان در چارچوب خرید تضمینی، عملا بستر لازم برای حضور دلالان خرید نقدی که این کار را با هدف انبار کردن گندم و فروش آن با قیمت های بالاتر یا بدتر از آن، قاچاق محصول انجام می دهند، فراهم می سازد.

سالاری ساردویی با نگرانی از این موضوع یادآور می شود: حتما آقای وزیر، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام یا شرکت بازرگانی دولتی به خوبی می دانند که معامله خرید گندم یا روغن خام تصفیه نشده در بازارهای جهانی، دیگر به صورت اعتباری نیست بلکه باید بلافاصله پول آن به شکل ارزی واریز شود تا گندم بارگیری و با کشتی پس از دو ماه وارد گمرکات کشور گردد، با این حساب پس چرا در پرداخت پول گندم کشاورزان کشور تعلل می شود؟!

اختلال در خرید گندم دوروم

سالاری در مورد خرید گندم دوروم گفت: کشاورزان همواره مظلوم هستند و کسی به داد آنها نمی رسد. وی در توضیح بیشتر اظهار داشت: سال گذشته، دولت گندم دوروم را در چارچوب کشت قراردادی از کشاورزان 7 هزار و 500 تومان خریداری و به کارخانجات ماکارونی یا صنایع تبدیلی به قیمت 2 هزار و 700 تومان می فروخت. آنها هم این گندم مرغوب را تبدیل به ماکارونی می کردند و به صورت یک کالای صادراتی به کشورهای همجوار می فروختند که سودهای هنگفتی هم از این فعالیت مثلا ارزآور به دست می آوردند. البته مقداری از این کالا را در بازار داخل نیز عرضه می کردند و در عین این سود سرشار از خرید گندم مرغوب دوروم در چارچوب کشت قراردادی، به میزانی هم از واسطه ها و دلالان خریداری و تبدیل به ماکارونی می کردند.

سالاری ادامه داد: اما اتفاقی که افتاد، امسال کارخانجات ماکارونی، گندم دوروم را به پیشنهاد گندمکاران، با 100 تومان بالاتر از قیمت مصوب 11920 خریداری نکردند تا وقتی که دولت با ارزیابی جمیع جهات قیمت آن را 15 هزار تومان برای این کارخانجات اعلام کرد، آنها هنوز هم پا پیش ننهاده زیرا همچنان منتظر حمایت های دولت به شیوه پارسال که در چارچوب ارز ترجیحی صورت می گرفت هستند. بدیهی ست در چنین شرایطی کشاورزان گندمکار دوروم نباید قربانی بی تصمیمی و این دست و آن دست کردن دولت بشوند.

سالاری گفت: به دولت، به ویژه وزیر جهاد کشاورزی و معاونت زراعت که ادعای خوداتکایی دارندیادآور می شومکه این تعلل و بی توجهی موجب خواهد شد این کالای استراتژیک و سرنوشت ساز در امنیت غذایی کشور، به دلیل کمبود نقدینگی و حتی بدهکاری کشاورزان، از طریق خرید نقدی دلالان از کشور خارج و به کشورهای همجوار از جمله افغانستان و پاکستان به قیمت جهانی فروخته شود.

سالاری گفت: دو سه روز پیش در خبری که از طریق کاج پرس به دستم رسید آمده بود که وزارت کشاورزی آمریکا - و نه وزارت جهاد کشاورزی خودمان که ممکن است گفته شود آمارهای مبالغه آمیز اعلام می کند- خبری مبنی بر تولید 13.2 میلیون تن گندم در ایران انتشار داده است؛ حال باید پرسید وزیر جهاد کشاورزی که اعلام می کند همه کشورها در جهان دارند گندم، غلات و مواد غذایی را ذخیره می کنند، چقدر از این گندم، آن هم با قیمتی که زیر قیمت جهانی است خریداری و ذخیره می کند ؟

سالاری می گوید: باید از آقای وزیر پرسید؛ شما که اعلام می کنید سه میلیون تن گندم تولید داخل، به صورت مصرف اتباع خارجی یا قاچاق از گردونه مصرف داخلی خارج می شود، چرا با گندمکارانی که گندمشان را تحویل داده اند اینگونه برخورد می کنید؟

باید از دکتر ساداتی نژاد که خود به تلخی اعتراف می کند در همه دنیا یارانه به بخش کشاورزی تعلق می گیرد، اما ما یارانه را به واردکننده اختصاص داده ایم پرسید: چرا جبران نمی کنید و پول گندم و کلزای کشاورزان جنوب کرمان را هنوز پس از یک ماه نداده اید؟

سالاری گفت: شاید آقای وزیر فکر می کند که ما کشاورزان نمی دانیم تورم 38.7 درصدی نقطه به نقطه اردیبهشت یعنی چی؟ ما هم این تورم را در تمامی خدمات و کالاهای پیش و پس و حین برداشت و حمل و نقل و سایر خدمات، بی آنکه بگوییم اقتصاددان هستیم لمس می کنیم.

سالاری افزود: بر فرض هم که مرکز آمار این نرخ تورم را اعلام نکند، ما خودمان در صحنه هستیم و با قیاس های ساده می فهمیم که موضوع تورم از چه قرار است!

وی افزود: تاخیر در پرداخت پول گندم و کلزای ما کشاورزان، برای وزارتخانه ای که محور اخیر سیاست های خود را حمایت جدی از تولید گذاشته پسندیده نیست و نوعی تیشه به ریشه زدن است که با عقلانیت اقتصادی باید از آن اجتناب کرد.

سالاری ساردویی می گوید: کشاورزان با همان ارزیابی های اولیه به خوبی می دانند که امسال 30 درصد به تولید گندم اضافه خواهد شد، ولی اگر آمار اعلام شده وزارت کشاورزی آمریکا درست باشد که همواره سعی دارند به مردم القا کنند به دلیل تحریم، دست به دامان بازارهای جهانی برای گندم خواهیم شد و نمی توانیم امنیت غذایی خود را تامین کنیم، باید از وزیر جهاد کشاورزی، شرکت بازرگانی دولتی و نهایتا از دولت پرسید؛ چه تمهیداتی از نظر نقدینگی اتخاذ کرده اید که بخش عمده ای از این 13 میلیون تن گندم خریداری و ذخیره سازی شود؟

سالاری به خبرنگار کاج پرس گفت: در خبر آمده است که کشاورزان در اقلیم های گرم و نیمه گرم با شوق و ذوق و به دلیل قیمت نسبتا مناسب 11 هزار و 500 تومانی، گندم های خود را تحویل می دهند. نباید وزارتخانه کاری کند که این اشتیاق در این اقالیم، به تدریج و تا مناطق سردسیر که برداشت آنها به ماه های اول و دوم پائیز می کشد به سردی منجر و عرصه برای دلالان که خرید نقدی انجام می دهند و قاچاق محصول به کشورهای همجوار شمال غربی و مثلا سلیمانیه فراهم شود.

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .